• Anonym (I M)

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Tom Araya skrev 2024-03-18 17:01:27 följande:
    Om ett barn kan argumentera för att en regel inte ska följas så är regeln inte väl genomtänkt - din brist som förälder.

Allting handlar ju inte om regler. Det kan lika gärna handla om att man vill skippa ett besök hos moster för en
    övernattning hos en kompis mm. Det är väldigt nyttigt för barn att få lära sig argumentera för sin sak och diskutera sig fram. Familjelivet behöver ju inte nödvändigtvis styras av en regelbok. 

Som så många andra tycker jag att respekt ska förtjänas, det kan inte utkrävas. Man kan inte skrika sig till respekt. Tyvärr! Och jag tycker inte heller man ska behandla sina barn på ett sätt som man inte skulle behandla en främling på gatan. Många är tyvärr elakare mot sin egen familj än mot vilt främmande människor. 

Det enda man lär ett barn genom att gorma och bossa är att de ser detta som ett bra sätt att lösa konflikter. Det kommer inte funka för dem i framtiden. 

• Anonym (I M)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-20 09:33:30 följande:

Föräldrar är hemmets poliser.
    Bäst om det fungerar med lugn röst, förståelse och samarbete.
    MEN om det inte fungerar så måste de visa vem som bestämmer. Vad som fungerar är olika för olika personer antar jag, men på något sätt måste ju barn förstå att det är föräldrar/vuxna som bestämmer.

Gud vilket trevligt hem där det bor självutnämnda poliser! 

Det borde räcka med att prata med sitt barn. Det har i alla fall räckt för mig. Jag behöver inte skrika halsen av mig för att göra mig förstådd och jag är verkligen ingen polis. Jag är en medmänniska som är här för att guida mitt barn till vuxenlivet. Vi har inga sådana stora konflikter där vi måste skrika. 
  • Anonym (I M)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-20 12:40:49 följande:
    Var skrev jag att föräldrar ska skriva för att få respekt? 🤦
    Nej, men prova höj rösten till dina kollegor då. Det landar säkert jättebra. 

Eller är det bara barn man behandlar på det viset? 
Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?