Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

Jag har två barn, men det är verkligen inte min enda uppgift i livet. Och jag förstår att många tvekar idag. Klimathotet, krig i Europa, skjutningar och sprängningar i Sverige. Jag förstår om många inte vill sätta barn till världen.

Dessutom hänger det inte bara på kvinnor. Många män tvekar säkert också, eller vill inte ha barn.

Jorden behöver inte fler människor nej, snarare färre. Men demografin får inte bli för skev lokalt. I Sverige och liknande länder lever vi längre, samtidigt som allt färre barn föds. Då ska allt färre yngre försörja allt fler äldre. Det funkar inte i längden. Därför är det ett problem att det föds så få barn.

Att lösa problemet med stor invandring från barnrika länder har inte heller fungerat något vidare. Kulturkrockarna blir ofta för stora, liksom integrationsproblemen. I slutändan är det bäst om varje samhälle någorlunda bär sig självt demografiskt, vilket betyder ett genomsnitt på minst två barn per kvinna. Då behöver man inte importera lika mycket arbetskraft och samhället blir stabilare. 

Men som sagt, jag förstår om många inte vill skaffa barn idag, eller tvekar. 

Har du själv barn Peter? 

Peter, Sverige och liknande länder behöver fler barn för att balansera upp det stora antalet äldre. Men vår arma jord behöver inte fler människor, snarare färre. Vem har lurat i dig något annat? 

Svara gärna på min fråga. Har du själv barn? Har du själv bidragit till folkökningen som du tycker att kvinnor ska göra? 

Missade du biologilektionerna i skolan Peter? Män kan inte föda barn nej, men krävs för att det ska bli barn. I praktiken har kvinnan sista ordet ja, men mannen kan ändå vara en begränsande faktor, om hon har svårt att hitta en lämplig man som vill ha barn. 

Du tror väl inte att det bara är kvinnor som tvekar idag? 

Peter, varför avkräver du andra på fakta, samtidigt som du själv påstår saker som inte är sanna?

Det är verkligen inte bara kvinnor som inte vill ha barn. Kvinnor har i praktiken sista ordet, men bristen på lämplig far till barnet kan vara en begränsande faktor. Hur kan du inte förstå det? 

Det är ganska vanligt i en relation att kvinnan vill ha barn men inte mannen, eller att kvinnan vill ha fler barn än mannen.

Att man i en befolkning räknar antal barn per kvinna, inte antal barn per par, är för att det är ENKLAST att räkna så. Det betyder INTE att det bara är upp till kvinnor att lösa befolkningsfrågan. 

Och varför svarar du inte på frågor som ställs, fast du själv kräver svar? Nu frågar jag för tredje gången: Har du själv barn? Om inte, varför? Detta borde ju vara en högprioriterad fråga för dig.

Om du inte har hittat någon som vill ha barn med dig, får du väl jobba på det, jobba på dig själv. Uppenbarligen har du inte ansträngt dig tillräckligt, med tanke på din attityd. Få vill ha barn med en gnällspik som skriver som du gör om kvinnor samt tycker att barn är kvinnors enda viktiga uppgift i livet. 

Snarare slutar han svara när hans argument inte håller längre, eller när frågorna blir för jobbiga för honom. I övrigt har du säkert rätt Anonym. 

I rättvisans namn tror jag att båda könen är en begränsande faktor idag. Jag förstår som sagt varför många tvekar.

Och det är lättare för kvinnor än för män att skaffa barn på egen hand, eller helt enkelt se till att det blir barn. Göra sig själva gravida på ett eller annat sätt.

Men ser man det som en lösning, har man inte tänkt igenom konsekvenserna ordentligt. Vill vi ha fler ofrivilliga eller motvilliga pappor? Är det rättvist mot män? Mot barnen?

Många kvinnor tvekar också att skaffa barn som ensamstående. Att axla hela ansvaret själva, både det ekomiska och det praktiska.

Egentligen är det samhällsutvecklingen i Sverige, samt oron i världen, som är den största begränsande faktorn. Inte enskilda individer, varken kvinnor eller män. 

Men män som Peter bidrar inte direkt till att öka barnafödandet. Han skriver att kvinnor borde föda fler barn, men hans beteende och attityd får motsatt effekt. 

Anonym (C) skrev 2024-03-22 16:27:54 följande:
    Har du tid att sitta och skriva här på internet. Ska inte du gå och sköta all er disk och laga mat till era barn du som kommit hem från jobbet nyss?
    Ingen här i tråden klandrar dig eller andra för att ni inte har barn.

Men det är ju ni som påstår att det är kvinnors fel att det föds för få barn, att det är kvinnors ansvar att föda fler. Då får ni ju ta att många ifrågasätter, samt påtalar mäns ansvar för att det ska bli barn. För att kvinnor ska vilja ha barn med dem, osv.

Inget kön kan ensamt göra jobbet. Det räcker liksom inte med befruktning. När barnet är fött ska det försörjas och uppfostras. Det är ett (minst) 18 år långt åtagande. Varför ska det bara ligga på kvinnor?

De män som vill att fler barn ska bli gjorda, får steppa upp. 
    Anonym (C) skrev 2024-03-22 16:50:35 följande:
    Helvete heller. 
    Jag skrev att de män som vill att det ska födas fler barn (som TS), får steppa upp. Eller i alla fall se mäns roll och ansvar i det hela. I stället för att bara skylla på kvinnor.

Om det inte gäller dig, om du inte bryr dig om hur många barn som föds, behöver du inte ta åt dig.
    Xenia skrev 2024-03-22 16:46:23 följande:
    Eller så kan man säga att kvinnor tänker mer på andra. T ex att om man inte vaccinerar sig så kan man bli sjuk och smitta andra.

Medan män bara tänker på sin bekvämlighet och dessutom faller för konspirationsteorier om att vaccin är farligt.

Vilka kvinnor och män har någonsin skaffat barn för "samhällets" skull?
    Sanningen är väl snarare att båda är viktigt. Både samarbete, hänsyn, att lyssna på andra, men också att kunna tänka självständigt.

Det varierar helt enkelt från situation till situation.

Att vara osjälvständig och lyssna blint på andra är inte bra. Men kvinnors sociala förmågor och anpassningsförmåga, har uppenbarligen ofta gynnat dem.

Att gå sin egen väg och strunta i vad andra tycker, är bra ibland, men långt ifrån alltid.

Sen är det lite tragikomiskt att TS påstår att män är mer självständiga och rationella. Hur många män lyssnar inte blint på despoter. Hitler hade många kvinnliga anhängare, men ännu fler manliga.

Trump, Putin, talibaner, lockar fler män än kvinnor.
Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749