Anonym (va) skrev 2024-03-18 09:39:54 följande:
Kan tillägga att hon också har en idiotpappa som under denna perioden i hennes liv betedde sig extra... rövigt. (nu ses de inte alls men det är en annan historia). Hon kunde ibland tjafsa om att typ "pappa låter mig blabla" (ofta hittepå men ni vet, testar...) och då svarade jag ungefär "nej men det låter tokigt, din pappa älskar ju dej och vill ju också att du ska bli en vettig människa, så han borde också tycka att du ska ha regler. Regler när du är här i alla fall! Sen kan ni göra annorlunda där!" Eller nåt.
Grabben bemöts ungefär så. Om han t.ex. vill ha godis en måndag och inte äta middag så får han förklarat för sig att man mår dåligt av det så för hans egna skull så ska han äta middag. Då kommer ofta "hos pappa får jag..", men det är rent hittepå.
Agda90 skrev 2024-03-18 09:43:12 följande:
Det är för sjutton dags att sätta ner foten där och då när det händer!
Vaddå skämma ut varför ska han ha den respekten när han visar ingen tillbaka?
Han testar gränser och han kommer undan med det för han får inte konsekvens! Att sitta och prata om det efteråt som något kumbaya är ingen konsekvens att tala om!
1. Säg ifrån på skarpen när han säger så
2. Händer det igen får kompisen gå hem och han får sitta på sitt rum!
Håller med egentligen. Har börjat säga ifrån skarpare även inför hans vänner om han gör något dumt.
Tänker jag tillbaka på hur jag va själv som liten så blev jag ofta mer arg om jag (med rätta) fick en utskällning framför mina kompisar. Visst gick budskapet fram, men det hände ju att man blev mer arg än att man faktiskt tog till sig av utskällningen. Men att säga till på skarpen efteråt fungerar ju inte så bra i det här fallet så får väl säga till mer och direkt och se om det fungerar 🤷?♂️
Anonym (Lisen) skrev 2024-03-18 09:57:02 följande:
Hur gammal är han? Var har han ens hört ett ord som fittnylle? (jag är 46 år och har aldrig tidigare hört det). Han får ju det där språkbruket någonstans ifrån. Minns en kompis som var barnvakt ofta åt ett barn som kunde säga sånt där. Sen visade det sig att barnets pappa misshandlade mamman både psykiskt och fysiskt. Barnet lärde sig av pappa hur man behandlar kvinnor. :(
10 år. Han vet förmodligen inte ens vad det betyder men han vet vilken reaktion han får av sina "kompisar" när han säger det.
Och var han har fått det ifrån, förmodligen skolan eller sin pappa.
Förstår inte att så många kvinnor väljer att behålla barnet när de blir gravida med vad de vet är en idiot. Oavsett hur mycket mor anstränger sig så är det orättvist mot barnet som får en gravt olämplig far.