• Anonym (ja)

    Vill inte ha kort på mej på fb

    När jag hade mitt hemska stalking ex efter mig fick jag den starka rekommendationen att inte ha eller lägga ner all social media då det sätter igång, gör dig också mer utsatt. 

    Tala om för henne att du fått rekommendationen och behöver följa den att inga bilder på facebook eller namn, inget som kan spåras till dig. 

    stalking idag är mer känt men är man ingen stalker själv kan det vara sjukt svårt att tänka sig in i allt, många är för godtrogna, menar väl, säg det är inget mot dig annars utan det är så här bara: Inga bilder på mig. Ingen koppling till mig. 

    Det tog mig flera år av stalking innan en domare satte in att den som stalkade inte får ha någon kontakt med mig eller någon jag känner. 

    De som stalkar är psykiskt sjuka på ett sätt men kan funka bra i arbetslivet och så vidare så det kan vara så att andra inte alls förstår den här andra sidan hos den som stalkar, inte ens de som ser sig som sk nära. 

    Det vill säga det är inte bara du som kan bli stalkad här, utan det är alla i din närhet, få henne att fatta allvaret i situationen. Facebook som är öppet, är som en stor godisfabrik för en stalker, det är som en karta, där den kan binda ihop precis alla som du har att göra med. 

  • Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2024-03-16 08:04:29 följande:

    När jag hade mitt hemska stalking ex efter mig fick jag den starka rekommendationen att inte ha eller lägga ner all social media då det sätter igång, gör dig också mer utsatt. 

    Tala om för henne att du fått rekommendationen och behöver följa den att inga bilder på facebook eller namn, inget som kan spåras till dig. 

    stalking idag är mer känt men är man ingen stalker själv kan det vara sjukt svårt att tänka sig in i allt, många är för godtrogna, menar väl, säg det är inget mot dig annars utan det är så här bara: Inga bilder på mig. Ingen koppling till mig. 

    Det tog mig flera år av stalking innan en domare satte in att den som stalkade inte får ha någon kontakt med mig eller någon jag känner. 

    De som stalkar är psykiskt sjuka på ett sätt men kan funka bra i arbetslivet och så vidare så det kan vara så att andra inte alls förstår den här andra sidan hos den som stalkar, inte ens de som ser sig som sk nära. 

    Det vill säga det är inte bara du som kan bli stalkad här, utan det är alla i din närhet, få henne att fatta allvaret i situationen. Facebook som är öppet, är som en stor godisfabrik för en stalker, det är som en karta, där den kan binda ihop precis alla som du har att göra med. 


    jag får be om ursäkt, jag läste inte igenom ditt inlägg så noga. Är du inte så pass nära din pojkväns familj, syster, i det här stadiet, så hade jag inte sagt hans namn, jag hade så som andra rekommenderat dig i tråden bara sagt att jag vill inte du lägger ut bilder på mig eller mitt namn ikoppling. 


    Det jag själv stött på är att när jag bara sagt så får jag en fnysning tillbaka, som att man kritiserar deras livsval att lägga ut sina bilder, liv på facebook, de bara tycker man är löjlig när man påpekar att vem som helst kan använda de här bilderna, men är man då obekväm med att nämna det andra, så får man ändå bara ta det, och säga jag vill ändå att du respekterar mitt val, ni får göra era val, men de här är mitt val. 

    Jag har tyvärr varit också med om att min dåvarande pojkväns familj utan att fråga la ut bilder av mig och min familj. De själva var helt öppna och helt generösa med att lägga ut och förstod inte att det är respektlöst att göra så, men i mitt val potentiellt farligt, det man aldrig vet med en stalker om den slutat eller inte eller kommer sätta igång igen.

    Jag fick ha ett väldigt jobbigt samtal med min dåvarandes pojkväns förälder som blev arg på mig då jag inte tillät att det togs bilder på hens facebook. Under den tiden jag fick utstå den behandlingen satt min dåvarande bara och surade, var på sin förälders sida, och detta fast jag innan varit öppen med att berätta för honom varför vi inte skulle ha bilder, ändå fick jag inte känna hans stöd. Han tyckte/trodde det bara inte var någon fara. Jag har sagt till honom sedan sådan dålig stil han hade som lät mig bli utsatt för det av hans förälder, att han inte bara kunde säga som jag sa att vi fattat ett beslut om det, utan då blev det istället att det här var mitt fel, att jag överdrev faran. Föräldern vet inte om alla anledningar jag har bakom varför jag inte ville ha och jag anser faktiskt inte att den har rättighet att veta det, särskilt inte när jag blev bemött och behandlad på det här dåliga sättet av både föräldern och av min dåvarande pojkvän. De får lära sig gilla läget, respektera det man säger, hur lite eller hur mycket man än är bekväm med att berätta. Den jag blev mest besviken på var min dåvarande. 

Svar på tråden Vill inte ha kort på mej på fb