• klyban

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 12:42:19 följande:
    Jo, som jag skrivit så vet hans mamma om det. Sen vet jag att andra också sett honom påverkad ute. Andra i hans närhet vet också om det, då han röker tillsammans med vissa personer.
    Han har inget jobb, vilket jag också har skrivit om du hade läst.
    Han sköter ju inte barnet på ett lämpligt sätt eftersom han röker på när barnet är hemma, förvarar droger hemma samt kör bilen påverkad med barnet i. Så hur menar du egentligen? Allt detta har jag också skrivit i tråden, men du har tydligen inte läst.
    Jag hade inte brytt mig om han inte hade haft barn. Jag bryr mig inte om att folk röker cannabis i allmänhet, vilket jag också nämnt i tråden. Jag tycker inte barn ska växa upp I missbruk dock.
    Jag vet hur cannabis fungerar, du behöver inte glorifiera det för mig.

Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.

Och frågan jag ställer mig istället, det är vilka problem finns här?
    För om inga problem finns mer än den uppenbara och konsumtion.
    Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
    För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.
    Och det låter inge vidare alls i mina öron att skapa problem som inte finns.

Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-26 13:29:49 följande:
    Om det är olagligt så är väl allt bruk missbruk, tekniskt sett. Vad gemene man skulle säga så är det väl som med alkohol, att det går ut över jobb, familj, ekonomi etc eller att man är en fara för sig själv och/eller andra.

Du ser inte att det är ett problem att han är hög medan han kör bil med barnet i bilen....? Eller annars när han har barnet...?

Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.

Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.

Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.

Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
    Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.

Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
    Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
    Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
    Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.

En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
    Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.

Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
    Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
    (Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 20:07:17 följande:
    Det är ett missbruk. Definationen av missbruk är en användning av substanser (eller spel, shopping etc. men nu handlar det om en substans så jag håller mig till det) som har negativa eller skadliga konsekvenser för individen själv eller/och individer runt om. Han både missbrukar och är beroende då han inte lyckas/kan/vill sluta. Hans missbruk sätter både honom själv och andra människor i fara. Genom att köra påverkad med barn eller själv vilket innebär fara för andra trafikanter.
    Jag förstår inte varför du känner att du måste försvara hans missbruk så aggressivt. Jag antar att du är vuxen och vet om att det är olagligt att missbruka narkotika?
    Jag har flera gånger nämnt i tråden vilka problem hans missbruk innebär, jag orkar inte återge allt igen till dig. Du får faktiskt läsa tråden om du är så intresserad.
    Varför skulle inget bra komma ur min anmälan   menar du egentligen? Han kanske får en tankeställare, kanske får konsekvenser rörande barnet, konsekvenser rörande körkortet. Det är rätt allvarligt att ha droger hemma när man har barn, det är allvarligt att röka på inomhus, allvarligt att rulla joint efter joint framför barnet. Det är allvarligt att bli så pass påverkad av hasch att man inte orkar ta hand om/leka med sitt barn. Det är allvarligt att köpa droger med ett barn som sitter bak i bilen och väntar.
    Det finns inget som du säger som kan glorifiera just den här situationen.

Det är ingen definition av ett missbruk du gav där, du gav en kriterier mot en diagnos för missbruk.
    Försvarar inget, dock så en del frågor att få svar på, och aggressivt, nope, inte ens nära.

Men detta är inte min första gång jag stöter på dessa frågor, och min erfarenhet är att det överdrivs säkert i 90% av fallen.

Den frågan man ska ställa sig är hur skadas barnen av detta, är svaret lite mot inget.
    Så kommer den andra vägen helt garanterat skada barnen, det är därför man ska ställa sig frågan vad är det man vill uppnå och hur är det nu.
    Svaren kanske alla är negativa och en anmälan är oundviklig, men hoppa till den slutsatsen utan rationellt tänkt efter först, ja, det kan göra stor skada på barnen och för inget.

