Inlägg från: Anonym (Jenna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-19 18:36:01 följande:

Vad menar du med "plus lite andra pengar"? Är det pengar du själv jobbar ihop eller är det pengar från tex underhåll el. dyl? Eller pengar du får av din mamma? Om du jobbar tycker jag inte att du ska betala hemma av de pengarna. Om det är underhåll tänker jag att de ska gå till hushållets kostnader. Om de är från din mamma är det bara för henne att inte ge dig så mycket...

Barn pension + lite jobb. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (19 och 16åring hemma) skrev 2024-03-19 18:36:29 följande:

Går du i skolan?
    4-5000 kr i månaden, vad är det för pengar?
    Behöver din mamma pengar eller behöver du lära dig att hushålla?

Mina tonåringar behåller sina pengar när de sommarjobbar
    Vi har ekonomi att låta ungdomarna åka på läger/resor.
    Förväntar oss att de hjälper till i hemmet och om tex gamla släktingar behöver hjälp.

Ja, första året på gymnasiet. Jag bytte program så därför är jag äldre än vanligt. 
    Studiebidrag+barnpension+jobb
    Nej mamma tjänar bra och delar på utgifter med min bonuspappa. Jag brukar ha några hundralappar över varje månad så jag vet inte om jag behöver lära mig hushålla men jag anser inte det.
  • Anonym (Jenna)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-19 19:01:36 följande:

Ja, bolånet är väl knappast ditt problem eller något du ska känna ansvar för! 🤔
    Har din mamma det knapert? Eller bara snål?

Jag gissar att det är för att jag äger halva huset?

Ingetdera vad jag vet. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (19 och 16åring hemma) skrev 2024-03-19 19:10:49 följande:
    Jag är ledsen att din pappa gått bort.
    Rent tekniskt borde din barnpension typ 1900? hjälpa hushållet eftersom de ska motsvara underhåll från den andra föräldern.
    Det var mamma som fixade med det, jag har alltid fått barnpensionen direkt på mitt konto. Pappa gick bort förra vintern, för ca 1,5 år sedan. 
  • Anonym (Jenna)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 19:54:20 följande:

TS du borde uppdatera trådstarten med infon om barnpensionen, annars kommer folk fortsätta svara utan att läsa alla inlägg.
    Barnpensionen borde hon ha istället for underhåll.

Det verkar Inte gå att uppdatera. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-03-19 20:50:45 följande:
    Jag håller med.

Att TS äger halva huset, som dessutom är belånat (vem/vilka står på lånet?), är också något som gör situationen rätt udda.
    Mina föräldrar ägde husetbtilsammams/halva huset var, men var inte gifta. De fortsatte äga huset tillsammans även efter de separerade. När min pappa gick bort ärvde jag hans halva, som enda arvinge. Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort. 
  • Anonym (Jenna)
    Jemp skrev 2024-03-19 20:53:16 följande:

Ts, jag gissar på att du har en god man? 

Nej, varför skulle jag ha det? 
  • Anonym (Jenna)
    Hermis123 skrev 2024-03-19 21:05:15 följande:
    Kanske arv från pappa?
    Precis. 
  • Anonym (Jenna)
    Hermis123 skrev 2024-03-19 21:10:49 följande:

Jag tycker inte att  ska betala något, du är inte skyldig till det! Din mamma är försörjningsskyldig till du går ut gymnasiet.  Bättre att spara dina pengar! Hade förstått om din mamma hade det knapert med pengar och hade stort behov av ett du bidrog men om hon inte har det är det bättre Att du sparar dina pengar! Det är något du kommer att behöva snart! Hur är din relation med din mamma och bonuspappa annars? Är relationen bra ?  Hur länge kommer dom låta dig bo hemma eller tror du att kommer kräva att du flyttar när du går ut studenten ? Det är mycket som spelar roll. Du kanske kan hjälpa till hemma om du själv känner för det! Men tänk på att det kanske är pengar du kommer att behöva om Några år ifall dom inte stödjer dig efter studenten.😊

Det är bra annars. Jag tror inte de kommer kasta ut mig eller något, vi har pratat förr om studieplaner och att det är svårt att hitta bostad och jag är alltid välkommen hem och så. Jag tror inte det har ändrats sedan förra månaden. 
  • Anonym (Jenna)
    Less is more skrev 2024-03-19 21:12:03 följande:

En 17-åring ska inte behöva betala någonting i hemmet.

Däremot kan du köpa dina kläder, fika/utemat med kompisar och spara pengar. Kanske frissan.

