Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Otrohet, något från savannen?

Likt andra i tråden tycker jag inte att hur vi levde på savannen är något argument för att acceptera otrohet. Problemet är ju främst att man går bakom ryggen på sin partner och bryter mot en överenskommelse i förhållandet. Visst är det så att det inte passar alla att leva monogamt, men då bör man vara öppen med det inför den man lever tillsammans med.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-23 15:50:47 följande:

Otrohet uppstår ju förmodligen också när två personer åtrår varandra så otroligt starkt att moral och löften suddas bort.
    Varför är det så? Varför är det begäret så starkt?
    De flesta som har varit otrogna ångrar sig dock efteråt. 
    Eftersom de vet att det var fel. Men där och då, var det starka krafter.
    Det finns olika typer av otrohet såklart med. 
    De som söker dom och dom som "råkar" ske på fyllan pga olyckligt äktenskap hemma. Osv..
    Men de där andra, när två människor bara inte kan motstå varandra. Det måste kännas unikt och få upplever nog det där. Det sker inte ofta att man får en sådan dragning till en annan människa. 
    Rent krasst, borde den typen av otrohet vara mer acceptabel. För sådant väcks inte hur som helst, en så stark passion. 
    Jag förespråkar inte otrohet här, det är inte det.
    Men tänk själva.. man möter en person som man känner en sån stark passion och dragning till. Och inte nog med det, den personen känner exakt likadant. Wow liksom.
    Det om något borde vara ett freecard.
    Sen skulle det ju aldrig funka på riktigt givetvis, men allt jag skriver här nu är rent hypotetiskt.

Jag är tveksam till att det bör vara mer accepterat med otrohet av denna anledning. Även om man känner en så stark dragning bör man kunna kontrollera sig om man sätter stort värde på sitt förhållande, och känner man att man verkligen måste ge efter passionen bör man nog fundera över om man ska vara kvar i förhållandet. Eventuellt skulle man också kunna diskutera med sin partner om att det ska kunna vara ok att ha sex med någon annan, men otrogen bör man inte vara.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 12:38:41 följande:
    Ja och likt andra i tråden har du också tydligen viss läs-problematik..
    Vet inte hur övertydlig jag varit egentligen om att det inte handlar om det du skriver, men tydligen inte tydlig nog.
    Va tröttsamt.
    Jaja. 
    Orkar inte haha.
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 12:44:08 följande:
    Många ser ju bara otrohet på ett sätt. Går liksom aldrig att diskutera.
    Är ett känsligt ämne.
    Och det köper jag, håller med om att man inte bör vänstra osv.
    Men du är ju en av få som fattat vad jag menar här.. att man gräver ner sig i människans beteende, det är det som är det intressanta här.
    För det pratar man ju aldrig om när det kommer till otrohet. 

Och du har en poäng, relationer är ju verkligen inte lyckliga hela tiden. Det skulle ju inte rättfärdiga en otrohet heller egentligen, att man har en svacka.
    Det ska ju vara riktigt dåligt och inte finnas chans att rädda, för att ens närma sig en acceptans av otrohet.om det ens finns. Jag har ingen aning.
    Därför det är intressant att diskutera.
    Tror också att det är svårt att komma vidare efter en otrohet. 
    Relationen blir nog aldrig den samma. Man har ändå brutit tilliten.
    Och det är ju pga en outtalad regel som bara existerar, men ingen vet egentligen varför.
    I dagens fria samhälle borde det kanske vara bättre med sex med andra, för att få ner alla skilsmässor.

Jag tror inte att det är så enkelt som att otrohet beror på att det inte är socialt accepterat att ha flera sexuella förhållanden parallellt. I många fall är nog otrohet ett sätt att fly från allvarliga problem i förhållandet, något man tar till när man är för feg för att ta itu med problemen eller lämna förhållandet. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-03-24 13:50:39 följande:
    Tror det är mer komplex än så. Vi människor är inte världsbäst på låta bli kortsiktiga fördelar trots långsiktiga negativ konsekvenser eller risker.

De flesta som lever i ett monogamt förhållande kommer någon gång träffa någon där attraktion uppstår och möjligheten till sex finns. De flesta kan då kontroller sina impulser. Men lägger du sen till aspekter som minskad omdöme pga alkohol, situationer där risken för upptäckt är låg så plötsligt går man mot sina egna löften och principer för en kortsiktig fördel. 
    Ja, jag förnekar inte att det finns olika orsaker till otrohet. Jag tror dock att det är ganska vanligt att vara otrogen för att stå ut i ett förhållande som man av någon anledning inte trivs i. Det visar inte minst ett flertal trådar i ämnet här på forumet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-24 20:02:50 följande:

Lite så? Låter ju inte direkt varken allvarligt eller konkret.