Jag vet inte om du ens greppar är att jag försöker bedöma hela situationen, och jag är inte främmande till någon lösning än.
    Så något jävla glorifierande är det inte ens nära, utan att man tittar på en sak och försöker reda ut den vad det handlar om och det är där man får se lösningarna.

Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 20:13:18 följande:
    Det är sant att det bara är en läkare som kan sätta diagnosen. Men man kan ha ett missbruk utan att ha diagnosen dokumenterad, det förstår du också hoppas jag .
    Jag har svårt att hänga med i dina resonemang faktiskt. Jag har återgett massvis med exempel på hur hans missbruk skadar hans barn, hur han utsätter sig själv och andra för fara.
    Han är anmäld till soc och polis och soc har kallat honom och barnets mamma till möte nästa vecka. Han får inte lov att träffa barnet obevakat förrän efter mötet med soc. Sen får vi se vilken bedömning de gör.

Tveklöst kan det handla om missbruk och utan den är dokumenterad.
    Dock kräver det att man uppfyller ett gäng kriterier för nå dit, och säger inte alls emot det kan vara så.
    Dock berättar det att det är väldigt få som når till missbrukare på cannabis, det handlar om typ 4%.
    Det är därför denna fråga alltid ska gås igenom, för alldeles för ofta existerar det inget missbruk.

Och vet du har lite mer saker än normalt, men tolka inte frågor som påståenden, för då slutar du förstå vad jag faktiskt försöker säga i hel helheten.

En sak du kan känna dig lugn med och även om du inte vill de ska umgås när han är påverkad, det är att de är harmlösa påverkade.

Har ni inte haft diskussioner?
    Och berättat om du inte skärper dig i dessa områden så går vi vidare och begränsar umgänget och möjligt?

• klyban
    Anonym (Sommar) skrev 2024-03-27 10:15:00 följande:
    Är du hög eller?

1.Pappan förvarar droger i hemmet - barnet kan få tag i det
    2. Pappan röker på inför barnet - så jäkla fel så det går inte att beskriva
    3. Han kör påverkad med barnet i bilen - han borde inte få ha rätt till umgänge med barnet då han utsätter sitt barn för fara

Det finns tillräckligt med "problem" för att pappan borde bli av med umgängesrätt med barnet, till och med vårdnaden!
    För SOC?
    Utan problem, och säkert med hälften av detta borta också.
  • klyban
    Anonym (l) skrev 2024-04-03 14:39:51 följande:

Har man själv samma livsstil som pappan i tråden tycker man förstås det är för jävligt att pappan blir anmäld och hittar på alla möjliga ursäkter och orsaker men för de som bor i världen utanför Weed-land finns det inget annat än att pappan måste hindras från att exempelvis köra bil påverkad, med eller utan barnet i bilen.

Grannfruns vuxne son är likadan. En gång om året ungefär åker han dit på "ringa narkotikabrott" och ingen känner sig någonsin trygg på något sätt när han är på besök i grannskapet.

Han var här i påskas och stod ute på tomten deras och "puffade på en spliff". Han körde bil härifrån dagen efter. f*n vet om han fortfarande var påverkad då eller inte. 

Noll förståelse för agerandet.

Omöjligt att vara påverkad efter ca8-10h, då det vid denna punkt det inte längre finns mätbara mängder i blodet.

Vad gjorde han som gjorde det aldrig blev tryggt när han var på besök.
    Hota han er, stal han era saker eller vad var det som inte kände er trygga?
    För det kan inte ha varit att han blåste ut rök genom munnen och sen gick in igen?

• klyban
    Anonym skrev 2024-04-03 15:35:37 följande:
    Röker man dagligen under en längre tid finns dock mätbara mängder kvar, dock inte vid enstaka tillfällen.

8-10h berättar Rättsmedicinverket att det sen inte finns mätbara mängder i blodet av den aktiva substansen THC.
    Låter mer som du tänker på metaboliterna, men metaboliter är icke psykoaktiva och genererar inte heller en drograttfylla.

