Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 20:07:17 följande:
Det är ett missbruk. Definationen av missbruk är en användning av substanser (eller spel, shopping etc. men nu handlar det om en substans så jag håller mig till det) som har negativa eller skadliga konsekvenser för individen själv eller/och individer runt om. Han både missbrukar och är beroende då han inte lyckas/kan/vill sluta. Hans missbruk sätter både honom själv och andra människor i fara. Genom att köra påverkad med barn eller själv vilket innebär fara för andra trafikanter.
Jag förstår inte varför du känner att du måste försvara hans missbruk så aggressivt. Jag antar att du är vuxen och vet om att det är olagligt att missbruka narkotika?
Jag har flera gånger nämnt i tråden vilka problem hans missbruk innebär, jag orkar inte återge allt igen till dig. Du får faktiskt läsa tråden om du är så intresserad.
Varför skulle inget bra komma ur min anmälan menar du egentligen? Han kanske får en tankeställare, kanske får konsekvenser rörande barnet, konsekvenser rörande körkortet. Det är rätt allvarligt att ha droger hemma när man har barn, det är allvarligt att röka på inomhus, allvarligt att rulla joint efter joint framför barnet. Det är allvarligt att bli så pass påverkad av hasch att man inte orkar ta hand om/leka med sitt barn. Det är allvarligt att köpa droger med ett barn som sitter bak i bilen och väntar.
Det finns inget som du säger som kan glorifiera just den här situationen.
Det är ingen definition av ett missbruk du gav där, du gav en kriterier mot en diagnos för missbruk.
Försvarar inget, dock så en del frågor att få svar på, och aggressivt, nope, inte ens nära.
Men detta är inte min första gång jag stöter på dessa frågor, och min erfarenhet är att det överdrivs säkert i 90% av fallen.
Den frågan man ska ställa sig är hur skadas barnen av detta, är svaret lite mot inget.
Så kommer den andra vägen helt garanterat skada barnen, det är därför man ska ställa sig frågan vad är det man vill uppnå och hur är det nu.
Svaren kanske alla är negativa och en anmälan är oundviklig, men hoppa till den slutsatsen utan rationellt tänkt efter först, ja, det kan göra stor skada på barnen och för inget.
Jag vet inte om du ens greppar är att jag försöker bedöma hela situationen, och jag är inte främmande till någon lösning än.
Så något jävla glorifierande är det inte ens nära, utan att man tittar på en sak och försöker reda ut den vad det handlar om och det är där man får se lösningarna.
Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 20:13:18 följande:
Det är sant att det bara är en läkare som kan sätta diagnosen. Men man kan ha ett missbruk utan att ha diagnosen dokumenterad, det förstår du också hoppas jag .
Jag har svårt att hänga med i dina resonemang faktiskt. Jag har återgett massvis med exempel på hur hans missbruk skadar hans barn, hur han utsätter sig själv och andra för fara.
Han är anmäld till soc och polis och soc har kallat honom och barnets mamma till möte nästa vecka. Han får inte lov att träffa barnet obevakat förrän efter mötet med soc. Sen får vi se vilken bedömning de gör.
Tveklöst kan det handla om missbruk och utan den är dokumenterad.
Dock kräver det att man uppfyller ett gäng kriterier för nå dit, och säger inte alls emot det kan vara så.
Dock berättar det att det är väldigt få som når till missbrukare på cannabis, det handlar om typ 4%.
Det är därför denna fråga alltid ska gås igenom, för alldeles för ofta existerar det inget missbruk.
Och vet du har lite mer saker än normalt, men tolka inte frågor som påståenden, för då slutar du förstå vad jag faktiskt försöker säga i hel helheten.
En sak du kan känna dig lugn med och även om du inte vill de ska umgås när han är påverkad, det är att de är harmlösa påverkade.
Har ni inte haft diskussioner?
Och berättat om du inte skärper dig i dessa områden så går vi vidare och begränsar umgänget och möjligt?