Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!
Jag förstår din oro men jag tycker inte den är rationell. Vi är ju inte alltid rationella och det är inget att bli utskälld för.
Hur ser förskolan ut? Vad har de för rutiner kring toabesök och blöjbyten? Kanske blir du lugnare om du funderar kring det. Vår förskola har fönster in till skötborden och regeln är att en vuxen aldrig stänger dörren om de hjälper ett barn på toaletten. Vår förskola är stor så det är alltid flera pedagoger på plats samtidigt. Detta skyddar barnen mot övergrepp men det skyddar ju även de manliga pedagogerna mot misstänksamhet och skvaller. Det är en orsak till att vi har många män som jobbar på vår förskola vilket mina pojkar tycker är jättekul.
Sen är det ju också så att manliga pedagoger ofta söker jobb där det redan arbetar män, eller att de söker sig till samma arbetsplats om de redan känner varandra. Precis som det är med kvinnor i mansdominerade yrken så är det lättare att få in fler kvinnor när det redan jobbar kvinnor på arbetsplatsen. Att det är två män ökar chansen att de stannar och det minskar risken att ditt barn måste byta personal stup i kvarten vilket brukar vara jobbigt för hela barngruppen