• Anonym (Man)

Oförskämd och elak mot sin mor

Som rubriken lyder. Ett barn som är extremt elak och oförskämd mot sin mor.
    Jag har svårt att förstå varför det är så. Jag och barnets mor har varit tillsammans i flera år så jag vet hur uppfostran och rutiner ser ut. Det är aktiviteter under veckan, enkla rutiner med mat på samma tider varje dag, leker med kompisar här hemma varje vecka. Vad jag kan se så trivs barnet väldigt gott i sin vardag och mår bra.
    Trots detta är han elak mot sin mor. Är det en kompis över så kan han t.ex. kalla sin mamma "fittnylle" bara för att få ett skratt av sin kompis.
    Barnet i fråga är hos sin far varannan helg.
    Varje gång han kommer hem därifrån är det kaos.
    Hans pappa är en "mindre framgångsrik individ" kan vi kalla det. Flera turer i fängelse, kronofogden har beslagtagit lägenhet och bil, mm...
    Känslig punkt för grabben antar jag men ser inte varför det skulle få honom att vilja va så elak mot sin mor som alltid varit där för honom.

• Svar på tråden Oförskämd och elak mot sin mor
  • Anonym (Man)
    Anonym (va) skrev 2024-03-18 09:10:02 följande:

Ja det var grovt sagt! Hur reagerar mamman / ni när han säger så?

Säger till honom lugnt när kompisen är med. Vill inte skämma ut honom helt framför sina vänner, även om han förtjänar det.
    Efteråt så måste han sitta ner tillsammans med oss, säga förlåt och upprepa vad det är han säger förlåt för så han verkligen förstår vad han gjort fel.
  • Anonym (Man)
    Anonym (G) skrev 2024-03-18 09:13:27 följande:

Du har svaret i att han mår dåligt pga pappan har mkt problem i sitt liv. Kanske är pappan sträng och låter honom ej avreagera sig där och därför släpper han ut aggression hos er

Möjligt. Mitt intryck är att barnet får en iPad och så sitter han där mer eller mindre hela helgen.
  • Anonym (Man)
    Anonym (G) skrev 2024-03-18 09:16:01 följande:

Kan ju också vara så att pappan pratar illa om mamman öppet framför barnet så att han upprepar detta

Det vet vi att han gör. Han kallar barnets mor för allt möjligt och säger bl.a. till barnet att "det är mammas fel att du inte kan va mer här". Vilket är rent skitsnack för barnets mor har aldrig sagt nej när pappan frågar om grabben kan va där. Omöjligt för han har aldrig frågat. 🙃

• Anonym (Man)
    Anonym (va) skrev 2024-03-18 09:39:54 följande:
    Kan tillägga att hon också har en idiotpappa som under denna perioden i hennes liv betedde sig extra... rövigt. (nu ses de inte alls men det är en annan historia). Hon kunde ibland tjafsa om att typ "pappa låter mig blabla" (ofta hittepå men ni vet, testar...) och då svarade jag ungefär "nej men det låter tokigt, din pappa älskar ju dej och vill ju också att du ska bli en vettig människa, så han borde också tycka att du ska ha regler. Regler när du är här i alla fall! Sen kan ni göra annorlunda där!" Eller nåt.
    Grabben bemöts ungefär så. Om han t.ex. vill ha godis en måndag och inte äta middag så får han förklarat för sig att man mår dåligt av det så för hans egna skull så ska han äta middag. Då kommer ofta "hos pappa får jag..", men det är rent hittepå.
    Agda90 skrev 2024-03-18 09:43:12 följande:
    Det är för sjutton dags att sätta ner foten där och då när det händer!
    Vaddå skämma ut varför ska han ha den respekten när han visar ingen tillbaka?
    Han testar gränser och han kommer undan med det för han får inte konsekvens! Att sitta och prata om det efteråt som något kumbaya är ingen konsekvens att tala om!

1. Säg ifrån på skarpen när han säger så
    2. Händer det igen får kompisen gå hem och han får sitta på sitt rum!
    Håller med egentligen. Har börjat säga ifrån skarpare även inför hans vänner om han gör något dumt.
    Tänker jag tillbaka på hur jag va själv som liten så blev jag ofta mer arg om jag (med rätta) fick en utskällning framför mina kompisar. Visst gick budskapet fram, men det hände ju att man blev mer arg än att man faktiskt tog till sig av utskällningen. Men att säga till på skarpen efteråt fungerar ju inte så bra i det här fallet så får väl säga till mer och direkt och se om det fungerar 🤷?♂️
    Anonym (Lisen) skrev 2024-03-18 09:57:02 följande:

Hur gammal är han? Var har han ens hört ett ord som fittnylle? (jag är 46 år och har aldrig tidigare hört det). Han får ju det där språkbruket någonstans ifrån. Minns en kompis som var barnvakt ofta åt ett barn som kunde säga sånt där. Sen visade det sig att barnets pappa misshandlade mamman både psykiskt och fysiskt. Barnet lärde sig av pappa hur man behandlar kvinnor. :( 

10 år. Han vet förmodligen inte ens vad det betyder men han vet vilken reaktion han får av sina "kompisar" när han säger det.
    Och var han har fått det ifrån, förmodligen skolan eller sin pappa.
    Förstår inte att så många kvinnor väljer att behålla barnet när de blir gravida med vad de vet är en idiot. Oavsett hur mycket mor anstränger sig så är det orättvist mot barnet som får en gravt olämplig far.
  • Anonym (Man)
    olof 45 skrev 2024-03-18 10:16:28 följande:

Jag hade reagerat mjukt (alltså röst och kroppsspråk) framför kompisen, men bett kompisen gå till rummet för att det behövs en akut familjediskussion. Passar inte det, så skulle vi ordna så kompisen fick komma hem genast. 

Sonen skulle då slippa total kränkning av att få skäll framför kompisen, men samtidigt visar det både kompisen och sonen att om man pushar gränserna och säger helt oacceptabla saker, då stannar man tiden/aktiviteten för stunden GENAST, och har en väldigt allvarlig diskussion. 

Man ska välja sina strider - men sån där öppen disrespect SKA vara en strid man väljer! Varje gång. 

Sonen lär lära sig fort att båda ni två vuxna släpper det ni har för händer för att diskutera igenom problematiskt beteende;

- Varför sa du sådär?
    - Hur tror du det kändes för mamma att höra det?
    - Vad tror du din komis tänker nu, om din mamma?

osv.

Om sonen kör negativt beteende för att få uppmärksamhet, så visst lyckas det. Men jag ser ändå ingen framgång med att "ignorera" sådant där beteende.... Jag skulle dock fokusera på att skruva upp positiv uppmärksamhet också!

Visst får han direkt uppmärksamhet för dåligt uppförande, men det resulterar också i att han inte får ha sin telefon, tv, playstation, leka med vänner eller något annat han vill.
    Gör han något bra så får han massa uppmärksamhet och beröm för det.
  • Anonym (Man)
    Tom Araya skrev 2024-03-18 11:42:15 följande:
    Kan det vara så att pappan har ett liknande beteende, en unken kvinnosyn kanske...
    Eller finns det kanske hos kompisumgänget...
    ?
    Ja och ja 🙄
    Anonym (Lisen) skrev 2024-03-18 11:56:23 följande:

Kolla med skolan om de noterat dåligt språk bland barnen. Mina barns skola har temaveckor med jämna mellanrum när de jobbar extra om just ord och hur de påverkar. 

Och reagera alltid kraftigt när han säger sånt. Jag tror att du kan ha en viktig roll som man här. Att du visar att du som är kille inte tycker att det är det minsta roligt att bete sig illa mot tjejer. 

Bra initiativ av skolan!
    Har som regel att jag inte ska lägga mig i uppfostran. De kör sitt race.
    MEN när han är respektlös eller direkt elak mot sin mamma tar jag det direkt. Att behandla den enda personen som tagit hand om dig hela livet så dåligt, fy fan alltså, det tolererar jag inte.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Stina) skrev 2024-03-18 10:48:44 följande:

Hur är han i skolan? 
    Är det bara hemma mot mamman han beter sig som han gör eller har han liknande språk i skolan? 
    säger han saker åt andra personer på skolan, fritid, på fritidsaktiviteter? 
    Är det fler som reagerat på hans språk och beteende? 
    10 år, låter som han lär sig det språket och orden ifrån någon, Kan det vara pappan som uttrycker sig så om mamman och sonen hänger på? 
    Försök ta reda på vart han lärt sig dom orden och prata med honom att detta språk inte är ok och att mamma blir ledsen när han säger saker, låter också som han vill visa sig lite tuff inför kompisar när han säger saker inför dom. 
    Vad säger skolan m fl? 

Inget nytt att barn lär sig alla möjliga ord & uttryck i skolan. Gjorde man ju själv också.
    Däremot så är det få ungar som slänger såna ord i ansiktet på sin mamma.
    Pappan säger all möjlig skit om mamman när grabben hör. Är det något de måste "diskutera" så ringer han i princip alltid när grabben är nära & hör för att sedan vräka ur sig lögner och personliga påhopp direkt han inte får medhåll.
    Blir komiskt ironiskt dock när en medelålders skuldsatt man i en liten hyreslägenhet kallar någon för "förlorare", noll självinsikt 😂 Men opassande att göra det framför sonen.
Svar på tråden Oförskämd och elak mot sin mor