Inlägg från: Anonym (Alicia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alicia)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

Hon är ju fortfarande försörjningsskyldig så egentligen bör du ju inte betala någonting av det hon listat upp.
  • Anonym (Alicia)
    Tom Araya skrev 2024-03-20 08:19:34 följande:

Om du äger halva huset så motsvarar det en skuld din mamma + sambo har till dig, så du ska inte betala något.

Däremot vill jag nog hålla med andra här om att din pension efter din pappa ska gå till din försörjning, där boendekostnader och mat ingår, så den pengen ska hon nog ha.

Nja, det håller jag inte med om. Försörjning är ju inte enbart mat och husrum utan också kläder, mobil, busskort, nöjen etc. och det borde ju barnpensionen kunna gå till. 
  • Anonym (Alicia)
    Tom Araya skrev 2024-03-20 09:58:59 följande:
    Hon har ju studiebidraget också.

Och hon äger dessutom halva huset så det borde ju inte bli så stora boendekostnader för TS om det mer eller mindre bara är hennes del av el, nödvändiga renoveringar etc. Hon bör ju inte behöva lägga studiebidraget på basal försörjning när hon har barnpension, som borde gå till det.

Tror knappast att mamman behöver lägga hela hennes del av försörjning + hela barnpensionen på boende och mat för TS.

• Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:58:38 följande:
    Och annat lyx? Bindor och schampo är inte lyx! Är du en man ? 
    Eller hur? Jag blir rent äcklad av många svar här i tråden. Undrar hur många här låter sina egna minderåriga barn leva på mer eller mindre existensminimum för att allt över det är "lyx"? Att dessutom kalla bindor av ett visst märke för lyx är bara vidrigt. Det är ju inte som att folk köper mensskydd från Gucci för att vara trendig direkt. Köper man av ett visst märke handlar det ju om att det är märket man är bekväm med, att det är dom produkterna som fungerar för en och som man tycker är skönast att använda. Om man då som vuxen kallar det för "lyx" och inget de vill bekosta bör de ärligt talat inte ha skaffat barn, en sån attityd är bara så oerhört låg och äcklig. 

Barnpensionen och studiebidraget går ju dessutom till TS försörjning. En ny jacka, skor eller ett shampoo ingår i försörjningen av ett barn. Nöjen ingår i försörjningen av ett barn. TS borde absolut inte betala mer till mamman, speciellt med tanke på att övriga i familjen får bo gratis i hennes halva av huset. Självklart är huskostnader mer än bara bolånet, men mamman måste ju också försörja TS. Det är inte bara barnpensionen och studiebidraget som ska täcka hennes kostnader, liksom.
  • Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 19:47:47 följande:
    Vadå mammas halva, hon bor i sitt hem som hon äger hälften. Hahaha du är rolig! Äger man halva Huset har man rätt att bo där. 
    Jaaaa, men det går ju jämnt ut förstår du väl? TS får bo i mammans halva, och mamman, bonuspappan och småsyskonen får bo i TS halva. TS, som är en person, tar ju lika mycket plats och använder lika mycket el och vatten etc. som fyra personer, varav två är vuxna. För alla vet väl att 1=4? Eller hur var det nu? 
  • Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-21 09:14:01 följande:
    Precis! Man kräks av hur många föräldrar som är redo att utnyttja sina barn ekonomiskt i detta land!
    Absolut. Googlade lite snabbt och de flesta sidor jag hittade skrev att en 17-årings kostnader/boende/mat etc brukar ligga på 8-10 000kr/månad. Med tanke på att TS får ca 4-5000/ månad via barnpensionen och studiebidrag är det ju inte konstigt om mamman står för övrig försörjning.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-21 16:52:44 följande:

Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt. 

Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.

Nu ska jag göra köttfärssås och pannkakor till mig och mina småsyskon. 

Jag tycker inte att din mamma behöver ge dig mer pengar varje månad. Du får studiebidrag + barnpension och resten av dina månadskostnader, mat/el/det du inte betalar från studiebidrag/barnpensionen får din mamma stå för då hon är försörjningsskyldig tills du går ut gymnasiet/fyller 21 år.

Sen, t.ex. när du vill flytta hemifrån, och kanske köpa dig en egen bostad, bör din mamma köpa ut dig ur huset. Så det bör finnas en plan redan nu kring hur hon/de ska få ihop de pengarna, speciellt om hon inte vill behöva sälja huset och flytta.

• Anonym (Alicia)

Grejen väldigt många verkar missa är att både studiebidraget och barnpensionen är ju just BIDRAG till försörjningen. Det är inte meningen att dom ska täcka hela eller ens halva kostaderna för ett barn. Jag skulle tro att kostnaderna TS mamma lägger ut just nu är helt rimliga för deras situation och att det är en rimlig lösning att TS får barnpensionen och studiebidraget själv för att kunna betala för kläder, mobil, hygienprodukter, ha fickpengar etc. och liknande saker som ingår i hennes försörjning. Att mamman vill att TS ska betala för hennes bolån nu är ju faktiskt bara sjukt och girigt.

Sen behöver de såklart lägga upp en plan för hur de ska lösa det rent praktiskt när mamman köper ut henne ur huset, och där borde TS ha någon på hennes sida som ser till att allt går rätt till, men det är ju egentligen en separat grej till försörjningen. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring