• Juliab

BIM april 2024

Det sket sig denna månaden också. Hoppar in här ☹️ 

1/4 Elianis98, 1a barnet, 3e försöket
    1/4 Bär, 3:e barnet, 10:e försöket efter MF
    3/4 Madicken, 3:e barnet, 5:e försöket
    5/4 littlewickewire, 1:a barnet, 6:e försöket 
    6/4 Lusse88, 1a barnet, 5e försöket.
    9/4 bebissugen, första barnet, 8e försöket
    12/4 MacBookpro, första barnet, 13 försöket
    16/4 Fancyr, tredje barnet, 5e försöket. (prel.datum)
    18/4 Morticia91, första barnet 4de försöket
    19/4 Nostalgitripp, tredje barnet, 3e försöket
    20/4 Juliab, andra barnet, 9e försöket, ett X
    27/4 nathaliej97, tredje barnet, 4e försöket. 

• Juliab
    Anonym (40+) skrev 2024-03-27 12:22:04 följande:

Hej. Här har vi en 40 plussade som önskar få en sladdis. Har 2 barn sen innan på 14 respektive snart 10 år. Första en hoppsan och andra kämpade vi i 2 år och gjorde äggledarspolning. Idag ihop med annan man, han fyller 47. Känner verkligen att vi har oddsen mot oss med tanke på ålder och att mitt senaste barn tog sån tid men jag har regelbunden mens dock kort cykel

Lycka till! 

intresserad av spolningen. Tog det sig snabbt efter att ni gjort det? 

vi har kämpat i 9 mån nu och fick ett utomkvedshavandeskap i februari. 

• Juliab
    Anonym (40+) skrev 2024-03-27 13:55:54 följande:
    Tog sig direkt. När dom gjorde spelningen så kolla man med ultraljud samtidigt och såg då ett stort ägg som snart skulle släppa och ytterligare ett på väg att släppa. Så bara hem och ha sex och 14 dagar senare så var där plus på stickan.
    Tack för svar. Överväger att testa detta om det inte tar sig på nästa cykel. 
  • Juliab

Svartahallon och Mariiiak94, jag känner EXAKT som ni. 

just nu väntar jag på ÄL och är hoppfull. men jag vet hur nedslagen jag kommer att bli om inget händer den här månaden heller. Och går och funderar på vad vi ska göra då. Jag är inte en sådan som bara kan vänta och se. Jag är för otålig. Jag funderar på att göra en spolning om det inte tar sig denna gången. Eftersom jag fick utomkvedshavandeskap så kanske det finns någon blockering. Vi får se. 

man går igenom hopp, väntan och sorg varenda jävla månad. Det är hemskt. 

• Juliab
    fancyr skrev 2024-04-03 12:07:21 följande:

Känner precis som er. Sen känner jag att jag kanske inte har rätt att känna så då vi ?bara? försökt i 5 månader. 

Alla har rätt till sina känslor. Jag började känna de här känslorna redan efter tredje försöket eftersom jag blev gravid med dottern på försök nr 3, och då var det tre ganska halvhjärtade försök dessutom.
  • Juliab
    fancyr skrev 2024-04-03 13:54:23 följande:
    Jag började nog känna så efter tredje försöket med. Mina två andra barn (fick de iof vid 18 och 24 års åldern) kom till direkt. Ok, mitt första var inte planerat men den andra var det och det tog sig på första försöket. Jag hade noll koll på ägglossning, tempning, fertila fönstret samt fertilt sekret nu i 36 års åldern när vi ville ha tredje barnet så jag gav det ändå 3 gånger innan jag kände "vafan".. man gör allting rätt men ändå tar det sig inte.. är man för gammal, är man sjuk på något sätt, är det mannen osv osv osv.. Jag är en person som behöver mycket kontroll och detta är verkligen inget man kan styra över eller påverka på något vis. Blir det så blir det liksom, som ett lotteri. 
    Precis. Jag är också 36, och fattar inte vad felet är. Vår utredning visade att alla värden var normala både för mig och min man. Så varför i h*lever blir det inget befruktat ägg?!?!? Jag förstår det inte ☹️
  • Juliab
    Sand13 skrev 2024-04-03 17:03:29 följande:

Om alla värden är bra under en fertilitetsutredning, får man inte ändå gå vidare med IVF då?

Sand13 skrev 2024-04-03 17:03:29 följande:

Om alla värden är bra under en fertilitetsutredning, får man inte ändå gå vidare med IVF då?

Jodå, men vi har ett barn sedan innan så vi får göra allt privat. under utredningen blev jag gravid men det blev ett missfall. Så nu tänker vi att vi provar ett par cykler till och så får vi se om det tar sig igen. Annars tänker jag göra spolning och därefter IVF kanske till hösten om det inte funkar naturligt. Det kommer kosta 50-100.000kr i så fall. Lite surt. Orättvist att man inte får gå via landstinget för sekundär barnlöshet.
  • Juliab
    fancyr skrev 2024-04-03 16:14:22 följande:
    Känns orättvist. Och så finns det människor som inte ens vill bli gravida men som blir det ändå. Har en kompis som blivit gravid 5 gånger mellan 35-40årsåldern trots kopparspiral. Hon har inte velat ha barn men kände sista gången hon blev gravid vid 39 att hon nog skulle behålla då hennes partner verkligen ville ha barn. 

Sjukt orättvist. 

jag har bekanta som röker och dricker en hel del, är ganska överviktiga och lever allmänt osunt men kan ändå få en massa barn. 

och en annan som gör allt man kan för att hjälpa kroppen får ingenting 😭

• Juliab
    Mariiiak94 skrev 2024-04-03 22:16:36 följande:
    Jag känner verkligen igen mig med otåligheten. Både innan och efter ÄL.. Först väntar man med spänning på ÄL och ser till att allt ska gå rätt till, ha sex på rätt dagar osv. Sen vänta in BIM som känns som en evighet. 

Jag har också funderat på en spolning men jag är lite feg samtidigt.. Skulle de inte ta sig för er (hoppas såklart att det gör de) och ni skulle besluta er för spolning får du hemskt gärna hålla mig uppdaterad! 

Ja man går igenom så mycket väntan och sorg när mensen ankommer och man sitter bara där och undrar, när fasen är de min tur att känna glädje över 2 streck på stickan ?!  :(
    Absolut! Gör vi spolning så håller jag dig informerad :) 
  • Juliab
    Lusse88 skrev 2024-04-04 10:15:45 följande:

Bara för skojs skull, räknade jag ut att om jag blivit gravid med mars äl, så blir bf datum 20 december. Det betyder ju att detta var sista chansen för en bebis detta året.

Samma här. 30/12. Det känns nästan elakt om det tar sig 🤭 
  • Juliab
    Lusse88 skrev 2024-04-04 14:09:06 följande:

Juliab: Du får "knipa" som man säger till 1/1. :p Min mor lyckades. Min bror var beräknad slutet av december, men kom natten 1/1 :) 

Haha ja skulle jag lyckas bli gravid denna cykeln så får jag göra det! 

min dotter kom 10 dagar tidigt och det är ju också ganska skönt. 

• Juliab

Hejsan!

Jag är på ÄL+7

Sist jag plussade så fick jag negativt på ÅL+9, men positivt på ÄL+10... Så om jag bestämmer mig för att testa denna månaden så blir det tidigast dag 10. Jag ska försöka hålla mig dock. Är så trött på negativa test. Jag lever hellre på hoppet lite längre tror jag, än att vara ledsen så långt innan mens. 

Sjukt vad det här är påfrestande för psyket. 

• Juliab
    Svartahallon skrev 2024-04-16 06:40:38 följande:

Äntligen🥺❤️

Stort Grattis!! 

blir BF i sådana fall kring Jul? 🤶🏼 

• Juliab

Yes!!! 
    så lycklig! Och lite orolig. nu ska jag ringa MVC så jag kan få ett tidigt UL för att se så det inte är ett ytterligare utomkvedshavandeskap. 

BIM idag eller i förrgår beroende på vilken app man ska tro på. 

• Juliab
    Svartahallon skrev 2024-04-18 08:20:28 följande:
    Stort grattis!! 🤩

Då är vi bara några dagar ifrån varandra! 😍

tack! 

ja BF blir 26-29/12? 🤪

• Juliab
    Svartahallon skrev 2024-04-18 11:36:55 följande:

Precis! Olika ställen säger olika, men alla säger inom det spannet🤩

Hur mår du? 

Jag mår bra. Känner ingenting. Dock lite orolig  

skrev in mig hos samma BM som i februari. har första videomöte imorgon bitti, de vill remittera mig till VUL i v6. Den BM jag pratade med blev lite fundersam när jag berättade att jag inte opererade bort äggledaren vid X i februari?. Hon menar att om den är skadad och är kvar så finns det risk att det fastnat där igen. Men förhoppningen är att ägget kommit från andra sidan denna gången och/eller helt enkelt tagit sig hela vägen till livmodern. 🥹 jag vågar inte ropa hej innan jag gjort VUL. 

hur mår du? 

• Juliab
    Svartahallon skrev 2024-04-18 15:43:27 följande:

Åh förstår din oro!
    Jag opererade ju bort min äggledare av bland annat den orsaken när jag fick utomkvedshavandeskap i Jan (mest annat men det var en faktor)! Hoppas verkligen att det ser bra ut för dig! Har du märkt någon skillnad på graviditeterna som kan lugna dig något? 

Jag plussade exempelvis inte förrän flera flera dagar efter BIM senast, och strecken i vecka 8 var inte alls starka. Hade enligt proverna lågt HCG. Men nu plussade jag på ÄL+9 och testerna blir bara starkare och starkare. Så det känns som en trygghet i sig att något är annorlunda. 

Jag mår bra! Är otroligt trött på eftermiddagen och blir illamående till och från. Har haft ont i brösten sen nån dag efter ägglossning efter ägglossning och molvärk i magen sen typ ÄL+5. Känner mig glad och lycklig, men såklart lite orolig också. Tänkte ringa kvinnokliniken på måndag för att boka in VUL för att se att allt sitter på rätt plats. Skriver säkert in mig hos BM då också. Passerar BIM i helgen så känns mentalt skönt att komma över den tröskeln. 

Åh nej, sa de det till dig när du opererades? fick du spontant missfall eller åkte du in för att du fick smärtor? 

jag frågade om jag inte skulle operera bort den men de tyckte inte det var nödvändigt då det blev missfall av sig själv och blödde ut. De kunde dock se rester i äggledaren. ☹️ men även en hinnsäck i livmodern. Oklart om det var två ägg eller varför det blivit så. 

nu önskar jag att man tagit bort den istället. 

jag känner ingen direkt skillnad. Fick väldigt ont i brösten (som min graviditet för tre år sedan) även vid utomkvedshavandeskapet. Typ 1v efter BIM.

Sist plussade jag svagt på ÄL+10 och denna gången svagt på ÄL+11. 
    tog digitalt idag och tänkte väl ta ett nytt om en vecka så att jag ser att det ökar. Just nu vill jag bara spola fram till VUL. 

• Juliab
    Svartahallon skrev 2024-04-18 21:28:20 följande:
    Läkaren nämnde att det kunde ge komplikationer om äggledaren skadats och ärrvävnad hade bildats. Jag åkte in pga smärtor och mitt HCG minskade inte i den takt de ville och rekommenderade därför operationen. Så det lossnade inte av sig själv. Fick ett brev hem förra veckan om att de konstaterat att det var pga en cysta som "klämde åt" äggledaren.

Förstår att du vill kolla upp det nu! Jag tror att det kommer gå jättebra! Kanske en klen tröst men läkaren sa till mig att om jag inte hade opererat så visst är risken för det större, men i det stora hela är det inte alls en stor risk att man drabbas två gånger.

Kan du inte få ett VUL typ nu för att se vilken äggstock som släppt? Det ska man ju kunna se direkt vid ägglossning och flera veckor efter som jag förstod det. 
    Jag visste inte att de kan se efteråt vilken sida som släppt, jag får höra med min BM på mötet kl 9. Tack! 
  • Juliab

Nu har jag haft videomöte med MVC. De menade att man inte gör sådana ultraljud för att se vilken sida som släppt, utan jag får vänta på VUL. Troligtvis v 5 eller 6 blir jag kallad. Tråkigt men det är bara att hålla sig tänker jag. Får försöka sysselsätta mig och hoppas på det bästa. 

• Juliab
    nathaliej97 skrev 2024-04-19 09:47:19 följande:

Fick ägglossning igår, vi hade sex kvällen innan. Lyckades inte köra igår och vet inte om det är någon idé ur det perspektivet att vi kör ikväll? 

Har sån ångest över att det inte räcker till, och orolig över att vi borde gjort mer. Men nu börjar nästa nedräkning, 12 dagar kvar till BIM.. 

Båda mina senaste plus (denna månaden och  februari) har vi haft sex kvällen innan ägglossningen. Så det är absolut goda chanser ändå. 
Svar på tråden BIM april 2024