Inlägg från: Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv)

Orolig att ditt barn har autism? Se hit!

''Alla vinner på att barnet får en diagnos tidigt''

Nej, knappast. Nu var jag 18,5 år när jag fick min diagnos, men diagnosen förstörde mitt liv. Diagnosen har inte varit till gagn för mig på något sätt. 

tulpanis skrev 2024-03-25 16:48:36 följande:

Men om du hade fått diagnosen som barn, du tror inte att det hade hjälpt dig genom skolan och i tillvaron i stort? 

Såklart att man inte kan generalisera och säga att 100 procent alla vinner på det men många experter inom området hävdar ju just att tidiga insatser hjälper individens i sin utveckling. 

Nej, jag tror inte att den hade hjälpt. Vad hjälper en diagnoskoden i journalen?
    Det som hände i skolan var att jag blev mobbad. Bortsett från att jag blev mobbad klarade jag av skolan ypperligt. En diagnos kan inte förhindra mobbning. 
    Visst, diagnosen förklarar varför jag blev mobbad, men den kan inte förhindra mobbning på något sätt. 
    tulpanis skrev 2024-03-31 19:12:56 följande:
    Beklagar att du upplevt mobbning! För vissa kan ju en diagnos innebära att man får rätt att gå i en särskild undervisningsgrupp eller en resursskola, där alla har autism. I det fallet är nog mobbing sällsynt. 
    Man ska dock inte behöva byta skola för att man blir mobbad. Det tycker jag mobbarna ska göra. Mobbarna ska få gå i en särskild skola, så de kan mobba varandra. 
Svar på tråden Orolig att ditt barn har autism? Se hit!