Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-03-09 18:39:33 följande:
Vi har regelbunden kontakt med vården.
Det jag skulle vilja ha hjälp av från skolan är lite mer info om hur det går för honom i vissa ämnen. Om det är någon dag med genomgång eller nåt som är extra viktigt att han inte missar. Tydligare anvisningar för vad han behöver läsa på om han är hemma. Jag fattar att det är svårt för lärare att hinna med extra stöd till elever som är frånvarande och att man i högstadiet behöver ta mycket eget ansvar, men det är samtidigt så jäkla dumt med dagens skola och fragmentiserade digitala läromedel. Helt omöjligt för mig som förälder att hjälpa mitt barn. Men det är en annan fråga.
Förstår precis vad du är ute efter och det är precis som du är inne på svårt att hinna med i rollen. Jag brukar påminna vårdnadshavare om att jag har ca 130 barn jag har ansvar för i skolarbete, som förälder kanske man har 2-3 st i de flesta fall. Det är ibland lättare att svara på ett mail än att skicka ett. När barnet är hemma, kolla schemat och maila dagens lärare: Hej XX var hemma idag, vad kan vi göra hemma?
Sen är det inte alltid bara läs igenom något, utan man kanske haft gruppdiskussione, labbat osv. Sådant som man kanske inte alltid kan ta igen på egen hand
Jag tycker det är super att du är medveten om frånvaron och ditt barns situation. Det kommer bli bra, men det kanske tar ett tag. Det gäller att hålla i och hålla ut. Be skolan att upprätta en studieplan om det har börjat samlas på rester, önska ett möte med elevhälsan och rektor - ett EHM, där nu börjar nysta i situationen. Be mentorn anmäla ett ärende till elevhälsan. Är några små konkreta saker du kan göra för att starta en dialog med skolan jag tror blir fruktbar.
All lycka till er bägge.