LaFontaine skrev 2024-03-18 19:16:23 följande:
Jag ser det snarast som en brist att inte kunna ändra sig utefter utfall, omständigheter och förändring. När
barnen kommer med sakliga argument för sin sak, innebär det att de förstått varför vi har våra regler. De kommer varken med tjat eller gnäll, utan med tydliga och bra argument.
Även om jag funderar över undantag och förändring när jag sätter upp regler, kan jag omöjligen täcka in allt som kan hända. Mitt barn får gå
själv till park A, eftersom vi ser dit från vår bostad. Så kom barnet hem och berättade att man huggit ner ubuskar och träd mot park B, som vi också ser till. Barnet argumenterade därför för att hon också skulle få gå själv till park B, eftersom omständigheter ändrats. Jag hade själv inte noterat att vi nu såg till park B och tyckte att det var jättebra att barnet bad om en ändring i reglerna, baserat på den förändringen.
Barnet visade att hon förstod varför vi hade regeln som vi hade, men kunde visa på giltiga skäl till förändring.
På samma sätt kan regler ändras åt andra hållet, om
barnet inte skulle sköta sig, eller om omständigheter ändras åt fel håll.
Håller helt med dig. Det är lite därför jag tycker "enad front" låter lite som järnridån. Men det kan vara något hos mig personligen, att det språkligt slår an på ett sätt jag ogillar.