Inlägg från: Startingover |Visa alla inlägg
  • Startingover

BF december 2024 - liten grupp

pippi12345 skrev 2024-03-24 20:46:39 följande:
    När ska du göra dateringsultraljud och vilken vecka är du då i? Vill också göra men verkar var från v8+0 om man önskar göra det privat.
    Jag kommer vara i 8+1 när jag gör det. Jag har bokat det privat. 
  • Startingover
    pippi12345 skrev 2024-03-24 20:49:26 följande:

Kanske ska göra en BF-lista eller vad tycker ni? :)

2/12 pippi12345, tredje barnet 

Bra idé! Men tycker att det är lite svårt att fylla i. Jag har två barn. Men jag har fött tre barn. Vi väntade en liten flicka i somras/höstas men tyvärr så var hon väldigt sjuk så vi fick avbryta den graviditeten i vecka 15. 😪 Men ja, jag skriver att jag väntar vårt tredje barn.

1/12 Startingover, tredje barnet
    2/12 pippi12345, tredje barnet 
  • Startingover
    Epidemiya skrev 2024-03-25 14:45:01 följande:
    Tack! Jag har exakt samma som tidigare gånger: ömma bröst, förkylningskänsla i kroppen när jag tränar (utan att vara sjuk) och en enda random finne i ansiktet. Sistnämnda är nästan mer tillförlitligt än graviditetstest för mig i tidigt skede då jag har kort lutealfas och testar positivt först ett par dagar efter BIM. 

Roligt med en till som väntar nummer 3! Hur gamla är de andra barnen? Hur känns det att förhoppningsvis (håller tummarna) bli en större familj?
    Vi väntar också nummer tre 😁 detta är vår sladdis, de andra är 7 och 8. Hur gamla är dina?
  • Startingover
    pippi12345 skrev 2024-03-25 21:08:31 följande:
    //

Har inte tagit något digitalt än denna gång men det ger ju helt klart en annan känsla i kroppen att få GRAVID upptryckt i ansiktet än två streck på en sticka!
    Är i vecka 4+0 idag även fast BIM nog var för 2-3 dagar sedan eftersom jag haft kortare lutealfas under det senaste halvåret. Någon mer som fortfarande inte slutat med tester och temp? 🙈
    Jag! 🙈 jag tempar fortfarande varje morgon av gammal vana (och för att det är lite häftigt att äntligen få se hur en gravidkurva ser ut) och jag har två tester kvar som jag ska ta de närmsta dagarna 😅
  • Startingover
    Epidemiya skrev 2024-03-25 21:36:20 följande:

Startingover och pippi12345:

Spännande med sladdisar och att "börja om" med småbarnsåren. Måste vara skönt att ha lite mer självgående barn när bebis kommer 😅Har ni sparat grejer eller blir det att införskaffa mycket igen? Behöver ni ändra något i hushållet/bil när ni blir fem?

Mina döttrar är snart 2,5 år respektive 4 mån. December kommer bli en väldigt kostsam månad framöver (om denna graviditeten går vägen) då även maken har sin födelsedag däromkring 😬

Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
  • Startingover
    Friedis84 skrev 2024-03-26 19:17:56 följande:

Hej! 

Jag är helt ny här. Plussade i söndags. Min 1:a! Jag är 39 (fyller 40 i år). Gick vägen för oss efter 2 försök. Så jag hoppas att det lilla grynet vill stanna och att allt går bra. 

BF är beräknad till 1 dec. ;) 

Välkommen! Vad skönt för er att det tog sig så snabbt ☺️ hur mår du?
  • Startingover
    Epidemiya skrev 2024-03-26 20:14:41 följande:

Stort grattis! Håller tummarna att allt går bra.
    Startingover skrev 2024-03-26 07:04:16 följande:
    Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
    Åh, segt att behöva köpa saker på nytt. Innan jag fick barn kunde jag inte ens föreställa mig hur dyrt det skulle bli ???? Är så glad att vi sluppit köpa nya kläder mellan första och andra dottern då de är födda samma årstid. Första året har de ju typ sju storlekar, och det vore osmidigt med långärmade bodys på sommaren. Ska du köpa nytt/begagnat eller har du någon släkting eller vän som kan ge bort grejer?

Jag är lite orolig att jag kan vara överfertil och kroppen inte stöter bort foster som ej är levnadsdugliga. Detta är min femte graviditet och alla blev till på första försöket (varav en där jag använde Natural Cycles för att INTE bli gravid och gjorde abort). Mellan första och andra barnet hade jag ett MA där fostret dog någonstans mellan NIPT i v 11 och ultraljudet i v 13. Inget tydde på att något var fel, och jag hade dessutom svår hyperemesis hela vägen. Jag vågar därför inte hoppas på att det verkligen blir en bebis förrän rutinultraljudet.
    Detta är min 5e graviditet också (1 MF, 2 barn och en sen abort). Jag vågar inte riktigt tänka än på saker jag borde köpa och så.. låter kanske lite tråkigt men jag är så himla orolig denna graviditeten. Jag har bokat in mig för att gå och prata med en kurator via sjukhuset för att försöka landa lite i att jag är gravid igen. Vi var gravida förra sommaren/hösten och allt såg helt normalt ut till NIPT och ultraljudet efter det för där upptäcktes det att vår dotter hade massa avvikelser på organen och en kromosomavvikelse. Vi valde att göra abort I vecka 15 och det är det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Denna gången kommer jag nog inte våga glädjas åt graviditeten förrän efter vecka 14 ultraljudet..

Hoppas verkligen att du slipper hypermesis denna gången! Det har jag sluppit i mina graviditeter men det verkar vara riktigt tufft!
  • Startingover

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Jag har just nu inga symptom alls förutom att jag är väldigt väldigt trött.

• Startingover
    Anonym (Mollie) skrev 2024-03-28 16:59:39 följande:

Hej! Plussade i lördags men undrar lite hur man räknar hur långt gången man är. Läste någon stans att bim alltid är 4+0. Stämmer det? Haft cykel på ca 33-35 dagar, inte 28 som alla appar räknat med? Första barnet så allt är nytt för mig

Mår skapligt, lite tröttare än vanligt, hungrig och ont i magen/molvärk. Även haft lite bruna flytningar sedan i tisdags, borde jag oroa mig tror ni?

Ja, man utgår alltid ifrån sista mensen första dag och att BIM är 28 dagar efter det. Du kommer att få ett mer exakt datum sen när du gör ultraljud och man mäter bebisen 😁 bruna flytningar kan vara både helt normalt eller ett tidigt tecken på missfall... Jag förstår att det gör dig orolig, men försök att tänka att du ändå inte kan påverka hur det blir utan det är bara att vänta. Boka in ett tidigt ultraljud på en privatmottagning om du är orolig, det har jag gjort i alla mina graviditeter och det är väldigt lugnande. 
  • Startingover
    Anonym (Mollie) skrev 2024-03-28 19:37:41 följande:
    Okej tack! Hur tidigt kan man göra det? När har du gjort det? 😊
    Jag tror det är olika på olika kliniker. Där jag går så kan man tidigast boka vecka 8+0, så jag har bokat in en tid när jag är i vecka 8+1 🤣 googla på din stad + ultraljud så får du upp vilka ställen som finns där du bor. 
Svar på tråden BF december 2024 - liten grupp