• Agda90

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

EpicF skrev 2024-03-20 12:02:05 följande:

Agda90: Boendekostnader består av ner än bara bostadslån och räntor. Sedan var der väl så att de nästan var helt avbetalda, dvs det finns fortfarande endel kvar som i praktiken är ts del att betala 

Nej, inte av lånet. Det var pappans del som blev avbetalad vid hans dödsfall. Eller du anser att man ska betala två gånger för en och samma sak?

Att boende kostnad består av mer än lån är ju självklart. Men en förälder som kräver att ett barn betalar hem när den föräldern redan har fått lättnader ekonomiskt är bra fult
  • Agda90
    Hermis123 skrev 2024-03-20 14:03:00 följande:

Alltså jag blir irriterad nu!  Är det ingen som ser att denna 17 åriga tjej blir utnyttjad?  Hon är 17 år och REDAN betalar alla Sina egna kostnader själva!! Läs på det har hon skrivit!  Hon betalar sin mat, hygien, kläder osv osv! Alltså alla kostnader till sig själv!  Nu  När det är klarlagt, lägg till att ta också äger halva huset som är redan avbetalat, det andra halva äger hennes mamma som på sin halva del på 4 personer ? Ganska tydligt att dessa fyra personer tar mer än 50% av huset yta och kommer billigt undan genom att utnyttja ts andel gratis! Dessutom så låter dom ts vara ensam med halvsyskonen som är 5 och 6 år gamla, dom kan inte ta hand som sig själva? Alltså är ts gratis barnflicka åt hennes mamma och bonuspappa!  I det stora hela så är  också ts en 17åring tjej som går i gymnasiet och har en mamma som är försörjningsskyldig, men det enda mamman täcker för henne just nu är el och internet, men som nu vill ha betalt även för det.  Dessutom vill hon betalat för mat också trots att dottern Köper sin egen mat och får äta i skolan! Och nu ska ts också betala mammas huslån, trots att hennes del Av lånet är betalt och att dom är fyra stycken som bor i ett hem där ts äger hälften!   Om allt det här inte säger något till er vet jag inte vad ni är för människor! Ts du är utnyttjad! PUNKT!  Jag rekommenderar dig att söka hjälp, hos en förvaltare, något du borde ha! Du kommer behöva det stödet sen när huset ska lösas också!  Eftersom dom redan utnyttjar dig kommer dom försöka tjäna Så mycket som möjligt av ditt hem sen också! Spring ASAP till kommunen, du är omyndig och Kommer få hjälp som står upp för dina intressen. Just nu är du ensam i det här och kan inte riktigt se det.

Nej, du är inte ensam om att se det. Jag håller fullständigt med på den biten!
  • Agda90
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 16:25:36 följande:

Jag har inte hunnit läs alla svar än men ser att det är lite diskussion om vad jag använder mina pengar till så varsågoda. 

Busskort, 800 kr
    Gym och simkort, 400 kr
    Mobil, 200 kr
    Mat och. Fika hemma och ute, 1000 kr
    Godis, glass, snacks osv 200
    Schampo och balsam, 200 kr
    Tvålar till olika kroppsvård, 150 kr 
    Smink 150 kr
    Bindor, 120 kr
    Toapapper, Städmedel och sånt, 100 kr
    Böcker, spel, film, 200 kr
    Hobby, 200 kr
    Kläder, 500 kr
    Spar 200+ kr, dvs minst 200 men även resten om det blir mer över

Toapapper, städ, bindor, hygien, mat.... alltså du ska inte betala hem en endaste krona!
  • Agda90

En minderåring ska INTE betala för el, vatten, bolån, sopor, några redskap, gräsklippare och liknande! Nada! Det är föräldrarna som ska försörja sina barn och det är något som väldigt många har missat vad det betyder. 

TS betalar redan väldigt mycket av det som en förälder ska betala. Typ toappapper, bindor, mat till halvsyskonen när hon passar dem, mobil, kläder och lite annat. Om ni som skriver här är vuxna så vet ni att en viss summa pengar räcker bara så långt. Man kan inte trolla ihop nya pengar för att en förälder blir girig och anser att TS ska betala för hushållets el (eller sin del ). I det här fallet vill en förälder med försörjningsplikt lägga ännu mer ansvar på sin dotter. Det är INTE rätt!!

