Zlender skrev 2024-03-19 07:13:02 följande:
Ja, inställning är nog viktigt, det tror jag också. Det var därför jag skapade denna tråd, för att få lite hjälp att pusha min positiva inställning. Ja, tyvärr finns inte mormor och farmor, min syster har inte fått barn ännu och min mamma har jag pratat med (det var ett specialfall). Även svägerska och svärmor har jag pratat med (deras upplevelser verkar vara "nornala"/"neutrala" i alla fall. Jag vill bara höra andra positiva erfarenheter helt enkelt.
Det bästa rådet som jag fick när jag skulle föda mitt första barn var att lyssna på kroppen. Och det stämde så väl. Kroppen har koll på vad den gör.
Istället för att fokusera på andras upplevelser så försök att skapa dig en bild av vad du vill. Har du koll på vilken smärtlindring som kan erbjudas? Vilket stöd du kan få från din partner? Vad ska ni göra om förlossningen drar ut på tiden? Ta med något så att ni kan titta på film? Vilka snacks behöver du för att inte bli akut hungrig?
Skriv en förlossnings plan på vad du önskar ska ske under förlossningen. Se till att din partner är införstådd i att han är din advokat och ska föra din talan om det skulle behövas så att du kan fokusera på att krossa hans hand
Jag och min partner var väl införstådda i vad jag kände att jag behövde.
Vid andra förlossningen fick min partner vara den där advokaten när lunchen rullades in. Stuvad spenat med två grå trista korvar. Jag höll på att spy. En blick på min man och han hade förberett mina kläder, plockat fram de där sexiga skydden som man har efter att man hade fött och pratat med BM om att vi skulle lämna sjukhuset och äta på den lokala cafeterian. Den lax salladen kommer jag inte att glömma! Efter lunchen tog vi en lååångsam promenad i parken innan vi gick tillbaka.
Du har en häftig tid framför dig. Jag är lite avundsjuk för att föda barn och den där första tiden med en helt ny människa i famnen är något jag saknar jättemycket.