Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Simskola - vad gäller?

De som lär ut simning i livräddande syfte enligt Svenska livräddningssällskapets riktlinjer lär ut bröstsim eftersom det är energisnålare och därför bättre i nödsituationer. Crawl är så jobbigt att man riskerar att inte orka simma i land. I livräddningssällskapets kursplan ingår dessutom bad-, båt- och isvett. 

• Litorina
    Elin pelin skrev 2024-03-13 21:28:27 följande:

Min dotter simmar i lokala simklubben men när de simmar med skolan får hon inte simma frisim (crawl) eller ryggsim med "bensparkar" utan måste simma ryggsim på det traditionella sättet och bröstsim.
    Även om simklubben vill lära ut frisim har de alltid övat även på bröstsim. Det enda jag tycker är att det tagit längre tid att lära sig simma för syskonet som lärt sig alla tre simsätten jämfört med syskonet som började med enbart bröstsim.

Och det sista är ju en viktig grej. Vi såg simskolan som en sorts livförsäkring. I vår simskola lärde de barnen att hoppa i på djupt vatten och ta sig till kanten innan de ens kunde något simsätt alls, just för att snabbt lära barnen det som kan rädda livet på dem. Ju snabbare barnen lär sig att rädda sig själva desto bättre, tänker jag. 
  • Litorina
    Spucks skrev 2024-03-13 18:25:50 följande:
    Och rygg - både simning och flytning. En simskola som inte lär ut ryggläge från början ska man hålla sig långt borta ifrån.

Håller med om detta, och det handlar ju också om den livräddande funktionen. Man ska lära sig att vila på rygg i vattnet, och kunna alternera bröst- och ryggsim för att orka hålla sig flytande länge. 

Crawl är sport, lek och träning. Bröstsim och flyta på rygg är livräddning. Typ. 

Svar på tråden Simskola - vad gäller?