• Limajo

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Ni behöver båda gå vidare. Att leka familj fast man inte är det tär på alla parter. Det ger också konstiga signaler till era barn. Gör ett tydligt 50-50-schema och håll er till det. I längden blir det bättre för er alla.

• Limajo
    Familjesus skrev 2024-03-25 06:54:02 följande:
    Har barnen alltid sovit hos dig de tre dagar ni haft gemensamt (dvs sovit 2 dagar hos pappan och 5 dagar hos dig)?

TS, jag tycker att ert upplägg ser jättefintfint ut, så länge alla är överens. Barnen har fått mycket tillgång till er båda, ni har kunnat hjälpas åt och ni har i många delar fortsatt att fungera som en kärnfamilj. Särskilt när barnen är små rekommenderas ju kortare än varannan vecka.

Men som andra skrivit verkar ditt ex nu vilja leva mer som separerad. Det är ju inte osannolikt att han vill träffa en ny partner och det blir svårt när ni lever som ni gjort hittills. Dessutom är min känsla att du har barnen mer i dagsläget och han kanske vill ha 50-50 och helt själv styra över sin tid med barnen (och dessutom utan dem).

Du kan inte göra så mycket år det, det är ju praxis i Sverige med 50-50. Men kanske kan du diskutera med honom olika alternativ som i alla fall ger en mjukare övergång. Om ni har varannan vecka kan ni kanske ändå ses som tidigare gemensamt en dag under veckan. Eller byt oftare och ha gemensam middag den dag ni byter. Du får förklara för honom hur du känner, att du inte vill att ni ska vara en familj igen, men att du tycker att det känns tufft att träffa barnen så mycket mindre. Kanske kan han gå med på 60-40.
    Varför ska pappan behöva få mindre tid med sina barn om han inte accepterar att hans ex kommer med på köpet?
  • Limajo
    Familjesus skrev 2024-03-25 07:25:36 följande:
    Han behöver inte gå med på någonting utöver 50-50, om han inte vill. Jag gav ett förslag till TS att hon kan föra en dialog med sitt ex kring detta, eftersom hon verkar må dåligt över att ändra strikt till 50-50. Några av mina förslag bygger dessutom på 50-50, men att de (likt nu, men i mindre omfattning) kan ses gemensamt för att det inte ska bli en så abrupt omställning för barnen (och för henne).
    Det enda som skulle göra en övergång abrupt för barnen är om mamman projicerar sina känslor på dem. Massor av familjer som delar på sig går relativt snabbt in i ett 50/50-liv vilket de flesta barn klarar av alldeles utmärk under förutsättning att båda föräldrarna respekterar beslutet och varandra. Det gör inte ts. Hon skuldbelägger pappan bara för att han inte vill vara fastklistrad vid henne längre utan vill inordna ett normalt, självständigt liv för sig själv och sina barn.
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:25:40 följande:
    Hans släkt och vänner har jag bra relation till tycker jag och dom brukar bjuda in mig till saker. Ett par av dom umgås jag även med utan mitt ex. (med barnen och deras barn alltså) Känns inte som om dom vill ge mig besöksförbjud när dom bjuder mig på födelsedag. Tänker du att jag borde tacka nej till dom? 
    På ditt första inlägg så låter det som att ditt ex undviker att träffa sin släkt om du är där. Är så fallet ska du givetvis tacka nej.
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 22:01:50 följande:

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
    Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. 

Okej. Alltid nåt. Men eftersom ditt ex signalerar tydligt att han vill minska sitt umgänge med dig tycker jag du ska respektera det och inte klamra dig fast i hans släkt. 
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 11:25:27 följande:
    Håller helt med! Om han tycker att det är jobbigt kan han ta upp det med dom och även med mig. Min familj kommer ju fortfarande bjuda honom. Speciellt på jul och sånt vill han nog fortfarande vara med barnen. (Vi har vart annat år, det har vi alltid haft)
    Eller så kan du vara lite lyhörd och läsa mellan raderna. Man måste inte alltid provocera fram ett ställningstagande.
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 22:56:16 följande:

Idag hörde han av sig och undrar om jag vill hjälpa honom med lite saker hemma hos honom i morgon. jag har varit med barnen idag. Jag blir såklart glad och säger att då kanske vi ska göra lite våfflor. Han låter i alla fall på rösten som att han blir glad och tycker det är en bra ide. Sen tänker jag att jag sticker hem och han får vara själv med barnen på middag. 

Han frågar även hur vi ska göra med semester, om vi ska ha en vecka tillsammans och göra nåt med barnen. 

Såklart tycker alla här att det var fel av mig att föreslå våfflor, men jag tycker ändå att det är en liten sak. Hade det varit för ett halv år sedan hade jag förmodligen stannat på middag. 

Visst känner jag att han drar sig undan, det är ju därför jag startade tråden. Men tycker inte heller att det är självklart jag är så hemsk mot honom och barnen. 

Om jag enbart skulle läsa det du beskriver här tycker jag inte det finns något konstigt i det, bara två separerade föräldrar som hittat ett bra samarbete för barnens skull. Men det är långt ifrån din trådstart där du skrev bl.a.

Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Där du _kräver_ rätt att få umgås med honom och era barn på hans tid. Det är det som är fullständigt respektlöst och ett extremt själviskt sätt att tänka.
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 10:44:14 följande:
    Ja exakt. Jag är med på hans släktkalas men han tackar oftast nej till min släkt. 
    Hade aldrig en tanke på att någon kunde tro att han skulle  tacka nej till sin egen släkt och jag åka dit med barnen. En allt för orimlig tanke för mig. Men förstår att jag borde varit tydligare. 
    Eftersom du tycker dig ha rätten att umgås med era barn på hans dagar var det inte alls ett så lång kliv att tro att det var precis så du menade.
  • Limajo

TS - om vi bortser från tjafset med vad du skrev och vad du egentligen menade, har du tagit till dig ens någonting av alla kommentarer om att du tänker fel och inte har rätt att träffa era barn på hans dagar?

Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?