• EpicF

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Anonym (M): Nja, inte gratis. Bistadskostnader ingår i försörjningensplikten man har för sina minderåriga barn. Så gratis blir det inte. 

• EpicF

Hermis123: Ja, det vet jag att ts gör eftersom hon själv har hand om sin barnpension och studiebidrag. Men om mamman ska ha dessa så ska även mamman betala de sakerna. 

Vi vet egentligen inte om de kommer billigt undan eftersom vi inte vet vad huset har för driftskostnad per månad eller hur stort lånet på 50-60% är. Vi vet inte heller hur stort det är. 

• EpicF

Hermis123: Vad är det du är så upprörd över? 

Ts har sin barnpension och studie idag och ska då stå för mycket av sina egna kostnader. 

Och ts har skrivit att hon betalar mat de dagarna hon är ensam hemma eller passar sina syskon. 

Enklast för ts är att mamman får både studiebidrag och barnpension och står för ts kostnader. Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx". 

• EpicF

Hermis123: Var skrev jag att bindor och schampoo var lyx? 

Jag skrev "annat lyx". Annars lyx kan vara en dyrare tröja, dyrare smink, ett biobesök. Allt som inte är vanligt förekommande. 

Nej, jag är kvinna och använder själv bindor. Jag har också tyvärr varit i ts sits med att få barnpension, dock fick jag det från 6-19 års ålder. 

LFF skrev 2024-03-20 19:15:04 följande:
    Barnpensionen GÅR till TS försörjning med tanke på allt som hon måste stå för själv.
    Ja, vilket jag också har påpekat. 
  • EpicF
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-20 19:32:30 följande:
    Eller hur? Jag blir rent äcklad av många svar här i tråden. Undrar hur många här låter sina egna minderåriga barn leva på mer eller mindre existensminimum för att allt över det är "lyx"? Att dessutom kalla bindor av ett visst märke för lyx är bara vidrigt. Det är ju inte som att folk köper mensskydd från Gucci för att vara trendig direkt. Köper man av ett visst märke handlar det ju om att det är märket man är bekväm med, att det är dom produkterna som fungerar för en och som man tycker är skönast att använda. Om man då som vuxen kallar det för "lyx" och inget de vill bekosta bör de ärligt talat inte ha skaffat barn, en sån attityd är bara så oerhört låg och äcklig. 

Barnpensionen och studiebidraget går ju dessutom till TS försörjning. En ny jacka, skor eller ett shampoo ingår i försörjningen av ett barn. Nöjen ingår i försörjningen av ett barn. TS borde absolut inte betala mer till mamman, speciellt med tanke på att övriga i familjen får bo gratis i hennes halva av huset. Självklart är huskostnader mer än bara bolånet, men mamman måste ju också försörja TS. Det är inte bara barnpensionen och studiebidraget som ska täcka hennes kostnader, liksom.
    Var jag skrivit att bindor är lyx? Eller att bindor av ett visst märke är lyx? 

Vad jag kan se så är det ingen som har hävdat det. 
  • EpicF

Förövrigt bor ts gratis i sin mammas halva, så det går jämt upp mot varandra. 

• EpicF

Anonym (Elena): Och var i meningen "Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx"", påstår jag att bindor är lyx? Eller att speciella märken av bindor är lyx? 

Ingenstans vad jag kan se. Men du får gärna upplysa mig var jag påstår det. 

Betala hyra? Jag har aldrig påstått att ts eller hennes syskon ska betala hyra rill föräldrarna.

Nu får du faktisk ta och kamma dig! 

• EpicF

Hermis123: Och ts mamma äger andra halvan av huset, som ts får lov att vistas i. 

Ta och kamma dig va! 

• EpicF
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 22:34:07 följande:
    Jag vet inte om du har annat modersmål än svenska, men på svenska används orden "och annat" för att markera att det man räknade upp innan de orden var exempel på gruppen/kategorin man använder som markör efter orden "och annat". Exempel: "Djungelvrål, kryptoniter, svarta katten och annat lakritsgodis.".

Detta drillas vi i just nu i plugget så vi inte gör syftningsfel när vi gör beställningar, skriver menyer och annat som måste bli rätt. 
    Vad har för modersmål är irrelevant. 

Mitt "och annat" syftar på andra saker och är helt korrekt använt. Och det är även korrekt att används "och annat" så dom du beskriver. 

Jo, det vet jag eftersom du själv skrivit vad du betalar idag. Så jag behöver inte fråga dig eftersom du redan skrivit svaret i inlägg 113.
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 22:29:51 följande:
    Och det är något sina barn ska betala menar du? 
    Allt det ingår i försörjningsansvaret så ja, teknisk sätt så bidrar barna till det. Och även med barnpension eller underhållstöd/underhållsbidrag studiebidrag 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring