Hur tar jag mig ur relationen snabbt??
Det verkar som du kanske har din syster i alla fall.
Se till att hon är din back up i en akut fas om det behövs. Se om du kan ha en akutväska stående hos henne med lite kläder till dig och barnen, någon leksak, lite mediciner och sådant. Kanske även pass så inget händer med dem om de finns.
Alternativt om du har en granne du litar på så kanske det också kan vara en väg att gå att ha en akutväska där.
Se även till att du har pengar på ett konto eller i en plånbok som han inte ser/når/vet om. Det är exempelvis lätt att be kassan på ICA ta ut ett par hundralappar extra någon gång när du ändå handlar annat utan att det syns mer än "ICA Tuggummit 853,50 kr" på bankkontot.
Här nedan finns det hjälp och stöd att få. Du kan även chatta med flera om det känns tryggare än att ringa.
kvinnofridslinjen.se/
Här hittar du en kvinnojour där du bor www.roks.se/hittaenjour
Svenska kyrkan kan ge stöd och råd www.svenskakyrkan.se/fa-hjalp/vald-i-nara-relationer
Sedan försvarar jag inte honom på något sätt, men undrar hur han mår själv. En del män har en förmåga av att hålla allt inom sig. Det gör att en depression eller att man mår dåligt av annat kan te sig på annat sätt. Det betyder definitivt inte att det är okej att han beter sig som han gör. Långt ifrån! Han borde dock söka hjälp, men det är inget han kommer att lyssna på överhuvudtaget i dagsläget. Så jag hoppas du hittar styrka och hjälp att ta dig därifrån med barnen och få chansen att bygga upp dig själv och dina barns liv till det bättre.
Börja med någon kvinnojour eller liknande, de har hjälpt andra i din situation förut.