• Anonym (va)

Oförskämd och elak mot sin mor

Ja det var grovt sagt! Hur reagerar mamman / ni när han säger så?

• Anonym (va)

Hur gammal är han?

När mitt barn gick igenom en trotsperiod (men jag tror att hon var yngre än vad sonen verkar vara) och kallade mig saker och sådär brukade jag svara ungefär med "Vad trist att du tycker så, men jag älskar dig jättemycket i alla fall". 

När hon blev arg över något jag gjort (någon regel eller liknande) så brukade jag förklara typ " Ja fast det är mitt ansvar att se till att du växer upp och blir en vettig människa, och därför måste jag ha såna här regler även om det verkar onödigt/obetydligt just nu. För att jag älskar dej!".

Tror du att en sån approach skulle funka? 

• Anonym (va)
    Anonym (va) skrev 2024-03-18 09:34:25 följande:

Hur gammal är han?

När mitt barn gick igenom en trotsperiod (men jag tror att hon var yngre än vad sonen verkar vara) och kallade mig saker och sådär brukade jag svara ungefär med "Vad trist att du tycker så, men jag älskar dig jättemycket i alla fall". 

När hon blev arg över något jag gjort (någon regel eller liknande) så brukade jag förklara typ " Ja fast det är mitt ansvar att se till att du växer upp och blir en vettig människa, och därför måste jag ha såna här regler även om det verkar onödigt/obetydligt just nu. För att jag älskar dej!".

Tror du att en sån approach skulle funka? 

Kan tillägga att hon också har en idiotpappa som under denna perioden i hennes liv betedde sig extra... rövigt. (nu ses de inte alls men det är en annan historia). Hon kunde ibland tjafsa om att typ "pappa låter mig blabla" (ofta hittepå men ni vet, testar...) och då svarade jag ungefär "nej men det låter tokigt, din pappa älskar ju dej och vill ju också att du ska bli en vettig människa, så han borde också tycka att du ska ha regler. Regler när du är här i alla fall! Sen kan ni göra annorlunda där!" Eller nåt.
Svar på tråden Oförskämd och elak mot sin mor