• klyban
    Anonym skrev 2024-04-03 17:09:17 följande:
    "THC ansamlas i fettvävnaden och detektionstiden kan därför uppgå till någon månad i de fall där det har skett ett regelbundet, långvarigt intag.''

www.karolinska.se/for-vardgivare/karolinska-universitetslaboratoriet/klinisk-farmakologi/droganalysaboratoriet-faq/fragor-om-cannabisthc-tetrahydrocannabinol/

Du pratar nu om metaboliter, och inte den aktiva substansen THC som den ENDA som kan ge drograttfylla.

Men korrekt på den delen, och att metaboliterna är mer långvariga än det som ger drograttfylla.
    Kan det vara så att du inte förstår skillnaden mellan de två och du tror att metaboliter ger drograttfylla?

För din länk säger jag inget om, för den är sann vid långvarig konsumtion.
    Vid ett enstaka tillfälle, så kan en person vara utan spår av THC eller metaboliter redan efter 1-2 dagar.(ibland mer, men sällan.)

Allt detta styrks av Rättsmedicinalverket, och används i domstolen.

• klyban
    Anonym skrev 2024-04-03 20:40:47 följande:
    Jag känner en som blivit av med körkortet pga cannabisbruk, och han hade inte rökt de senaste dagarna. Dock rökte han mycket och ofta.
    Har läst domen också.

Vid enstaka tillfällen har du helt rätt.

Och jag förstår, tackar som frågar.

Nu pratar du om nästan ett decennium sedan som detta felet gjordes.
    THC pratar vi om 8-10h, sen är det borta för och inte kan de kan finna THC i blodet i mätbara mängder ÖVERHUVUDTAGET.

Du pratar om metaboliter.

• klyban
    Anonym skrev 2024-04-04 04:21:12 följande:
    Varför trodde jag att det skulle gå att prata med dig...

Fakta dikterar att för en drograttfylla så krävs THC i blodet och dessa försvinner vid 8-10h.
    Har du problem med detta, så är det inte mig du har problem med, utan RÄTTSMEDICINALVERKET.

Det du pratar om är metaboliter av THC, och dessa ger aldrig en drograttfylla.
    Dock under något år så gjorde det detta, men det var ett fel man sen rättade till genom riva upp dessa domar.

Försöker du verkligen säga att RMV har fel?
    För det är rätt magstarkt av dig om det är så.

• klyban
    Anonym (l) skrev 2024-04-06 07:38:06 följande:
    Det blev två napp inom en timme på den här och sedan börjar de diskutera sinsemellan om "metaboliter" och THC" och "fettvävnad" och länkar hit och dit om drogen. 

För de två som frågade: om ni inte kan förstå det så det folk oroar sig över med en "soft kille" (på 42 år och arbetslös, skriven hemma hos mamma men i praktiken hemlös) i grannskapet är i huvudsak två saker. Att han ska sno saker för att finansiera sitt "bruk" och att han ska köra påverkad.

En del var drograttfylla och den berättar att mest troligtvis var han nykter om han nu inte röker igen och för nära bilkörandet.(Vilket kan vara svårt till omöjligt att avgöra om det skett eller inte här på FL.)
    Dock är det fakta från RMV och 8-10h och sen finns inte längre mätbara mängder THC kvar i blodet.

Och jag finner Rättsmedicinalverket som rätt trovärdiga, kanske någon annan har en annan tanke och utmana deras fakta?

• klyban
    Anonym (l) skrev 2024-04-07 07:08:46 följande:
    Och den ena av dem är så sugen på att diskutera sin hobby att han försöker hålla igen "diskussionen" genom att svara på ett helt orelaterat inlägg.

Nästa: odlingstips.

Rättsmedicinalverket pysslar inte med odling, de berättar saker som detta och vilka tider de pratar om för dektion för drograttfylla för cannabis och den är då 8-10h och sen finns inte spårbara mängder.

Och detta med drograttfylla var med i TS och FRÅGAN om att vara påverkad fortfarande dagen efter och när bilen användes.
    Och svaret är nej och om inte han rökt igen och inom dessa timmar.

Om du ska ha odlingstips så har du gått till fel person och fel forum, skrämmande att du är på familjeliv och vill ha odlingstips.
    Skäms du inte?

Sen också, varför kan ni inte bara acceptera fakta och gå vidare, för det finns inget att diskutera här, mer än efter 8-10h säger RMV att de inte längre finns spårbara mängder för en drograttfylla.

• klyban
    molly50 skrev 2024-04-07 14:22:08 följande:
    Fast nu har ju TS ex inte kört bilen 8-10 timmar efter att han har rökt på.
    Utan han har kört drogpåverkad och rökt på när han har kört bilen,med barnen.
    Det är inte ok att köra bil eller att ha ansvar för barn när man är påverkad. Oavsett vad man är påverkad av.
    Vad man gör när man är ensam är en sak.
    Men ska  man ha ansvar för barn så får man avstå sådana saker.

En av individerna som kom upp i tråden var det möjligt att tiden gått för drograttfylla och ej påverkad längre.
    Och givetvis om man är inom 8-10h, så är risk för drograttfylla övervägande och om man blir testad.
    Så där är vi rörande överens.

• klyban
    molly50 skrev 2024-04-07 19:16:53 följande:
    Ja,fast nu går jag efter vad TS har skrivit.

Du förstår nu vart det kommer ifrån.

Dock är jag svårt perplexad varför ens någon säger emot RMV, då hade ju detta varit över redan.
    För allt detta var ett faktatillägg och inget mer, men tydligen så klarar vissa inte av fakta.(Pratar inte om dig nu då.)

För mig är detta redan över.

• klyban
    molly50 skrev 2024-04-07 23:54:16 följande:
    Jag tyckte bara att sidospåret var lite onödigt då TS redan har berättat hur det ligger till.

Faktiskt inte, då det var en diskussion om bil och om han var kanske påverkad.
    Och "sidospåret" ju så liten och så tydligt relaterad, det som går allt gå åt skogen är när folk lyfter detta om och om igen.
    För då börjar vi prata om något som helt klart är onödigt.

Även är det onödigt av flera att ifrågasätta fakta av ett ställe som Rättsmedicinalverket, för har väldigt svårt och tro någon i tråden vet bättre än dom om detta.
    Men det hindrade inte flera att göra ändå, det vill säga tro sig veta bättre än RMV.

• klyban
    Anonym (Va?) skrev 2024-04-08 05:28:16 följande:
    PErsonligen vet jag inte hur det funkar då jag aldrig haft med sån skit att göra, ,men personen som jag antar att du tänker på visste ju av personlig erfarenhet!

Kan du inte bara länka till din källa så det blir tyst om det där?

Är man läskunnig så behövs ingen personlig erfarenhet.

Dock inser jag att deras mätmetoder blivit bättre och med tanke på de säger dygn nu vid mer än enskilda intag.

• klyban
    molly50 skrev 2024-04-08 12:20:23 följande:
    Fast TS har ju skrivit att han är påverkad och röker på när han kör bil,med barnen med i bilen,samt när han har ansvaret för barnen.
    Då tycker jag inte att dískussionen om RMV känns nödvändig.
    Har man ansvar för barn så ska man inte vara påverkad,oavsett vad man är påverkad av.

Jag berätta igår för dig att jag svarade även en annan om bilkörning, det kan du väl inte ha missat?
    Och detta är relevant till trådstarten.

Så detta faller under OnT, om än bara lite.
    Men det intressanta är att jag är redan färdig med detta sedan länge, och ändå vill folk diskutera det mer.
    Det berättar att det är mer viktigt för ämnet än man kunde först ha anat.

Anonym (l) skrev 2024-04-08 12:51:29 följande:
    Signaturen är en av dem som gillar att diskutera droger på nätet. That's it. Här och annorstädes. Därför tar han varje tillfälle i akta att försöka få igång prat om THC-halter, odling, olika sorter, drog-kemi osv. Som han försökte med mig. Som han gör med dig.

Feel free to play along. Själv ger jag inte gärna gratischans till drogliberal propaganda.

Nu fabulerar du, men utmanar dig istället.
    Lycka till bevisa ditt påstående :lol:

För det kan du inte, förutom den vi har nu så har jag inte deltagit i nått sånt på mycket MYCKET länge.

Aldrig diskuterat THC-halter(Däremot pratat som spårbara mängder, som idag är bättre än innan.)
    Aldrig pratat om odling.
    Aldrig pratat om olika sorter.
    Aldrig pratat om drog-kemi(vad faan det nu är.)
    Och inte heller drogliberal propaganda.

Finner det sjukligt fascinerande att du försöker lägga orden i munnen på mig.

molly50 skrev 2024-04-08 13:04:38 följande:
    Ja,jag har insett det.
    Jag tycker bara att det är lite tröttsamt när det dyker upp drogliberala människor i trådar där det handlar om verkliga problem pga just droger.

Hur kan du det?
    Och med tanke flera av sakerna där har jag aldrig någonsin i mitt liv diskuterat.

Upp till bevis, eller så inser man fabulering istället.(Det är lugnt, för vet ingen av ni två kan prestera detta och det som gör det lätt komiskt nu.)

• klyban
    Anonym (l) skrev 2024-04-08 16:20:21 följande:
    OK

Ett ingen familjeliv skrivit, två varför glömde du tiden det var skrivit? :lol:
    Och det är fakta att droger har olika nivåer av skadlighet, försöker du påstå något annat.

Och 2015 :lol:
    Och det är värt och notera att INGET du skrev där, är om det jag sa aldrig om.
    Visst är "såna" detaljer intressanta, och hur är fakta drogliberalt?
    Och du nu kommer försöka den.

molly50 skrev 2024-04-08 14:33:43 följande:
    Nej,jag har inte missat det. Jag bara undrade om ni hade missat det TS skrev om att hennes ex hade kört bil påverkad,och rökt på,när han hade barnen i bilen.
    Då tyckte jag att det var lite OT att diskutera vad han hade tagit 8-10 timmar tidigare.

Nu syftade jag inte på just dig utan det finns andra i tråden som har skrivit att TS inte borde anmäla,att akohol är värre än droger osv.
    Om du inte har skrivit något av det så behöver du ju inte ta åt dig,eller hur.

Nu måste jag fråga dig om du har svårt och greppa saker och ting och när jag säger att det var även en annan person som svarades inom samma område.
    För det kan du inte ha missat väl, om du har, så vet du nu.

Och nu går du än mer sidospår, och mot OT, men antar det inte var så mycket till sidospår ändå.
    Först din "fråga" är för opreciserad och två och när jag pratar om inte anmäla, då handlar det alltid om att bilda sig en uppfattning, vad det är och hur det påverkar och om det är lösbart utan blanda in myndigheter.(Och detta pga av det har större framgång än anmäla.)

Alkohol värre än droger, ja och nej är svaret på den opreciserade frågan.

• klyban
    molly50 skrev 2024-04-08 20:10:18 följande:
    Läste du ens vad jag skrev? Jag frågade om ni hade missat det TS hade skrivit.
    Jag syftade alltså inte enbart på dig.
    Så har du inte skrivit något av detta så behöver du ju inte ta åt dig.

På vilket sätt var det jag skrev OT?
    Jag tycker inte det är fel att anmäla här då det är små barn som drabbas av pappans drogmissbruk.
    Kan man inte hålla sig från att röka på så ska man inte ha ansvar för barnen.
    Och inte eller köra bil Framförallt inte när barnen är med.

Inget som påstods mot mig existerade på Familjeliv.(Mycket värt att notera.)
    Och säga ta ett steg i taget, ja, det är vara en människa som vill hjälpa än stjälpa.

Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?