Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

Butikpersonal

Den lämnas till polisen butikspersonalen kan inte döma en snattare. Troligtvis får du strafföreläggande du kan alltså erkänna och slippa rättegång straffet brukar vara dagsböter. Butikspersonal brukar informeras generellt alltså att chefen säger att det förekommit snatteri och att de ska vara uppmärksamma. 

• Sunflora
    Alexander012 skrev 2024-03-17 19:20:45 följande:

Tack! Jag har fått böter  , men är orolig om personalen får veta namn känner en där ? tog en hårprodukt för 119kr ,så dumt ,ångest har jag nu . Vill lägga mig ner och dö. Bara de inte fått rapport från butikskontrollant känner en som jobbar där . 

Vanlig personal brukar inte få sån information men ägaren vet. 
  • Sunflora
    Grusibrallan1 skrev 2024-03-17 20:04:46 följande:

Troligen kommer bilder från övervakningskameran sitta uppe i lunchrummet så att alla i personalen vet att de ska hålla ögonen Öppna för dig och eventuellt kommer du också ser bli bannad från butiken. 

Det är en åklagare som beslutar om det inte butiksägaren. Jag har aldrig hört talas om en butik som gör så i Sverige. 
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-17 21:53:43 följande:
    Fast egentligen, varför inte? Man kan ha en bild på tjuven i sin mobil, så varför inte i lunchrummet?
    För att sånt omfattas av tystnadsplikt enligt 22 § kamerabevakningslagen. 
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 08:20:29 följande:
    Hmm....det verkar stämma. Jag känner nämligen personligen ett par chefer som glatt bryter mot detta hahhahahahha ^^

Teori och praktik är inte alltid samma sak.
    Då är man förhoppningsvis okej med snatteri också. Sen räcker det med att någon anmäler det för att chefen ska åka dit på det. 
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 14:15:01 följande:
    Jag antar att det görs just för att man inte är okej med snatteri :)
    Tycker man själv det är okej att bryta mot lagen kan man inte vara sur på att någon annan också gör det. 
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 16:19:34 följande:
    Visst, man kan se det så men samtidigt är de ju de (tjuvarna) som började. De får helt enkelt betalt med samma mynt.
    Sen säger snattarna att ägarna inte får komma på deras kalas och då blir ägarna ledsna och springer till mamma. Tur att man inte blir straffmyndig förrän man är 15. 
Svar på tråden Butikpersonal