Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
Anonym (M): Nja, inte gratis. Bistadskostnader ingår i försörjningensplikten man har för sina minderåriga barn. Så gratis blir det inte.
Anonym (M): Nja, inte gratis. Bistadskostnader ingår i försörjningensplikten man har för sina minderåriga barn. Så gratis blir det inte.
Hermis123: Ja, det vet jag att ts gör eftersom hon själv har hand om sin barnpension och studiebidrag. Men om mamman ska ha dessa så ska även mamman betala de sakerna.
Vi vet egentligen inte om de kommer billigt undan eftersom vi inte vet vad huset har för driftskostnad per månad eller hur stort lånet på 50-60% är. Vi vet inte heller hur stort det är.
Hermis123: Vad är det du är så upprörd över?
Ts har sin barnpension och studie idag och ska då stå för mycket av sina egna kostnader.
Och ts har skrivit att hon betalar mat de dagarna hon är ensam hemma eller passar sina syskon.
Enklast för ts är att mamman får både studiebidrag och barnpension och står för ts kostnader. Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx".
Hermis123: Var skrev jag att bindor och schampoo var lyx?
Jag skrev "annat lyx". Annars lyx kan vara en dyrare tröja, dyrare smink, ett biobesök. Allt som inte är vanligt förekommande.
Nej, jag är kvinna och använder själv bindor. Jag har också tyvärr varit i ts sits med att få barnpension, dock fick jag det från 6-19 års ålder.
Förövrigt bor ts gratis i sin mammas halva, så det går jämt upp mot varandra.
Anonym (Elena): Och var i meningen "Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx"", påstår jag att bindor är lyx? Eller att speciella märken av bindor är lyx?
Ingenstans vad jag kan se. Men du får gärna upplysa mig var jag påstår det.
Betala hyra? Jag har aldrig påstått att ts eller hennes syskon ska betala hyra rill föräldrarna.
Nu får du faktisk ta och kamma dig!
Hermis123: Och ts mamma äger andra halvan av huset, som ts får lov att vistas i.
Ta och kamma dig va!