• Goneril

Vad vill den unga killen med en 40-åring?

TS, kärnfrågan tänker jag inte kommentera; onödigt eftersom många röster redan höjts för att mana till eftertanke. Nej, jag vill gärna lufta några åsikter om din grammatik eftersom du tydligen skriver sexnoveller.                                                                                                            Trådstarten har jag läst, slarvfel förekommer men dessa kan man kan bortse från i ett öppet forum, likaså bristande interpunktion i en text som antagligen skrivits i all hast. Det som däremot stör är vissa omständliga formuleringar såsom när du beskriver din flexibilitet, din förmåga att umgås över generationsgränserna. Man kan helt enkelt skriva:         "Jag är 40 år och umgås lika obehindrat med vänner i 60- årsåldern som ungdomar i mina barns ålder."                                                                                                                   Det heter "värjer" och inte "värjar", "yngre än han" och inte "yngre än honom" även om viss uppluckring börjat ske, men det korrekta är "yngre än han". Sedan var det omständigheter som gjort den unge mannen äldre, det ska vara "själslikt" och inte "själslig", adverb, i den aktuella meningen, "jämngammalt" och inte "jämngammal", kongruens.                                                                                                                                    Gissningsvis korrekturläser du dina noveller innan du publicerar dem, eller vad du nu gör med dem. Tänk på meningsbyggnad och interpunktion! Även en upphetsad porrnovell-läsare reflekterar över felaktigheter när den värsta stormen har bedarrat.

Svar på tråden Vad vill den unga killen med en 40-åring?