Ledsen att din mamma behöver ta betalt av dig. 

Det gör jag ju, som det står i trådstarten och har gjort i flera år. Mamma behöver inte ta betalt av mig rent ekonomiskt. Hon tjänar bra, och min bonuspappa också. 
  • Anonym (Jenna)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 21:57:55 följande:
    Fast av någon anledning kopte de ju inte ut din pappa ur huset. Kanske du inte har så stor insyn i deras ekonomi som du kanske tror. Alla vill inte dela diverse ekonomiska bekymmer med sina tonårsbarn.
    Det var en överenskommelse mellan mamma och pappa.
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 22:25:32 följande:

Hur har ni tänkt med huset?
    Du kommer väl flytta någon gång och de bor kvar. Då behöver du huspengarna, inte ett halvt hus du inte bor i.
    Skall de köpa ut dig?
    Låt dem inte lura dig!

Mamma har sagt att den dagen jag vill så köper hon ut mig.
  • Anonym (Jenna)
    Hermis123 skrev 2024-03-19 22:35:50 följande:

Sen är frågan hur gamla är dina halvsyskon ? Om du är ensam med dom är det du som tar hand dom  dina syskon eller är dom tillräckligt gamla för att ta hand dom sig själva?

De är 6 och 5. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Lina) skrev 2024-03-19 22:45:59 följande:

Du skrev att din mamma kanske vill att du ska börja betala för att lära dig om pengar...

Hur mycket utan de där 4-5000 som du har ut varje månad sparar du?

Om du bränner allt på nöjen förstår jag om hon vill hjälpa till att begränsa dig. Om du faktiskt sparar, typ 1000-1500 i månaden redan, så ser jag inte anledningen direkt...

Så frågan är, sparar du?

Några hundralappar, kanske 500 i snitt. Det beror på vad jag får på jobbet. Men det är ju inte bara nöjen jag betalar. 
  • Anonym (Jenna)

Jag har inte hunnit läs alla svar än men ser att det är lite diskussion om vad jag använder mina pengar till så varsågoda. 

Busskort, 800 kr
    Gym och simkort, 400 kr
    Mobil, 200 kr
    Mat och. Fika hemma och ute, 1000 kr
    Godis, glass, snacks osv 200
    Schampo och balsam, 200 kr
    Tvålar till olika kroppsvård, 150 kr 
    Smink 150 kr
    Bindor, 120 kr
    Toapapper, Städmedel och sånt, 100 kr
    Böcker, spel, film, 200 kr
    Hobby, 200 kr
    Kläder, 500 kr
    Spar 200+ kr, dvs minst 200 men även resten om det blir mer över

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-20 15:52:15 följande:
    Inte hela delen. 
    14000 som mamma tog,över.
  • Anonym (Jenna)
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 17:14:48 följande:
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
    Ja, mamma, och bonuspappa, betalar mat alla andra dagar.

Redskap? Hur ofta köper du redskap? Här finns inga redskap som är nyare än 10 år tror jag. Förutom mina kökskniv som jag fick av farfar när jag började restaurang. 
  • Anonym (Jenna)
    EpicF skrev 2024-03-20 17:33:15 följande:

Hermis123: Ja, det vet jag att ts gör eftersom hon själv har hand om sin barnpension och studiebidrag. Men om mamman ska ha dessa så ska även mamman betala de sakerna. 

Vi vet egentligen inte om de kommer billigt undan eftersom vi inte vet vad huset har för driftskostnad per månad eller hur stort lånet på 50-60% är. Vi vet inte heller hur stort det är. 

Du vet inte. Jag vet. Vill du veta så får du fråga. 
  • Anonym (Jenna)
    EpicF skrev 2024-03-20 20:11:50 följande:

Anonym (Elena): Och var i meningen "Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx"", påstår jag att bindor är lyx? Eller att speciella märken av bindor är lyx? 

Ingenstans vad jag kan se. Men du får gärna upplysa mig var jag påstår det. 

Betala hyra? Jag har aldrig påstått att ts eller hennes syskon ska betala hyra rill föräldrarna.

Nu får du faktisk ta och kamma dig! 

Jag vet inte om du har annat modersmål än svenska, men på svenska används orden "och annat" för att markera att det man räknade upp innan de orden var exempel på gruppen/kategorin man använder som markör efter orden "och annat". Exempel: "Djungelvrål, kryptoniter, svarta katten och annat lakritsgodis.".

Detta drillas vi i just nu i plugget så vi inte gör syftningsfel när vi gör beställningar, skriver menyer och annat som måste bli rätt. 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring