Inlägg från: Hermis123 |Visa alla inlägg
  • Hermis123

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Ess skrev 2024-03-21 11:37:00 följande:

Jag tycker att första steget ni ska ta är att kontakta en jurist som är insatt i arvsfrågor. Du har ärvt ett halvt hus som står och tickar pengar, som måste betalas på något vis. Hade ni inte bott i huset så hade det ju sålts och inte haft löpande kostnader längre. 

Problemet som jag ser det är att ni bor kvar i huset, och ni måste få reda på var pengarna som ska betala din del ska tas från. Jag ser det inte som helt självklart att din mamma ska betala för den delen hon inte äger.

Fast ts del är betalad av en försäkring lånet iaf.  Visst finns det andra kostnader för ett hus. Men mamman och bonuspappa kommer billigt undan genom nominerat hus som bara är till hälften belånad spec Med dagens räntor!  Sen är mamma försörjningsskyldig till dottern och att betala tak över huvet för henne hade hon gjord ändå även om hon köpte ett nytt hus!
  • Hermis123
    Agda90 skrev 2024-03-21 12:04:59 följande:
    Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
    Fast jag tycker att dottern Ska avakta med att bli utköpt. Hon besitter på en fördel Just nu. Hon har ett hem att bo i som hon är ägare av trots att det bara Är till hälften. Hon kommer plugga osv osv Utan att någon kan kasta ut henne. Eftersom huset inte är belånad kan är kostnaden för hennes del låg. 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 12:53:13 följande:
    Allt det ingår i försörjningsansvaret så ja, teknisk sätt så bidrar barna till det. Och även med barnpension eller underhållstöd/underhållsbidrag studiebidrag 
    Fast lägg ner nu med underhållstöder Och studiebidraget!  Hur många gånger ska man förklara för dig att den redan används nu till hennes mat kläder bindor telefon?  Hur mycket tror du att dessa pengar räcker till?  Plus ts lägger redan av sina arbetande pengar till sin försörjning Så nu räcker det!!  Du måste vara riktigt snål om du tror att en tusenlapp från studiebidraget och nån tusenlapp från barnpensionen ska räcka till allt! 
  • Hermis123

Kan också tycka att man inte anmält arvet till en överförmyndare!  Överförmyndaren skulle skydda ts. Tänk nu om mamman och bonuspappan skulle slita på huset är renovera på ett sätt som sänker husets
    värde? 

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 13:46:44 följande:
    Varför är det så svårt för dig att förstå? 

Om ts mamma ska ha barnpensionen och studiebidraget så skal ts mamma betala det som ingår i försörjningansvaret, bla bindor, toapapper, mat, endel kläder, basic toalettartiklar etc. 

Var påstod jag att barnpension och studiebidraget räcker till allt? 

Barnpension får den kvarlevande föräldern för sitt minderåriga barn för att täcka upp den avdödes förälders del av försörjningen, dvs 50%. Resterande 50% ska den kvarlevande föräldern få. 

Studiebidraget är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj. 

I många fall så får den studerande studiebidraget själv mot att man själv står för en del av sina egna kostnader, ex endel kläder, nöjen, utemat/fika, smink etc. Vad barnet ska stå för exakt kommer man överens om, då det är individuellt. 

Får barnet inte studiebidraget själv så får föräldrarn stå för allt. Alt att man får en mindre månadspeng för nöjen. 

Gränsen för överförmyndrkontroll går vid 458 300kr nu år 2024. Så om ts behöver överförmyndare beror på hur stort arvet är. Inte säkert det överskrider den summan även om hon har ärvt halva huset. 

Allt är inte svart eller vitt när det gäller arvsfrågor för minderåriga barn. 
    Jo men nu har dom valt att ge dom till dottern och låta henne stå för sina kostnader på det sättet, men dom pengarna räcker inte mer för Att också betala mer Till lån och el.
    Fast det beror på vart hon bor? Ett hus i Stockholm kostar runt 3-4 miljoner.  Medelpris för huspriser i hela riket ligger på 2,7 miljoner! För ta del är det hälften rakt av eftersom inget lån finns.  Väldigt svårt att hitta hus som har värde på mindre än miljonen.
  • Hermis123
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-21 16:52:44 följande:

Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt. 

Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.

Nu ska jag göra köttfärssås och pannkakor till mig och mina småsyskon. 

vi är två olika läger här, ena som jag står upp för dina rättigheter och ser att du faktiskt blir utnyttjad av din mamma och bonuspappa! Resten tror att barn ska försörja sig själva och Betala för mamman och bonuspappans Lån och Juste dina bindor är lyx.😜 Men konstigt du borde hittills haft en förmyndare? Du är miljonär. Mina rekommendationer är att inte ge mer pengar till din mamma, seriöst hon lever med sin man och dina halvsyskon i ett hus som du äger till hälften, fast bara betalar ett halvt lån! hon är också försörjningsskyldi dig! Men har du bestämt dig för hur du vill göra ? Beslutet ligger på dig!
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 17:52:50 följande:

Hemris123: Förklara var ts blir utnyttjad av mamman och bonuspappan. 

Är det inte utnyttjande att dom vill att hon ska betala rill deras huslån? 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 17:52:50 följande:

Hemris123: Förklara var ts blir utnyttjad av mamman och bonuspappan. 

Dessutom har som inte anmält dotterns egendom till en överförmyndare något som borde ske eftersom som dotterns egendom är på över 2,5 miljoner mer än så! 
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 18:06:31 följande:
    TS är ju skyldig 14000 kronor på lånet.
    Hon Är inte skyldig något! Hennes mamma är försörjare och 14 000 är något mamma ska betala för tak över huvudet till sitt barn! Det är kaffe pengar med tanke på att hon har sin man och deras två barn boendes i huset! Dom kommer redan billigt undan när dom bara har ett halvt lån att betala för en villa på nästa sex millar!
  • Hermis123
    Miami skrev 2024-03-21 18:42:42 följande:

Alltså jag har så svårt att förstå er som tycker ts ska betala?! Ts är ett minderårigt barn som går i skolan och som dessutom mist sin pappa... Hade det gjort någon skillnad om hon var 10 år eller skulle hon betalat då med? Jag vet inte riktigt vad barnpension är, men det låter väl rimligt att mamman hade kunnat ta viss del av den om hon var ensamstående och hade det knapert och dessutom hade betalat alla ts kostnader. Nu stämmer ju inget av det. Ts pappa har dött, är inte barnpensionen något slags plåster på såren för ts? Oavsett vilket så är man ju försörjningsskyldig för sina minderåriga barn. 

Ts: du måste ta hjälp av en jurist för att få huset värderat och få ut det som tillhör dig... Det är jättekonstigt att detta inte gjordes från början och att du inte fick en förvaltare. Du kan lägga fram det på ett bra sätt, att du vill att det ska bli rätt för alla inblandade. Nu när du snart ska bli vuxen och flytta hemifrån! Låt inte din mamma ge dig dåligt samvete över att du vill ha det som är ditt. 

👍👍👍👍 Skönt med vettiga människor! Häåker med allt du skriver!!
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring