Anonym (Jenna) skrev 2024-03-21 16:52:44 följande:
Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt.
Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.
Nu ska jag göra köttfärssås och pannkakor till mig och mina småsyskon.
Jag tycker inte att din mamma behöver ge dig mer pengar varje månad. Du får studiebidrag + barnpension och resten av dina månadskostnader, mat/el/det du inte betalar från studiebidrag/barnpensionen får din mamma stå för då hon är försörjningsskyldig tills du går ut gymnasiet/fyller 21 år.
Sen, t.ex. när du vill flytta hemifrån, och kanske köpa dig en egen bostad, bör din mamma köpa ut dig ur huset. Så det bör finnas en plan redan nu kring hur hon/de ska få ihop de pengarna, speciellt om hon inte vill behöva sälja huset och flytta.