Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Sverige är med i Nato!

Toppen!! 👍 Vi firade med Champagne igår och följde det hela på SVT Play.
    Skönt att det äntligen är i hamn. Vi är med i NATO. 

Nu är nästa steg att byta till Euro , så vi får en stabil valuta. 

• TvillingmammaVästgöte
    enfunderandeman skrev 2024-03-08 11:24:29 följande:
     Kan meddela dig och dom andra denna tråd. Som inte verkar förstå vad NATO innebär helt. Att Pål Jonson, försvarsministern. Precis gått ut i TV. Och bekräftat att 19 åringar kan få åka och strida på fronten för Ukraina. Och för andra länder. Om så blir fallet. Svenskar är så jävla naiva, som jag sa lol. 
    Ukraina är inte med i Nato.
  • TvillingmammaVästgöte
    Henke81 skrev 2024-03-08 14:13:11 följande:
    Känslor? Inga särskild..

Tankar.. Jag vet inte riktigt, det är vän svårt att sortera. Många tankar på samma gång.

Jag tycker såhär i backspegeln att Sverige borde ha gått med för 20 år sedan. 

Ja, men det är ju gott nog att vi är med nu! 

• TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-03-10 10:58:40 följande:
    Ja och det är synd eftersom en så pass stor fråga som ett Natomedlemskap hade varit värd lite mer eftertanke.

Och även om Sverige till allt utom namnet redan var en del av Nato så hade det varit klädsammare om de som trodde på svensk neutralitet fått lite tid på sig att smälta den ändring i försvarspolitik som ett fullt Natomedlemskap innebär.

Men förhoppningsvis innebär medlemskapet i Nato att försvaret inte längre går avfärda som ett särintresse och användas som en budgetregulator.

Kanske kan Natomedlemskapet även leda till en nordisk samordning kring försvarsmateriel. Vilket borde ge bättre priser och ett incitament för leverantörerna att upprätthålla en reservkapacitet.
    Nato kommer nog att leda till att vi får mycket mer samarbete inom Norden, det tycker jag är bra.  
Svar på tråden Sverige är med i Nato!