TS har förklarat att båda föräldrarna stod som ägare för huset men att pappan hade flyttat ut. Då kan man anta att mamman har stått för hela boendekostnaden sedan pappan flyttade. Gissningsvis har pappan betalat underhåll så vida inte TS bodde varannan vecka med sin respektive förälder för då får man inget underhåll.

Så det vi vet här är att huset ägdes av båda föräldrarna där den ena föräldern bodde och borde således ha stått för hela boendekostnaden. Pappan går bort, majoriteten av lånet blir avbetalat genom en försäkring. Alltså minskar mammans kostnader en del. TS får barnpension och studiebidrag och verkar ta ett stort ansvar för sin ekonomi och köper sånt som mamman borde stå för. Barnpension har TS endast fått sedan pappan gick bort = mamman får en ekonomisk avlastning då TS verkar använda sina pengar väldigt vettigt. 
    Nu vill mamma ha mer pengar och många här anser att det är rätt. Hur tänker ni?

Och vad gäller huset. Hela bouppteckningen verkar ha sköts knepigt då det inte finns en förvaltare för TS arv! Man skulle ha gjort en anmälan till överförmyndaren för att det skulle ha utsetts en förvaltare! något som TS mamma borde ha gjort men ingen här verkar ens fundera på det! 

Jag har inte skaffat barn för att de ska betala hem medan de går i skolan. Deras prio är skolan! Vill de jobba extra så får de gärna göra det i den mån att skolan inte blir påverkad. 

• Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-21 06:51:36 följande:

Jag tycker att du i alla fall ska betala så mycket av din pension efter din pappa att det täcker hälften (din pappas hälft av försörjningen) av det som du kostar i hushållet, vilket borde vara mat, hygien och vissa boendekostnader (ej lån, men el, vatten, värme, försäkringar e.t.c.)
    Exakt hur mycket det är får ni räkna på, men ett riktmärke kan varas vad man inom social- och sjukförsäkringssystemet anser är vad ett barn i din ålder kostar. Men från dessa måste du räkna bort de poster som du i dagsläget själv betalar.

Det gör hon redan idag!
  • Agda90
    Ess skrev 2024-03-21 11:37:00 följande:

Jag tycker att första steget ni ska ta är att kontakta en jurist som är insatt i arvsfrågor. Du har ärvt ett halvt hus som står och tickar pengar, som måste betalas på något vis. Hade ni inte bott i huset så hade det ju sålts och inte haft löpande kostnader längre. 

Problemet som jag ser det är att ni bor kvar i huset, och ni måste få reda på var pengarna som ska betala din del ska tas från. Jag ser det inte som helt självklart att din mamma ska betala för den delen hon inte äger.

Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-21 12:59:05 följande:

Agda90: Mamman kanske inte hade råd att köpa ut ts, utan att behöva sälja och kanske flytta till ett mindre boende. 

Och nej, det är inte alls självklart att mamman skulle köpt ut ts från dag 1. 

Ja, då hade mamman fått sälja. Tufft läge. Men ett läge som föräldrarna valt att sätta sig i. Arv är arv och ska fullföljas.
  • Agda90
    Ess skrev 2024-03-21 17:27:35 följande:
    Finns inte ekonomin för det, så går det ju inte.
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 18:06:31 följande:
    TS är ju skyldig 14000 kronor på lånet.
    Och mamman är skyldig TS några miljoner
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-21 18:34:30 följande:

Hermis123: Så du har insyn i alla aktuella överförmyndar uppdrag i alla kommuner runt om i Sverige. Måste vara ett väldigt stort jobb att hela tiden hålla sig uppdaterad på det och ett stort detektivjobb att lets redan på omyndiga barn som ärver eller har stora förmögenheter. 

Även om ts pappa hade levt så hade ts mamma fortfarande bara haft ett halvt lån att betala på. 

Du vet där vanligt att man betalar halva lånet var när man köper hus (eller lägenhet) tillsammans, oavsett husets värde. Så den delen har aldrig ändrats. 

Var blir ts utnyttjad? 
    Och vem är det som inte läser trådar nu då?
    TS pappa hade flyttat ut från huset för länge sedan men stod kvar som ägare. Vem säger att TS pappa betalade av lånen?? Det vet du inte men om du hade läst tråden och lagt ihop 1+1 så hade du inte utgått ifrån att TS pappa har betalat av lånen. Mamman bodde kvar i huset och rimligtvis borde ha betalt allt. 

