Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 10:09:47 följande:
Jag vet inte om jag förstår riktigt. Grejen är ju den att jag vill lämna orosanmälan anonymt isåfall.. Jag vill inte få mitt ex efter mig igen.
Jag har ju lämnat tips och polisen kommer bli informerad, räcker inte det? :/ tänker att då kommer väl polisen göra en anmälan till soc
Du kan skicka ett anonymt brev till soc med anmälan.
Risken som finns är att soc bedömer mamman som dålig förälder som låter barnet vara hos pappan som missbrukar. Informationen om att hon inte känner till missbruket är därför jätteviktig och får inte riskera att missas.
Det är viktigt att det är dokumenterat hos soc att informationen förmedlats och man ska inte räkna med att soc återger ditt samtal korrekt utan de kan dels missförstå, dels ändra dina uttalanden så att det passar deras syften. Alla kontakter med soc bör spelas in eller ske skriftligt.
Majoriteten som jobbar på soc är vettiga människor, så förmodligen behövs inte det här, men jag vet av egen erfarenhet att vissa av dem är fullständigt vrickade. Därför gäller det att från första början dokumentera och vara övertydlig.