Jag tänkte på de inlägg i tråden som påstår specifikt att man avgett löften, ingått avtal, det är så hemskt med avtalsbrott och brutna löften osv.

Om man inte uttryckligen har sagt något annat skulle man kunna säga att man har en tyst överenskommelse om att inte ha sex med andra. Detta eftersom de allra flesta förhållanden ser ut så och öppna förhållanden utgör undantag.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-25 09:06:19 följande:
    Det var dock inte vad som skrevs så nej. 
    Jag skulle gissa att de som talar om avtal i det här sammanhanget även syftar på tysta överenskommelser, dvs. att man förutsätter sexuell exklusivitet när man har ett förhållande, såvida inget annat överenskommits.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-03-25 09:32:52 följande:

Varför landar dessa trådar alltid i en diskussion att det borde i vissa lägen vara ok att vara otrogen i smyg då 
    jag inte får sex hemma
    vi har inte lovat varandra något väldigt utryckligt
    det är i den mänskliga naturen att ha sex med flera
    så illa är det inte och kan till och med vara positivt för relatioen

Att vara otrogen för att man inte får sex hemma har inget att göra med att det skulle vara naturligt att ha flera sexpartners samtidigt. Det handlar bara om att man är för feg för att ta itu med problemen i relationen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Marstrand) skrev 2024-03-25 20:02:08 följande:
    Jag skulle säga att det oftare är så att personen först har försökt ta tag i det både en och fyra gånger men att den andre antingen sticker huvudet i sanden och vägrar ha samtalet alls, eller lovar bättring men att det sedan inte blir så i praktiken.
    Om man har så allvarliga problem som man inte lyckas lösa, trots stora ansträngningar, är det väl hederligare att gå skilda vägar än att vara otrogen. Men många är för bekväma för det, vilket inte har något att göra med huruvida vi hade flera sexuella relationer när vi levde på savannen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-25 12:22:56 följande:
    Alltså inga konkreta löften eller överenskommelser, om du har rätt i det.
    Nej, det handlar som sagt inte nödvändigtvis om några uttryckliga avtal utan om tysta överenskommelser eftersom de allra flesta förhållanden fungerar som så att man inte förutsätts ha sex med andra.
  • Anonym (anonym)
    New Dawn skrev 2024-03-25 19:45:11 följande:
    Du använder ordet "man", men du kanske skulle skriva "jag", det är nämligen inget generellt att man vill testa något nytt
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 17:35:26 följande:
    Jag har aldrig varit gift. Men inte i någon relation har vi sakligt pratat om detta och lovat varandra trohet på något sätt. 
    Det är ju bara något som är oskrivet när man ingår en relation. 
    Och vill man annorlunda, då ska man säga det.
    Så känns det ju iallafall. 
    Men har man inget sagt så har man heller inget lovat. Egentligen.
    Perfekt. Du kan intala dig att du inte lovat något. Du kan vara otrogen. Samtidigt skuldbelägga gifta som skiljer sig för att de bryter löften. Du, och andra sambos, kan göra som ni vill. Perfekt 
    Ja, det är verkligen en konstig moral.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-26 13:52:23 följande:
    Fast folk i tråden har pratat om brutna löften och brutna avtal. Att det är just det som är så hemskt att man inte höll sig till avtal och vad man lovade. Fast det var alltså aldrig någon som uttalade några löften påstår du?
    Vissa i tråden har ju faktiskt skrivit att de pratat med sin partner om att de vill leva monogamt. Men annars så kvarstår min poäng om att man kan utgå från en tyst överenskommelse om att vara exklusiva så länge man inte uttryckligen sagt något annat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-26 17:32:26 följande:
    Nej det kan man inte. Framför allt så kan man inte göra en poäng av att säga att det viktiga är att man hade ett avtal och avgett löften om inget sånt fanns.
    Så om man är ett etablerat par så är det ok att ligga med andra bakom ryggen så länge man inte tydligt sagt att man bara ska hålla sig till varandra?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-26 19:54:37 följande:
    Det har jag inte sagt. Var inte om det är ok att ligga med andra som min fråga handlade om.
    I så fall förstår jag inte riktigt vart du vill komma. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-26 23:12:55 följande:
    Orsaken vissa uppger att otrohet inte är ok för dem.
    Det verkar nästan som om du mest är ute efter att provocera. Vad är det du inte fattar med att en tyst överenskommelse som grundar sig i allmänt mycket välkända normer för parförhållanden också är en överenskommelse?
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?