Reclaimyourself skrev 2024-04-03 03:43:16 följande:
Nu har jag läst hela tråden från början till slut, vartenda inlägg. Och jag tycker att det är ett SOLKLART fall av utnyttjande av sitt minderåriga barn! De som påstår annat är antingen från en helt annan kultur där man har annorlunda syn på barn, familjen och vad barnen bör hjälpa till med och betala för, eller så jävlas de och trollar med er som ser till TS rättigheter (trots att många har citerat efter vad LAGEN säger så hävdar de bittert och tjurigt att det DE PERSONLIGEN tycker är det rätta, är det som gäller!!), jag tror inte att de är så dumma som de framstår som i den här tråden, utan bara har ett udda sätt att tolka verkligheten på samt/eller har varit med om en familjesituation där de blivit ordentligt sårade och känt sig orättvist behandlade, och att de projicerar sina egna känslor på TS situation och på er som inte anser att en 17-åring ska betala merparten av hushållets kostnader (det är ju faktiskt TS som är den som bidrar mest till hela försörjningen av familjen!). Hon äger halva huset, hennes del av lånen är betalda, medan morsan har en massa lån som hon inte betalar trots att hon och hennes nya man båda tjänar bra och har det gott ställt (enligt TS). Mamman BEHÖVER inte ha mer pengar av TS, men vill ha det för att hon är girig och snål och vill spara mer av sina egna pengar till sig själv genom att kräva att TS ska betala av på MAMMANS lån!! Alla hör väl för sjutton att det inte rimmar!? Mamman ska vara TACKSAM över att få bo kvar i ett hus som TS, med hjälp av lite skickliga jurister, i princip skulle kunna få henne utkastad ifrån, eftersom TS ÄGER halva huset, medan mamman inte äger ett piss, hon har LÅN!! TS har förtur till huset vid en eventuell tvist! Mamman kan ju börja med att växa upp och ta lite eget ansvar för sin ekonomi, sina barn och sitt hushåll! Hon är en oansvarig vuxen och förälder som "glömde" att kontakta Överförmyndarnämnden (eller vem man nu kontaktar i en sådan situation) som utser en person som kan lagen och ser till att det går rätt till! Frågan är om hon ens bör ha barn? För hon kan eller vill ju varken ta hand om TS eller hennes småsyskon (framgår av saker som TS skrivit!). Ni som skriver att hon är en bra och schysst mamma har säkerligen växt upp i en dysfunktionell familj och vet inte vad en bra mamma är. Inte konstigt att ni inte kan skilja på rätt och fel isåfall! Ni motsäger ju till och med vad lagen säger, och hittar på egna lagar!
Till TS: Du har upprepade gånger fått frågan här om vad du känner och tänker efter att ha läst alla svar, och hur du vill göra nu. Men det bemöter du inte ens, du tiger om det, och det kan väl bero på att du behöver tid att tänka och ta ställning. Men det kan du väl skriva isåfall, så många som du engagerat i denna diskussion! Lite nonchalant mot alla oss som tagit oss tid att läsa och svara, kan jag tycka. Och i ett inlägg svarar du lite hånfullt till en här som verkligen är på din sida och vill ditt bästa.. Inlägget där du avslutar med att du ska laga mat till dig och dina syskon. Jag får känslan av att du hela tiden försvarar din mamma och ursäktar henne, är det så? Jamen om du redan när du startade tråden visste vart du stod så var det väl onödigt att starta tråden, som lett till en massa uppörda känslor och bråk?
Anser du själv att du bör stå för alla kostnader och ytterligare kostnader som din mamma kräver? Känner du dig själv utnyttjad?
Jag vet inget om din etnicitet eller så, men i Sverige är det inte vanligt eller normalt att en tjej i din ålder betalar allting själv plus hjälper till med ett huslån som inte är ditt, elräkning etc etc! Detta är ju FL och här finns det många som har en konstig verklighetssyn och konstiga värderingar och skriker ut dem utan att skämmas.. men IRL skulle nog väldigt många anse att det är sjukt av din mamma att kräva allt hon kräver av dig, även om du hade fyllt 18! Fast knappt någon skulle säga det till dig (svenskar är otroligt mesiga och fega!)
EpicF: Lugna ner dig lite vetja! Är du full när du skriver eller har du problem med aggressioner? Det är inte första gången du får utbrott i trådar på FL! Och dina inlägg är fulla av stavfel och ordfel. Du skrev "den avdöde", jag hoppas för din skull att det bara var ett slarvfel! Det heter "den avlidne"!
Varför är du så personligt engagerad i detta, och blir kränkt av alla här som vill att TS ska ha det hon har rätt till enligt lag? Traumatiska upplevelser från någon särskild händelse eller? Vill du prata om det? Jag lyssnar gärna och ger råd, vad som nu är ditt egentliga bekymmer! 💞
Och var läser du att mamman inte betala sina lån?
Ts har bar pension vilket är för att täcka pappans del av hennes försörjning. Antigen så får mamman denna och betalar då alla basis konstanderna för ts och ts betalar sina egna personliga utgifter med lön och studiebidrag ( vilket brukar vara normalt). Eller så får mamman både barnpension och studiebidraget, och betalar allt, dvs ta betalar absolut inget.
Eller så gör de som idag, ts behåller både barnpension och studiebidraget och betalar hälften av sina egna kostnader.
Eftersom hon också äger ett halvt hus ska hon även betala kostnader för huset. Ett hus kostar mer i månaden är enbart ett bostadslån.
Utbrott? Full? Aggresionsproblem?
Jag märker tydligt att du inte alls har läst eller har svåra läs- och skrivsvårigheter. Och förövrigt kan man också skriva avdöde, även om det inte låter speciellt fint.
Rätt till enligt lag? Ja, det ts har rätt till enligt lag är att behålla sin lön. Vilket hon också gör.
Både barnpension och studiebidraget ska egentligen mamman ha, om vi nu ska gå enligt lagen. Det är inte ts pengar alls.
Traumatiske upplevelser av någon händelse? Nja, inga traumatiska upplevelser här som jag behöver prata ut om. Men tack för omtanken.
Förövrigt nej, ts kan inte få sin mamma utkastat hur ett hus hon äger till 50%. Ja, man står som äger även om man har huslån. Ts har dessutom en liten del av sin del av lånet som mamman var snäll och tog över, förmodligen för att försäkringen inte räckte helt.
Nej, ts har inte heller förtur till huset vid en eventuell tvist. Det har mamman eftersom har störst nytta av huset pga ts syskon.