Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Dags för första semestern själv!

Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:11:32 följande:

Stuga var ett bra tips. Hyr nära någon sjö där ni kan bada och bara ta det lugnt. Barn älskar ju vatten och kan leka i vatten i timmar. 

Kanske relativt nära några sevärdheter också?

"nära" en sjö skulle jag inte rekommendera. Tänk så lätt ett av barnen - eller båda - kan dra iväg ensamma till sjön! Det är speciellt svårt för en ensam vuxen att hålla koll på två barn samtidigt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:24:04 följande:
    Hur tror du folk gör som bor nära vatten? 

Det är klart man kan åka till en badort med två barn själv eller gå och bada med två barn själv. Alla kan inte åka med både mamma och pappa varje gång. 
    Det händer ju saker också, på de fina sjötomterna:

sverigesradio.se/artikel/6516864

Det skulle jag aldrig ha vågat, inte med så små barn som TS'. När vi åkte och badade, hade min dåvarande man alltid ansvar för sonen och jag för dottern. Så att det aldrig skulle uppstå en situation, där den ena trodde att ett barn var med den andra, fast det hade sprungit ner till poolen själv.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:47:58 följande:
    Nämen, vad bra. Då behöver du inte åka på någon resa till en strand då. Men vi andra kommer fortsätta göra det. Du kan ju alltid försöka ringa Ving och TUI och be dem stoppa sina charterresor till alla semesterorter vid havet och bifoga din länk. 

Hur tror du folk gör som har fler än 2 barn? 
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:47:58 följande:
    Nämen, vad bra. Då behöver du inte åka på någon resa till en strand då. Men vi andra kommer fortsätta göra det. Du kan ju alltid försöka ringa Ving och TUI och be dem stoppa sina charterresor till alla semesterorter vid havet och bifoga din länk. 

Hur tror du folk gör som har fler än 2 barn? 
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 15:04:20 följande:
    ...och här tänkte jag googla fram några drunkningsolyckor som hänt på turistorter, men känner att jag avstår. Behöver inte hänga ut personerna igen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Båtmamma) skrev 2024-03-21 19:48:57 följande:
    Är du på riktigt, mina ungar har kunnat simma (25m), flyta på rygg och teknik för att hålla sig vid poolkanten När de var tre. Vid ca 8 år tycker jag dessutom barn bör gå kursen unga livräddare.
    Fast även om de kunde detta var tre år, när du var med och de kände sig trygga, så är det inte alls säkert att de skulle ha klarat det om de hade ramlat i poolen, ensamma. Då kan de ha råkat i panik. Det där är ett misstag som många föräldrar gör. Fast jag har faktiskt aldrig förr hört någon som menar, att de kan släppa sina barn ensamma vid vattnet så tidigt som vid tre..? Död

På vår simhall är gränsen tolv år för att få bada utan en vuxen, och den vuxne måste även vara ombytt till badkläder och hålla koll hela tiden. Detta betyder inte att det INTE FINNS en massa nio-elva-åringar som skulle klara det utmärkt utan en vuxen, men man vill inte ta risker. TS' barn är hur eller hur bara 4 och 6 år, så i hennes fall är det inte aktuellt alls. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2024-03-22 09:08:26 följande:
    Man får utgå från barnet/barnen ifråga. När mina var i den åldern var jag vid havet med dem, sjöar och simhallen. Det var inga problem att ha koll på mina två. Däremot vägrade jag att vara ansvarig för kusinbarnen. De var virvelvindar och de var överallt på en och samma gång. 

Olyckor händer ja, men det kan hända när man ska gå över gatan också och barn behöver lära sig hur man blir trygg och säker i vatten. Det blir man inte av att undvika vatten
    Klart att man inte ska undvika vatten. Mina barn gick i allt mer avancerade simgrupper många terminer i rad, med ledare. Och jag satt också på bänken och tittade på. Och som sagt: vi VAR ju och badade själva också. Men då var vi två vuxna på två barn, och vi hade ett stående upplägg att jag alltid skulle hålla koll på dottern och han på sonen.

Idag sitter föräldrarna och kollar i sina mobiler och glömmer bort tiden, och när de tittar upp är ungen borta...
Svar på tråden Dags för första semestern själv!