Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
Oj vilken läsning. Har läst hela tråden här. Det jag reagerar på är att TS sätter ord på pappans känslor, hittar på egna sanningar, hon verkar bara tycka att hennes sätt är det som är rätt och hon accepterar inte pappans känslor. Vad kommer det få för konsekvenser? Förmodligen kommer pappan undvika dig ännu mer, stämningen kan bli dålig, hoppas att du aldrig pratar negativt om pappan framför barnen för det kommer få barnen att känna osäkerhet och allt detta kan på sikt påverka den relation du kommer ha med barnen i framtiden.
För din egen skull förstå och acceptera att det är dig pappan inte vill ha en relation med, han hatar dig förmodligen inte heller för det. Utan han vill gå vidare, bygga upp ett nytt liv. Åka på semestrar bara han och barnen, åka på badhuset själv med dom osv... Han vill nog att du också gör detta själv med barnen. Men däremot om du fortsätter att hålla dig fast vid honom så kanske han tillslut börjar ledsna helt och inte kommer tycka så bra om dig på sikt. Hur blir det för barnen tror du?
Kag förstår att allt detta är läskigt för dig. Jag separerade från mina två äldsta barns pappa när ena barnet var 4 och andra halvvägs i graviditeten. Jag var rädd för hur jobbigt det skulle vara att vara ifrån 4 åringen halva tiden. Men vi fick lära oss att leva våra nya liv. Det viktiga är också att tänka på barnen i första hand. Ibland tycker jag att pappan gör dumma val men jag får leva med det, förmodligen gillar inte pappan allt jag gör med barnen heller. Känns också läskigt att tänka att den minsta av de två barnen ska börja vara hos pappa mer och mer i framtiden. Men det handlar om barnets rättigheter inte mina. Jag låter dom träffas så mycket dom vill och kan för barnets skull. Stora barnet är nu hos pappan lite mer än hos mig dock bara 1dag extra i veckan. Jag är trygg i det idag för jag vet att hon trivs bra med pappa och dom är mer lik varandra än jag och dottern.
Sen säger du att du inte vill träffa en ny för att du tror att det inte är bäst för barnen. Kom ihåg att det är ett val du gör. Pappan kan tänka helt annorlunda. Ni gör nog båda val som ni tycker är näst för barnen och de valen kan se väldigt olika ut. Så måste det få vara, det enda ingen av er kan göra är att tvinga till en slags relation med varandra som den ena inte vill.
Kan också säga att det absolut inte behöver vara dåligt att få en bonusförälder. Mina barn älskar min nya kille. Den stora ser upp så vi till honom och vill hjälpa honom med mycket, pratar mycket med honom, hon säger att hon gillar honom och kryper upp i hans famn.
Det jag kan råda till för att det kanske ska kännas bättre för dig är att skaffa ett samtalsstöd för att lätta lite på dina känslor och tankar, sen gå till familjerätten på samarbetssamtal mes pappan. Där ni tillsammns kan göra up ett umgängeschema som passar bäst.