• Klicken

Sverige är med i Nato!

Vad har alla för tankar och känslor om att Sverige har gått med i Nato?  Skriv av er lite här om ni vill.🙂

• Svar på tråden Sverige är med i Nato!
  • Zoraya

Personligen, är jag inte dugg rädd för ett krig. Rent sett ur
    ett egoistiskt perspektiv. Är jag inte rädd för döden. 
    Jag har inget att förlora. Inget jag håller kärt. Har ingen familj, jag behöver
    känna oro över. Ingen man, inga barn. Dom kommer aldrig åt mig.
    Och kan inte heller skapa någon rädsla i mig. 

Dessutom tycker jag det här  landet visat, att vi hatar varandra. Det föraktet
    man uppvisar för vissa samhällsgrupper. Säger allt. Blir väldigt lätt att inte bry sig om andra. Det är alldeles för lätt att inte bry sig i Sverige. Vi saknar den gemenskapen som många andra länder här.

• OlgaElvira
    NyfikenNicke skrev 2024-03-08 06:26:09 följande:
    Det gör inte jag. Den värld som har varit i över 20 år nu har mera påmint om ett dårhus... Äntligen är det jag som kommer att sova tryggt.

Tio gånger bättre blir det att se alla som gråter om det här nu över twitter om man vet hur dom har betett sig under åren och att precis varenda en är kommunist.
    De senaste 20 åren, det stämmer väl att det varit mycket som gått snett under den perioden, alltså sedan 00-talet. Jag har ett lite längre perspektiv än så, flera decennier lämgre.
  • 2blöjbarntjohovadlugntosköntnot

Mest stake hade varit att i världsnyheterna gå ut och säga att sverige med ena handen på bibeln lägger ner sitt militära försvar och att vi sätter vår tilltro till den högre makten istället

Krig leder bara till misär så bättre att satsa pengarna på att bygga idealsamhället och bli ett föredöme för övriga världen

Bättre skolor där ungar kan utvecklas,trivas och sysselsätta sig hela dagen från kl0800 till 2000, incitament för många fler små jordbruk där det finns nån slags civilplikt. Folk får inte tappa kontakt med naturen, stabil energiförsörjning=fler små kärnkraftreaktorer
    Har ett land stabil energitillförsel lockas fler företag, idag får vissa städer tacka nej till nyetableringar pga för lite energi

Ny istid/brinnande skogar är förmodligen en större risk än kärnvapenkrig i det korta perspektivet

• Gaskarl
    OlgaElvira skrev 2024-03-08 02:49:43 följande:
    Läget i världen förändrades raskt i och med invasionen av Ukraina. Jag inser att vi behövde förändra vårt förhållande till andra stater. Men jag saknar den devis som gällt under hela mitt liv hittills. Alliansfrihet i fred för att kunna vara neutrala i krig. Just detta kunna vara, kändes viktigt. Eller rättare sagt jag saknar den värld som var då.
    Vi kunde varit neutrala, men vi valde att hjälpa Tyskland under andra världskriget med transporter, vi ingick en allians för att slippa bli ockuperade, dock ingen garanti. Så efter det så kunde vi nog lagt ner vårat neutralitssnack.
  • Gaskarl
    Zoraya skrev 2024-03-08 06:36:41 följande:

Personligen, är jag inte dugg rädd för ett krig. Rent sett ur
    ett egoistiskt perspektiv. Är jag inte rädd för döden. 
    Jag har inget att förlora. Inget jag håller kärt. Har ingen familj, jag behöver
    känna oro över. Ingen man, inga barn. Dom kommer aldrig åt mig.
    Och kan inte heller skapa någon rädsla i mig. 

Dessutom tycker jag det här  landet visat, att vi hatar varandra. Det föraktet
    man uppvisar för vissa samhällsgrupper. Säger allt. Blir väldigt lätt att inte bry sig om andra. Det är alldeles för lätt att inte bry sig i Sverige. Vi saknar den gemenskapen som många andra länder här.

Sista stycket..Fan vad sant, tyvärr.
    Bra, klokt inlägg.
  • AndreaBD
    OlleSQ skrev 2024-03-08 06:31:53 följande:

Ni som säger att Svenska unga män kommer skickas till andra länders krig. Har ni nått exempel på ett enda Nato-land som blivit anfallet av främmande land hittills?

Jo, USA ju. 9/11! USA har ju åberopat artikel 5 (tror jag det är?) då. Soldater från olika länder, bl.a. Tyskland har ju varit i Afghanistan då för att bekämpa Al-Quaida då. 
  • Fjäril kär

Sett ur ett annat perspektiv som nog inte är så populärt så för bortskämda svenskars del kan det vara bra med Nato så folk får vakna lite. Vi har varit förskonade från krigets alla fasor i så många år att väldigt många människor blivit kalla, hårda, cyniska, konspiratoriska och fruktansvärt bortskämda.  Höjden av kränkthet är att ta ett vaccin typ.  Hallå är det nån hemma i skallen? Vem fan bryr sig om ett vaccin när krig pågår runt hörnet. 
    Nato har kommit som en fläskläpp och det var banne mig på tiden. Sluta gnäll och inse att världen består av betydligt farligare saker än bensinpriserna,  vaccin, och vem som vinner mellon. 
    Sverige har aldrig varit neutralt. Nånsin. Sluta hyckla.

• TvillingmammaVästgöte

Toppen!! 👍 Vi firade med Champagne igår och följde det hela på SVT Play.
    Skönt att det äntligen är i hamn. Vi är med i NATO. 

Nu är nästa steg att byta till Euro , så vi får en stabil valuta. 

• OlleSQ
    AndreaBD skrev 2024-03-08 09:18:23 följande:
    Jo, USA ju. 9/11! USA har ju åberopat artikel 5 (tror jag det är?) då. Soldater från olika länder, bl.a. Tyskland har ju varit i Afghanistan då för att bekämpa Al-Quaida då. 

9/11, Främmande land? Vilket land var det?

Afghanistan var ju inte en artikel 5 eller hur?

• OlgaElvira
    NyfikenNicke skrev 2024-03-08 09:03:38 följande:
    And? Samhället hade varit tryggare just nu utan hippies..
    Hippierörelsen som florerade i slutet av 60-talet hade i stort sett ingen påverkan på politik. Alla deras frågor för bort i haschdimmorna. Kvar blev klädmode, fri kärlek och vegetarisk livsstil.
Svar på tråden Sverige är med i Nato!