Inlägg från: Anonym (Desperat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Desperat)

Sonen har mobil och hörlurar 24/7

Ja, förutom skoltiden då. Hemma har han alltid mobilen. Missköter läxor och skolresultaten dalar. Han kan inte somna utan hörlurar och vägrar prova. 
    Pappan tycker inte att det är nåt problem. Tycker som sonen att jag är tjatig och jobbig. 
    Jag ser framför mig hur det inte blir folk av honom utan en kuf som är mobilberoende och sitter hemma. Han har vänner men de är omotiverade mobil och spelberoende och har underkända betyg. Sonen hade bra betyg men de blir allt sämre Jag har gjort upp regler men han struntar i dem för han har ju pappans stöd. Vad gör man?

• Svar på tråden Sonen har mobil och hörlurar 24/7
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Rataxes) skrev 2024-03-12 21:37:56 följande:

Vem är det som bestämmer egentligen?
    Hur gammal är sonen?
    Tror du att du kommer se tillbaka på den här perioden om fem-tio år och vara nöjd med din insats eller tror du att du kommer känna att vafan, vi borde varit tydligare kring det där?

Har du läst det jag skrev?
    Pappan tycker att jag överdriver. Han tycker det är "gött" att sova med lurar hela natten vilket sonen gör. Alltid extremt trött. Hjärnan får inte vila. Jag är ensam om att vilja ha mina regler. Det förstör hjärnans utveckling att alltid sova med lurar och stirra in i en skärm all vaken tid men pappan tror inte det alls. 
    Så vilka är "vi"?
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-03-12 21:46:03 följande:

Hur gammal är sonen? 

Sluta betala abonnemang och stäng av wifi är en hård lösning. Kanske inte rätt dock. 

Sedan kan du och pappan diskutera tinnitus med hög volym i lurarna.

Min 14 åring beter sig lite samma, men där har vi fått igenom att det inte är ok att gå 24h med lurar. Vi vill prata med honom ibland och öronen behöver vila. Han behöver öva på att somna utan lurar igen. 

Vi styr även skärmtiden till viss del. Det gör också att vi kan umgås. Det vet han att ibland låser vi mobilen och då är det annat som gäller. En förberedelse för vuxenlivet när man inte på alla yrken och vid alla tillfällen faktiskt kan eller får ha mobilen. 

14.
    Jag vill inte vara sån. Det får komma några varningar först. 
    Det är trist för han hör aldrig vad man säger. Han säger att han gör det men man får alltid skrika. Det är hela tiden mobil. Det är förbud vid matbordet men han springer iväg för stt svara nån kompis eller göra nåt upppdrag i ett spel. Jag blir arg varje gång. Hans hjärna får ju DAMP av att hela tiden vara på helspänn för mobilen.

Jag har bestämt mig för att ta den ifrån honom ibland.  Konsekvent. De gånger jag gjort det sätter han sig i ett mörkt rum och vaggar fram och tillbaka tills han får mobilen igen. Och pappan ser inga problem!!!
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-03-12 22:05:31 följande:

Du måste sätta ner foten men också få med pappan på tåget. 

axelsons.se/mobilberoende/
    www.m3.se/article/1835438/mobilberoende-klassas-som-psykisk-sjukdom.html

Steve Jobs och andra tech-personer i USA låter inte barnen ha mobiler förrän 16 av en anledning. Beroendet är en del. 

Läs på. Kom med fakta. Tvinga din make att läsa på och komma med motfakta varför ni inte ska ta en fight nu. Förhoppningsvis hittar ni en gyllene medelväg. 

Installera något som gör att du kan styra sonens tid. En föräldrakontroll eller ett skåp med lås. Där ska mobilen ligga, avstängd med skärmen nedåt när ni äter mat. Man får tillbaka mobilen när ALLA har ätit upp. Det gäller inte bara sonen utan er föräldrar också. 

Tvinga ut honom på promenader eller liknande. 

Läs på. Anders Hansen och skärmhjärnan exempelvis. Senaste forskningen är att den psykiska ohälsan bland ungdomar ökar just pga mobilberoende. Läs på, läs på läs på! Sedan tvingar du din man att ta del av faktan. 

Gör något omvänt. Fråga om det är okej att ge sonen ett helrör och en limpa cigaretter. Det kan han ju bli beroende av också. Kanske lite dålig liknelse men ja, du fattar. 

Tack för info/tips.
  • Anonym (Desperat)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-13 09:52:22 följande:

Jag skulle nog ignorera min man i det här läget och bara ta tag i problemet. 

Hemma hos mig är det jag som har koll på appen som styr wifi till olika telefoner och datorer, tv:n och plattor. Jag kan stänga av wi-fi för en sak om jag vill och det gör jag ibland. 

När det gäller telefonen är det enklaste att ta in telefonen i ditt rum på natten så att sonen inte har tillgång till den. Hans sömn är ju livsviktig. 

Med privilegier kommer skyldigheter. Ska han ha mobilen så får han sköta skolan osv. Därmed inte sagt att han ska ha mobilen hela natten. 

Jag gjorde det en gång men fick tyvärr erfara att han satt väckning kl 5 den morgonen. Jag har kl 7...
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Biologi) skrev 2024-03-13 09:43:19 följande:

Tror detta är mer vanligt än man tror. Och detta är också anledningen till att pojkars betyg blir sämre. 

Skrämmande att vissa misshandlar sina barn så här. För det är en slags misshandel att inte uppfostra barnen så det klarar av det sociala livet. En blivande incel är vad jag ser framför mig. 

Jag kämpar. Jag tjatar, jag tvingar honom att vara med på saker vi gör som t.ex spela brädspel, hjälpa till hemma. 

Men nu hsr jag bestämt att jag ska jag ta i mer och ta hans mobil några timmar per dag.
  • Anonym (Desperat)
    Agda90 skrev 2024-03-14 10:24:57 följande:
    Det är ju ett tydligt tecken på att han är beroende!
    Sparka hans värdelösa pappa i röven och sök hjälp för pojken!
    Pappan säger ofta "kom så spelar vi playstation" när jag tar mobilen. Och jag gör det på ett snällt sätt. Dvs säger "vi lägger bort mobilen i en timme nu så får du hitta på nåt annat. Städa rummet kanske".
Svar på tråden Sonen har mobil och hörlurar 24/7