Och vad gäller Överförmyndaruppdrag så var är du ute och cyklar? I skogen?
    TS har skrivit att hon inte har någon överförmyndare alltså har det inte blivit anmält. 
  • Agda90
    Ess skrev 2024-03-22 11:50:57 följande:
    Det hade varit den klart enklaste lösningen. Men nu har de inte valt att göra så, och då får ts stå för sin del av kostnaderna.
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
  • Agda90
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-22 13:48:48 följande:
    Ja och eftersom mamman nu är ensam efter pappans död så har hon hjälp av barnpensionen. 
    Som TS använder till sin försörjning så att hon kan ha bindor och toapapper, busskort... Dvs barnpensionen användes till det den ska användas. Men mamman vill ha mer
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:34:34 följande:
    Levnadskostnader och försörjningsbehovet  omfattar inte bara det du räknar upp utan även boende och mat, vilket utgör en stor del av de totala kostnaderna.
    Har du läst ts inlägg? Hon bekostar väldigt mycket av det som ingår i försörjningsplikten. Om man har 1000 kr (gissar då vi inte vet hur stor barnpensionen är) och står för busskort, toa papper och bindor osv lite annat då finns det inte pengar till mer. Det är slut. Hur svårt ska det vara att förstå den biten?
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:37:01 följande:
    TS har skrivit att det nästan inte fanns några lån kvar på pappans halva av huset.
    EFTER att pappan gott bort och försäkringen gått in och täckt hans del av lånen utöver de 14 000
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-03-22 17:27:02 följande:

Slumpvis koll:

Schampo DermaXpro Strength 250ml Head & Shoulders  43,90 kr

Balsam Normal 250ml Barnängen 17,90 kr

Duschtvål Honey rich 500ml Family Fresh 2 för 30 kr

Summa 91,80 kr

Aven om TS koper en speciell ansiktstvål, och kanske hudkräm, räcker ju sånt ganska länge. Fattar inte hur man kommer upp i 350 kr per månad.

Hade jag använt det schampot och tvålen hade jag fått väldiga problem med både hud och hår. Jag tycker att jag kommer billigt undan idag med schampotvål för 150 kr i månaden när jag tidigare fick köpa schampo för 300. Likadant balsam. 

En kvinnas hår kräver dessutom mer än bara schampo och balsam för att hålla det snyggt. 

När det kommer till hudvård så kostar det. Jag hittade en realtivt bra ansiktskräm för 150 kr. Men utöver det tillkommer rengöring, ansiktsvatten + kanske några produkter till beroende på vilken typ av hud man har. Så det är inte svårt att komma upp i rätt bra summor när det kommer till hud och hårvårdsprodukter
  • Agda90

Ni kan argumentera bäst ni vill. Men faktum är att bouppteckningen gick inte rätt till. TS skulle ha haft en god man som såg till hennes bästa.

Det bästa TS kan göra nu är att se till att mamma köper ut TS och att ha en god man via överförmyndaren. Dessa pengar kommer då att vara spärrade och mamman kommer att ansvara för 100% av försörjningen som sig bör!
    Den godemannen kommer INTE att godkänna att man tar av pengarna till mat och uppehälle. Däremot om TS skulle vilja ha en ny telefon eller något annat dyrare. Men det ska man ansöka om och få beviljat innan pengarna släpps till TS. 
    Och TS mamma kan inte tvinga TS att arbeta för att betala för sitt uppehälle för det är mamman skyldig enligt lag att göra. 

• Agda90
    EpicF skrev 2024-03-25 11:45:33 följande:
    Nej, man behöver inte en god man för att närvara vid en bouppteckning som minderårig.

Vad jag har kunnat utläsa så är ts inte psykisk sjuk eller har någon annan svagbegåvning som gör att hon inte kan sköta sig själv eller sin ekonomi. Så god man behöver hon inte. 

Och jodå, bouppteckning har gått rätt till. Det är inget krav att minderåriga ska ha en representant med sig. 

Men återigen, ts behöver ingen god man. Hon behöver ha ett överförmyndarskap för det arvet hon har fått. 

