Inlägg från: Anonym (Bumm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bumm)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Båda delarna. Berätta för mamman och gör en orosanmälan. Var övertydlig inför soc att mamman inte tidigare vetat om detta. Se till att soc får den informationen skriftligt så att de inte sen kan komma och påstå att du sagt något annat. 

• Anonym (Bumm)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-23 14:25:05 följande:

En bra början kan ju vara att snacka med killen och höra med honom VARFÖR han röker? Om han röker för att lindra effekterna av en sjukdom som exempel? Dvs att han självmedicinerar. Är ju väldigt vanligt i stater i USA som har legaliserat sk medicinsk cannabis.
    Känner själv en man som har rökt dagligen i kanske 20 år och han röker för att mildra ADHD effekter han haft sedan han föddes. Den "starka medicin" som den offentliga vården i Sverige ger honom gör honom bara sämre men cannabis däremot hjälper honom. Först då uppträder han hyfsat normalt.

Det spelar ju ingen roll om han är sjuk eller har ADHD. Man kör inte bil eller tar hand om barn om man är påverkad. 
  • Anonym (Bumm)
    Anonym (oros) skrev 2024-03-24 07:23:17 följande:

Tycker att en orosanmälan är det rätta och riktiga här. 

Du gör det ju för barnets skull. 

Bra dock att polisen fått tips.

Håller med. Men vill upprepa att TS bör lämna orosanmälan skriftligt och att det där står mycket tydligt att TS är övertygad om att mamman inte känner till pappans missbruk. Det är jätteviktigt. En del som jobbar på soc är helt tappade och mamman kan behöva skriftliga bevis på vad TS har lämnat för information. Man kan inte lita på att soc dokumenterar anmälan på ett korrekt sätt. 
  • Anonym (Bumm)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 10:09:47 följande:
    Jag vet inte om jag förstår riktigt. Grejen är ju den att jag vill lämna orosanmälan anonymt isåfall.. Jag vill inte få mitt ex efter mig igen. 
    Jag har ju lämnat tips och polisen kommer bli informerad, räcker inte det? :/ tänker att då kommer väl polisen göra en anmälan till soc

Du kan skicka ett anonymt brev till soc med anmälan.

Risken som finns är att soc bedömer mamman som dålig förälder som låter barnet vara hos pappan som missbrukar. Informationen om att hon inte känner till missbruket är därför jätteviktig och får inte riskera att missas.

Det är viktigt att det är dokumenterat hos soc att informationen förmedlats och man ska inte räkna med att soc återger ditt samtal korrekt utan de kan dels missförstå, dels ändra dina uttalanden så att det passar deras syften. Alla kontakter med soc bör spelas in eller ske skriftligt. 

Majoriteten som jobbar på soc är vettiga människor, så förmodligen behövs inte det här, men jag vet av egen erfarenhet att vissa av dem är fullständigt vrickade. Därför gäller det att från första början dokumentera och vara övertydlig. 

• Anonym (Bumm)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-24 10:46:32 följande:
    Nej, det räcker inte, men du kan ringa soc och göra en anonym anmälan ja.

Ja, ju fler desto bättre. Sen avfärdar ändå soc anmälningarna som irrelevanta om de har lust med det. Men ju fler anmälningar desto svårare att ignorera. Och så är det ju viktigt att TS får med infon om att mamman inte känner till missbruket. 

Ett tips att föra fram till mamman är att hon själv kan göra en orosanmälan om/när TS berättat om pappans missbruk. Det borde också minska risken för att mamman själv misstänkliggörs och göra det enklare för henne att inte låta pappan vara med barnet ensam utan att anklagas för umgängessabotage. 

• Anonym (Bumm)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-25 17:53:38 följande:

Soc har kontaktat mamman och pappan som missbrukar. Han ringde såklart upp mig.
    Han nekar allt för både soc och barnets mamma. 

Då håller vi tummarna för att soc gör det de ska och kräver drogtest. 

Vad bra du är som gjorde anmälan! 

• Anonym (Bumm)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-26 10:46:57 följande:
    Det borde kunna synas, men inte säkert. De kan inte kräva urinprov av honom iaf, så antagligen är det ett vanligt samtal.

Är urinprov hos socialtjänsten obligatoriskt? (lawline.se)

kan en förälder tvingas till drogtest? (lawline.se)
    Nej, han kan inte tvingas, men om han vägrar ses det som att han motarbetar utredningen och då kan soc bestämma tex att någon från soc alltid ska närvara när han umgås med barnet en tid framöver. 
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?