• tulpanis

Orolig att ditt barn har autism? Se hit!

Jag tänker att jag ska skriva det inlägget jag själv hade behövt läsa för några år sedan. Det var ändlöst mycket googlande kring tidiga tecken på autism för min del, så mycket oro och ångest och funderande hit och dit. Lusläste alla inlägg här på familjeliv och jag ser att samma sorts inlägg fortsätter att publiceras. Föräldrar som är extremt oroliga för att deras barn kanske har autism. Men vet du? Det är ingen katastrof om ditt barn har autism!  Du behöver inte vara rädd! Livet blir bra ändå! Vår son mår bra, vi mår bra. Vi har ett jättebra liv. Vid 1 började vi se tecken på autism och när han var 5 fick han diagnosen. Han är 7 i dag. Världens gladaste och mysigaste kille!

Och jag vill tvärtemot många andra här uppmana dig att ta din oro på allvar och undersöka saken om du ser tecken på autism. Lyssna inte på ?han/hon är bara sen?, ?alla är olika?. Nä, gå
    på din egen känsla som förälder. Alla vinner på att barnet får en diagnos tidigt och får hjälp tidigt om hen har autism. Så kolla upp om du ser tecken! Stå på dig! 

• Svar på tråden Orolig att ditt barn har autism? Se hit!
  • tulpanis
    Anonym (k) skrev 2024-03-25 21:10:47 följande:

Nästan alla trådar där "någon misstänker autism" är hysteriska, ofta utan att barnet möter något som helst slags kriterium utan mest är ett barn. Så nej, jag håller inte med i att allt ska nojas&ältas över.

Har du ett barn med autism? 
  • Anonym (Ella)

Förstår vad du menar,ts, och har liknande erfarenhet med mitt äldsta barn. Dock hindrar der inte min oro för yngsta som avviker mer från normen.

• Anonym (Katrin)
    Anonym (Ella) skrev 2024-05-26 21:13:36 följande:

Förstår vad du menar,ts, och har liknande erfarenhet med mitt äldsta barn. Dock hindrar der inte min oro för yngsta som avviker mer från normen.

På vilket sätt?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Katrin) skrev 2024-05-30 19:20:02 följande:
    På vilket sätt?
    Gillar inte fysisk närhet, reagerar inte mycket på röster, ger begränsad ögonkontakt, härmar inte
  • Anonym (Ella)
    Cox Orange skrev 2024-05-30 20:17:01 följande:

Små barn små problem. Stora barn stora problem.

Va?
  • Anonym (Katrin)

Ok. Förstår din oro, är själv mitt uppe i en utredning för min dotter nu.

Anonym (Ella) skrev 2024-05-30 20:12:52 följande:
    Gillar inte fysisk närhet, reagerar inte mycket på röster, ger begränsad ögonkontakt, härmar inte
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Katrin) skrev 2024-05-31 14:50:04 följande:

Ok. Förstår din oro, är själv mitt uppe i en utredning för min dotter nu.

Hur gammal är hon?
  • Anonym (Katrin)

8 år hur gammal är ditt barn?

Anonym (Ella) skrev 2024-05-31 14:52:38 följande:
    Hur gammal är hon?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Katrin) skrev 2024-05-31 15:23:56 följande:

8 år hur gammal är ditt barn?

Barnet som har diagnos är elva, det yngsta är bara sju månader
  • Anonym (Katrin)
    Anonym (Ella) skrev 2024-05-31 16:14:49 följande:
    Barnet som har diagnos är elva, det yngsta är bara sju månader
    Aha! Så det är bebisen som har de symptomen. Vad har den äldsta för några sympom?
  • Anonym (Ella)

Lite liknande som bebisen men var lättare att få kontakt med. Som elvaåring märks set mest med rutinbundenhet. Blir mycket stressad om något inte är som det brukar.
    Hur är det för din flicka?

• Anonym (Katrin)

Hon har mest problem i kompisrelationer, det blir många missuppfattatningar. I skolan beskrivs hon som väldigt blyg och har ett långsamt arbetstempo

• Anonym (Undrar)
    tulpanis skrev 2024-05-26 21:04:33 följande:
    Vi tog inte upp det med vården på riktigt förrän han var 4. Vi fick hela tiden höra att alla barn är olika, han är bara sen. Även från vården. Så det tog cirka 1 år. 
    Nu har vi fått veta att det tar två år från remiss till att den börjar utredas. Två år! För vårt barn som är 3. Det är skandal!

Kan man vända sig någon annanstans än den egna regionen för att få ett snabbare förlopp?
  • tulpanis
    Anonym (Undrar) skrev 2024-06-06 09:05:06 följande:
    Nu har vi fått veta att det tar två år från remiss till att den börjar utredas. Två år! För vårt barn som är 3. Det är skandal!

Kan man vända sig någon annanstans än den egna regionen för att få ett snabbare förlopp?
    Under all kritik att det ska ta sån tid! Antar att det är den privata vägen man får gå då, men det kostar väl multum.
Svar på tråden Orolig att ditt barn har autism? Se hit!