Anonym (Gymrumpan) skrev 2024-03-09 12:13:22 följande:
Ja, jag är utseendefixerad och självmedveten, har stora krav på mig själv, är osäker, jämför mig med andra osv. Men jag har sett andra också har stora krav på ens utseende.
Därför så trivs jag inte på gymmet eller på stranden. Vissa säger att folk inte glor eller bryr sig, men jag vet att folk gör det. Det finns de som inte bryr sig vad andra tycker. Det är ju jättebra om man är så. Jag är inte det.
Ja, det är ett stort plus att man känner sig snyggare och gillar det man ser i spegeln. Jag skulle påstå att det är en av de största drivkrafterna för många som tränar. Jag har sett det både i vardagen och när jag var på gym. Andra upplever det inte så, och det är ju positivt i så fall.
Jag är som sagt utseendefixerad, men jag tänker åtminstone på andras känslor och slänger inte ur mig kommentarer om andras utseende. Kommenterar deras kroppar t ex.
Fast varför måste du träna på gym och du inte gillar det?
Många av mina vänner tränar hemma eller är ute och springer.
Du kan gå på friskis och svettis på enklare pass eller för nybörjare där många
kanske precis börjar om med träning för att dom har lagt på sig lite extra kilon.
Det finns många olika sätt att träna, börja med att gå på snabba promenader, finns grupper där man just är ute och går tillsammans i snabbt tempo.
Häng inte upp dig på just gym, hitta något som passar dig.
Jag hade sagt gå och simma men förstår att du inte vill visa dig i badbyxor men
folk i alla åldrar och kroppar simmar.
Men strunta i gym och hitta något annat sätt som passar dig. Många har komplex för sitt utseende, det är vanligt.
Förstår inte vad du menar med att folk kommenterar andras kroppar, har aldrig hört någon på simhallen eller under friskis och svettispass eller andra träningar att folk kommenterar andras utseende och kroppar negativt till folk dom inte känner.
Du är inte speciell som inte säger något till andra om deras utseende, normala personer håller inte på så, knappast att okända personer kommer fram till dig och kommenterar din kropp hur som helst.
Sen om personer du känner säger något om din kropp är ju beroende på hur dom säger det och vad dom säger. Men det är inte normalt att man kommenterar vänner eller släktingars kroppar, om dina vänner gör det är det inga bra vänner.
Man gör inte så. Det är inte normalt! Då är dom också utseende fixerade och fulla med komplex.