Inlägg från: Anonym (Komplex!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Komplex!)

Du som tränar, är utseende viktigt?

Hur många trådar ska startas i detta ämne?
    Du verkar väldigt utseende fixerad och verkar besatt över vad andra har för åsikter om utseenden, du verkar ha ett sjukligt beteende när det gäller kroppar och utseenden. Du är fast i det och man kan utläsa hur stort komplex du har över ditt utseende.

Jag förstår att det är jobbigt, jag har själv haft stora komplex men det blir bara värre när du ältar detta om utseende, kroppar och träning, du blir ännu mer fast i utseendehetsen du känner.

De flesta tränar för att må bättre och att det är bra för kroppen och men träning är även bra för att må mentalt bättre. Att röra på sig när man mår dåligt är jättebra.
    Sen att kroppen blir snyggare är plus men det viktigaste är ju för att man mår bra.

Sen kan träning innebära olika saker, du kan ha kul samtidigt och vara med i ett lag som fotboll, handboll, tennis, eller träna med en kompis, gå på dans och kul
    eller träna ensam och springa en löprunda och samtidigt rensa tankarna.
    Finns många sätt att träna på.
    Du kan också träna inför tävlingar mm för att det är ditt fritidsintresse.

• Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-09 12:13:22 följande:
    Ja, jag är utseendefixerad och självmedveten, har stora krav på mig själv, är osäker, jämför mig med andra osv. Men jag har sett andra också har stora krav på ens utseende.
    Därför så trivs jag inte på gymmet eller på stranden. Vissa säger att folk inte glor eller bryr sig, men jag vet att folk gör det. Det finns de som inte bryr sig vad andra tycker. Det är ju jättebra om man är så. Jag är inte det.
    Ja, det är ett stort plus att man känner sig snyggare och gillar det man ser i spegeln. Jag skulle påstå att det är en av de största drivkrafterna för många som tränar. Jag har sett det både i vardagen och när jag var på gym. Andra upplever det inte så, och det är ju positivt i så fall.

Jag är som sagt utseendefixerad, men jag tänker åtminstone på andras känslor och slänger inte ur mig kommentarer om andras utseende. Kommenterar deras kroppar t ex.
    Fast varför måste du träna på gym och du inte gillar det?
    Många av mina vänner tränar hemma eller är ute och springer.
    Du kan gå på friskis och svettis på enklare pass eller för nybörjare där många
    kanske precis börjar om med träning för att dom har lagt på sig lite extra kilon.
    Det finns många olika sätt att träna, börja med att gå på snabba promenader, finns grupper där man just är ute och går tillsammans i snabbt tempo.
    Häng inte upp dig på just gym, hitta något som passar dig.
    Jag hade sagt gå och simma men förstår att du inte vill visa dig i badbyxor men
    folk i alla åldrar och kroppar simmar.

Men strunta i gym och hitta något annat sätt som passar dig. Många har komplex för sitt utseende, det är vanligt.

Förstår inte vad du menar med att folk kommenterar andras kroppar, har aldrig hört någon på simhallen eller under friskis och svettispass eller andra träningar att folk kommenterar andras utseende och kroppar negativt till folk dom inte känner.
    Du är inte speciell som inte säger något till andra om deras utseende, normala personer håller inte på så, knappast att okända personer kommer fram till dig och kommenterar din kropp hur som helst. 
    Sen om personer du känner säger något om din kropp är ju beroende på hur dom säger det och vad dom säger. Men det är inte normalt att man kommenterar vänner eller släktingars kroppar, om dina vänner gör det är det inga bra vänner.
    Man gör inte så. Det är inte normalt! Då är dom också utseende fixerade och fulla med komplex.
  • Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-09 12:35:26 följande:
    Jag tränar inte på gym, jag tränar hemma. Jag har tränat på gym.

Ja, släktingarna som klankade ner på mig har komplex över sina egna kroppar. Man tycker att såna människor borde ha förståelse och inte anmärka på andra.
    Sen så var det tjejer som jag började lära känna, som också sa saker. Saker som jag aldrig skulle säga till tjejer. Jag har inte det behovet.
    Fast dina släktingar beter sig inte normalt, det är inte normalt för släktingar att hålla på och kommentera sina släktingars kroppar och utseenden, man gör inte så, enstaka personer gör så men att ha flera släktingar som kommenterar ens kropp negativt är läskigt och något som din släkt gör, inget de flesta släktingar håller på med, det är inte sunt. 
    Att vuxna personer håller på och kommenterar sina släktingars kroppar jag vet ingen som håller på så, det är ett sjukt beteende i er släkt.
    Sen verkar du dras till folk som klankar ner på dig, tjejer du lärde känna? alltså vänner håller inte på kommenterar varandra negativt, om det var dejter undrar man vart du hittade dom? flera dejter som sa elaka saker om din kropp?
    Det är ju inte normalt beteende, så gör man inte, det är oförskämt.
    Det är verkligen som du dras till folk som klankar ner på dig.

som sagt du är inte originell som inte säger saker till folk, de flesta gör inte det, det är vanligt hyfs att inte säga negativa saker om folks kroppar.
  • Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-09 14:51:32 följande:
    Ja, fler borde vara så, ta folk som dom är. Istället för att hacka, leta fel, kritisera, anmärka, håna.
    Fast som i flera trådar med samma fråga så säger de flesta att dom inte upplever att folk håller på och kritiserar och anmärker och hånar andra.
    Det är inte många som håller med dig om att det är vanligt att folk håller på så.
    Folk kan tycka saker för sig själva men att folk hoppar på folk på gymmet, gatan, affären, på jobbet till händer ju ytterst sällan och vänner gör absolut inte så, då är det inga vänner.
    Släktingar håller oftast inte heller på så, det är inte vanligt, du får nog inse att din familj och släkt gör så men inte andras släktingar i samma utsträckning som dina.
    Det är din familj som är otroligt kropps och utseende fixerade och nej vuxna människor håller inte på klankar ner på sina syskons kroppar.
    Din familj verkar extrem när det gäller kroppar och utseenden fast ni är medelålders, det är tragiskt att hålla på så.
    De flesta vill sina syskon och släktingar väl och håller inte på hånar och kritiserar dom. Din familj verkar ha stora problem, flera personer i den.
  • Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-10 08:44:31 följande:

De brukar dyka upp med jämna mellanrum, träningsråden så att man blir snygg och sexig inför strandsäsongen.
    Folk gillar att se snygga och sexiga människor, som har tränat för att se bra ut.
    Tänk bara på kändisar som hyllas för superkroppen i den där nya filmen.

Tränar inte du för att må bra utan enbart för att vara snygg för kvinnor?
    Du lägger ner all energi på att prata om kroppar och utseenden och värderar
    det mer än personlighet.
    Ja utseende är inte oviktigt men om man ska leva ihop med någon är det ju helheten och inte enbart utseendet som är viktigt.
    De flesta i din ålder 50+ har skavanker det är så livet är, som du kan se runt dig
    har folk i din ålder ändå förhållanden även om dom inte är vältränade.

Att kändisar tränar inför en film är ju bara få förunnat att kunna göra det, dom har PT och träningen är då arbetstid inför filmen. 
    Du kan ju inte jämföra dig med dom få kändisar som får superkroppar inför en film, så ser ju inte folk i allmänhet ut.
    Du har snöat in på kroppar och utseende, det är en del men inte allt.
    Du ska ju inte träna enbart för kvinnors skull och vad dom ska tycka utan för att må bra själv.
    Och välj en träning som passar dig, strunta i gym där du inte trivs.
  • Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-10 09:43:20 följande:
    Trodde min poäng hade gått fram vid det här laget... Ja, många säger att utseendet inte har stor betydelse. Att det viktiga är hur man är som person och hur det känns när man umgås med varann. Ja, jag tränar mest för att jag mår bra av det, och det är bra för min hälsa.

Allt det där låter bra och så. Men är det verkligen så i verkligheten?
    Ja det är verkligen så i verkligheten, se dig runt på stan, se dig runt på jobbet, se dig runt bland vänner och släkt. Du ser ju att folk med alla sorters kroppar och utseenden lever i hop med varandra eller hur?
    Folk långt i åldrarna är ju gifta, sambos eller särbos eller hur?
    Ja singlar också men du ser ju att alla åldrar och kroppar och utseenden har partners trots att dom inte är hunkar eller modeller eller hur?
    Alltså är det mer än utseende som gäller eller hur!
  • Anonym (Komplex!)
    Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-11 06:28:44 följande:
    Jag är en av dom som gick på att män ska hålla sig i form, ha snygga muskler, för att kvinnor ska tycka man är attraktiv. Tji fick jag. Jag har ofta hört kvinnor prata om män och deras snygga kroppar. De tycker säkert att männen är attraktiva, de tänder på männen. De andra männen.
    Men då menar du alltså att du inte tränar för att kroppen och även det mentala mår bra utan enbart för att få en snygg kropp för att få kvinnor?
    De flesta kombinerar väl allt i träningen, en sund kropp som mår bättre än att sitta still, man mår bättre psykiskt av att träna och man får en snyggare kropp som man själv gillar bättre och även andra personer.

Men har aldrig hört någon träna enbart för att få en kvinna.
    Ja du varför kvinnor faller för alla andra män är ju svårt att säga när
    ingen här vet hur du ser ut och hur du är mot kvinnor när du umgås med dom.
    Men det hänger ju knappast då på ditt utseende utan något annat om du var vältränad. 

Men träna för din egen skull för att må bättre och inte för andras skull och välj en träningsform som du gillar och inte där du mår dåligt som på gymmet.
Svar på tråden Du som tränar, är utseende viktigt?