Anonym (Desperat) skrev 2024-03-16 18:20:17 följande:
Pappan säger ofta "kom så spelar vi playstation" när jag tar mobilen. Och jag gör det på ett snällt sätt. Dvs säger "vi lägger bort mobilen i en timme nu så får du hitta på nåt annat. Städa rummet kanske".
Det låter som en bra grej som pappan gör, tycker jag. Han erbjuder en social aktivitet som jag förmodar att sonen gillar. Om alternativet till att ha mobilen är att städa förstår jag att han inte släpper den.
Jag hade planerat in roliga aktiviteter med sonen. Tex gå och fika på lördag, gå till klätterhallen på onsdag osv. Kanske börjat med två grejer i veckan. Uppmanat honom att bjuda in kompisar - dvs ni betalar fikat om han vill bjuda en kompis (och då följer så klart inte ni föräldrar med!). Mitt barn är yngre men vi har kämpat oss från social isolering på det viset. Tex uppmuntrat att barnet spelar nätbaserade mobilspel tillsammans med kompisar ustället för att kolla på YT-klipp ensam. Orkar man inte träffa någon är nätspel med chat eller röstsamtal ett jättebra alternativ. Vi har både betalat för och skjutsat vårt barns kompisar till diverse ställen, och köpt fika och lunch till dem, allt för att göra det enkelt för vårt barn att börja bli social igen.
Gungandet du beskriver är ett känt symptom på neuropsykiatriska funktionshinder (autism, adhd). Läs lite om det och se om det stämmer in på ditt barn (man kan ju gunga av andra skäl också, ångest tex). Kontakta oavsett elevhälsan eller BUP och be om råd.
Kanske är det så utmattande för ditt barn att vara i skolan att han inte orkar mer sociala kontakter utöver det? I så fall kan han behöva anpassningar i skolan, tex möjlighet att sitta ensam vissa lektioner och raster, äta ensam osv.