Ja, om mamman ska ansvara 100% över ts försörjning så ska mamman ha både studiebidraget och barnpensionen. 
    Överförmyndaren får till sig att en minderåring är delägare i ett dödsbo och utser en godman som ska tillvarata den omyndigas intressen. Så jo, man får en godman som ska förvalta arv om arvet är av den storlek att det behöver förvaltas. Vilket det i TS fall ska göras!
    Men om du nu anser dig ha rätt så går jag upp till chefen för överförmyndaren och förklarar för honom att han har fel och ska ändra på hur enheten arbetar

• Agda90
    EpicF skrev 2024-03-25 13:12:28 följande:
    Nej, man får ingen god man så länge man inte är ex psykisk sjuk och inte kan ta hand om sin ekonomi. 

Ts för en överförmyndare spärr på kontot med de pengar som blir igen efter att ts mamma köpt ut henne, om det blir nu innan hon fyller 18. 

God man: "För att ha rätt till en god man måste du ha ett tydligt behov. Behovet kan finnas på grund av sjukdom, psykisk störning, dålig hälsa eller liknande. I de flesta fall intygar en läkare om behovet. Det är sedan tingsrätten som beslutar om god man"

www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/god-man/

Har ts något av de behoven? 

Men hon kan absolut själv skaffa ett juridisk ombud eller en advokat som tar hand om allt set juridiska. Men då får betala själv. 
    Från Nacka kommuns hemsida:

"Godmanskap i vissa fall för underåriga I de fall då förmyndaren på grund av stridande intressen inte kan handla på den underåriges vägnar ska en god man förordnas för denne. Det kan till exempel vara då ett barn är delägare i samma dödsbo som sin far eller mor. För att tillvarata den underåriges rätt i dödsboet ska en god man förordnas. Överförmyndarnämnden är den myndighet som förordnar en god man."

Eftersom TS inte är utköpt och mamma vill ha hyra av TS (för det är så man kan sammanfatta det mamman vill ha) så brister mamman i sitt förmyndarskap. Dessutom brister hon i det eftersom det inte blev anmält om arvet till överförmyndaren från första början .
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-04-03 09:11:33 följande:
    Och var läser du att mamman inte betala sina lån? 

Ts har bar pension vilket är för att täcka pappans del av hennes försörjning. Antigen så får mamman denna och betalar då alla basis konstanderna för ts och ts betalar sina egna personliga utgifter med lön och studiebidrag ( vilket brukar vara normalt). Eller så får mamman både barnpension och studiebidraget, och betalar allt, dvs ta betalar absolut inget. 
    Eller så gör de som idag, ts behåller både barnpension och studiebidraget och betalar hälften av sina egna kostnader.
    Eftersom hon också äger ett halvt hus ska hon även betala kostnader för huset. Ett hus kostar mer i månaden är enbart ett bostadslån. 

Utbrott? Full? Aggresionsproblem? 
    Jag märker tydligt att du inte alls har läst eller har svåra läs- och skrivsvårigheter. Och förövrigt kan man också skriva avdöde, även om det inte låter speciellt fint. 

Rätt till enligt lag? Ja, det ts har rätt till enligt lag är att behålla sin lön. Vilket hon också gör. 

Både barnpension och studiebidraget ska egentligen mamman ha, om vi nu ska gå enligt lagen. Det är inte ts pengar alls. 

Traumatiske upplevelser av någon händelse? Nja, inga traumatiska upplevelser här som jag behöver prata ut om. Men tack för omtanken. 

Förövrigt nej, ts kan inte få sin mamma utkastat hur ett hus hon äger till 50%. Ja, man står som äger även om man har huslån. Ts har dessutom en liten del av sin del av lånet som mamman var snäll och tog över, förmodligen för att försäkringen inte räckte helt. 

Nej, ts har inte heller förtur till huset vid en eventuell tvist. Det har mamman eftersom har störst nytta av huset pga ts syskon. 
    Jodå, TS skulle kunna få mamman utkastad. Hade TS krävt att få sin arvslott och mamman inte kan köpa ut TS så hade hon snällt fått sälja huset för att TS skulle fått sin del av arvet = utkastad

TS har vad runt 20 000 kvar på lånet om jag minns rätt från tidigare inlägg?

TS tar rätt stort ansvar i dagsläget men det verkar inte folk ta hänsyn till. För det är INTE normalt att en 17 åring ska köpa toapapper och mat till sig och sina syskon. Majoriteten som gapar om att TS ska betala verkar inte förstå att TS tar en hel del ansvar. Men det är att tala för döva öron
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring