• amiilee

BIM april 2024

bebissugen91 skrev 2024-04-02 16:52:05 följande:

Har ickså en känsla av att det inte tagit sig denna månad heller. 
    En tanke som slog mig precis.. man ska ju kunna få en fertilitetsutredning om det inte tagit sig på 1 år. Räknar man det då som 12 försök eller som ett kalenderår? Vi började i september och september i år så lär jag ha landat på 14-15 försök 🤔 snart går jag in i försök 9 men endast försökt I 7 månader. Har en cykel på 26-28 dagar

Det är ett kalenderår om du är under 35 år, annars 6 mån. Men man kan söka hjälp innan dess på en privat klinik om man vill. Kostar olika i olika regioner. I min region kostade det inte mer än ett vanligt läkarbesök (privat) förutom spermaprov som kostade 1200 kr. Sökte efter bara 4 månader. Allt såg bra ut. Jag fick göra äggledarspolning. Resonerade så att  gärna ville veta tidigt om något bistod rätt till och om man ser något uppenbart fel kan man faktiskt få hjälp tidigare (typ inga spermier alls eller stopp i äggledare). Dessutom går det ju sen fortare när det väl gått 1 år att få börja med behandling för då är utredningen redan gjord. 
  • amiilee
    1/4 Elianis98, 1a barnet, 3e försöket
    1/4 Bär, 3:e barnet, 10:e försöket efter MF
    1/4 Lugnoro, 1a barnet, 1a försöker efter MF
    3/4 Madicken, 3:e barnet, 5:e försöket
    5/4 littlewickewire, 1:a barnet, 6:e försöket
    6/4 Naniismamma, 5e barnet för mig, 1a för partnern, 3e försöket
    9/4 bebissugen91, första barnet, 8e försöket
    10/4 Lusse88, första barnet, femte försöket.
    11/4 Sand13, 5e barnet (första för sambon), fjärde försöket.
    12/4 MacBookpro, första barnet, 13 försöket
    13/4 Nostalgitripp, tredje barnet, 3e försöket
    14-15/4 Fancyr, tredje barnet, sambons första, 5e försöket.
    15/4 Mariiiak94, Första barnet, 8:e försöket.
    18/4 Morticia91, första barnet 4de försöket
    20/4 Juliab, andra barnet, 9e försöket, ett X
    20/4 amiilee, första barnet, 13e försöket 
    26/4 Femman, 5e barnet, 2a försöket.
    27/4 nathaliej97, tredje barnet, 4e försöket.
    27/4 henna92, andra barnet, 1.5 års av försöket.
    29/4 Lugnoro, 1:a barnet, 2:a försöker efter missfall
    29/4 Syskonlängtan, 2:a barnet, 3:e försöket (2:a efter missfallet i januari). 
  • amiilee
    Sand13 skrev 2024-04-03 05:37:41 följande:

Amiile: Oj, det var billigt! Vilken region? Om ni hade gått vidare med IVF hade det kostat multum va? Kostar ca 85000 kr här på privata kliniker i Skåne och Danmark.

Region Uppsala. Tror 3-pack IVF kostar kring 85000 kr men vi hade ju bara försökt 4 månader då så kändes orimligt. Nu får vi regionsfinansierat. 

• amiilee
    Sand13 skrev 2024-04-03 17:20:35 följande:
    Okej. Jag har barn, men inte min sambo. Vad gäller då? :/
    Om man inte har gemensamma barn kan man få IVF.

Jodå, inget i vår utredning har visat något avvikande. Det är alltså oförklarlig barnlöshet. Man är ändå berättigad IVF.
  • amiilee
    bebissugen91 skrev 2024-04-04 14:35:32 följande:

Amilee - börjar påbörjar ni IVF-resan? 💕

Skönt att ha en plan! Vi hoppas att du får ringa och avboka tiden pga plus på stickan! 

Vi startar IVF när mensen kommer i maj, så vi hinner med två ägglossningar innan (har kort cykel på 23-26 dagar). Då har det gått prick 1 år sen jag tog ut spiralen så har fått väldigt snabb hjälp. Detta pga utredning ?i förtid? då jag sökte själv och korta väntetider i min region. 

• amiilee
    Lugnoro skrev 2024-04-07 13:16:52 följande:

@fancyr Jag har laddat ner fertility friend. Börjar temperaturen gå upp några dagar innan ägglossningen eller hur fungerar det? 

Undrar också om man måste ta temperaturen exakt samma tid varje dag. Jag tar vid 07.10 när jag vaknar, men tog vid 08.00 en dag när jag sov längre och då var den 0,3 grader högre. Var det pga tiden jag tog testet? 

Jag tempar bara en gång per tillfälle. Man ska ta ungefär samma tid varje dag (+/- 2 timmar brukar vara okej) och så fort man vakna, dvs ej prata eller röra sig för mkt innan. Ska också ha varit sammanhängande sömn minst 3-4 timmar innan (dvs om du behövt ex gå upp på toa och sen tempar dig efter så kan tempen bli missvisande). 

Det är inte ovanligt att tempen sjunker något (inte för alla) precis innan ÄL, sen tempökning efter. Men det behövs ofta 3-4 dagar med högre temp än normalt för att bekräfta att ägglossningen skett på både NC och Fertilith friend. Sen kan det behövas några cykler innan appen lär känna dig så man får ha lite tålamod. Lycka till med tempandet! 

Själv har jag slutat med det? Tempade med både NC och FF första 10 mån men mådde ganska dåligt av det då jag sov sämre och hela tiden tänkte på tempen. Skaffade också temp drop för att sova bättre och det hjälpte något men nu kör jag bara på mina flytningar eftersom min cykel är rätt så regelbunden ändå och vi ändå snart ska börja IVF. 

• amiilee
    nathaliej97 skrev 2024-04-17 08:59:53 följande:
    //

Igår var mitt ÄL test typ helt blankt, man kunde ana en liten skugga. Tog testet på morgonen vid 06 typ. 

testade därför inte på kvällen. Imorse vid 07 så såg det ut såhär, tror ni att jag missade toppen och att det var positivt igår kväll eller tror ni det kommer ikväll/ imorgon bitti? 

Testar mig med de rosa clearblue som inte ger några blinka gubbar utan direkt fast. Dem har varit negativa varje dag och imorse med. 

Men oavsett om det var positivt igår kväll egentligen eller om det är det ikväll så borde vi ha en ok chans om vi har oskyddat ikväll? Är så rädd att jag har missat det och förstört den här månaden.. 

Kan ju vara att ÄL är på G nu också? Hur är dina flytningar? Bäst att ta ÄL-test efter kl 10 har jag hört. Dvs inte alltför tidigt (till skillnad från graviditetstest).
Svar på tråden BIM april 2024