• elsi

Varför nedlåtande!?

Måna kvinnor verkar ha stora problem med bonusbarn, i alla fall om man läser på FL, men känner igen det även från fall i min närhet.

Män däremot verkar ha lite lättare att ta till sig sin partners barn. Och ibland lite väl lätt att lämna bakom sig sina barn om han separerat från deras mamma.

All heder till dig som finns i den här flickans liv, som njuter av att få vara förälder och som klarar av att stå henne nära trots att det inte finns biologiska band. Strunta i de trista kommentarerna, bit ifrån och meddela dem att det är en styrka att skapa och bibehålla relationer.

• elsi
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 10:47:27 följande:
    Tack!  Jag har aldrig funderat över biologiska band. När hon kryper in i min famn i soffan på kvällen så svämmar jag över av kärlek. Det skulle inte finnas möjlighet att älska mer oavsett vilka gener hon bär. Sen hade jag själv ingen stabil uppväxt, så biologisk familj har aldrig varit viktigt för mig. Jag hade framförallt djur som min familj eller om det dök upp någon som jag kände mig trygg med. För mig definieras familj av hur man är mot varandra och vad man gör tillsammans.
    Att ha sex är inte att vara pappa. Att göra läxor med, lyssna på, hjälpa osv är att vara pappa. Åtminstone i mina ögon.
    Fint att läsa!

Jag har själv en bonuspappa som kom in i mitt liv när jag var omkring 7 år. Han och min mamma skildes när jag var ca 20 år. Han är fortfarande en del av mitt liv, jag är närmare 50 år nu, han lite över 80 år. Han har varit en extra morfar för mina barn, en extra pappa för mig. Jag är så tacksam för honom och att han håller fast vid mig trots att han egentligen inte var tvungen. 
  • elsi
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 13:27:07 följande:
    Det vore ganska tragiskt om det fanns spår av avundsjuka gent ett barn. Skulle det verkligen vara något viktigt så spelar det ju ingen roll om det finns ett barn hemma. Hon är inte liten och behöver min uppmärksamhet hela tiden och är det bara för att gnälla som dom ringer så orkar jag inte oavsett vilken vecka det är. 
    Verkar tyvärr inte ovanligt, och än mer när det gäller bonusbarn. 
  • elsi
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 13:37:32 följande:
    Glad jag blir att höra att han stannade i ditt liv och att er relation håller i sig. Att separera från en annan vuxen människa betyder inte att man inte vill ha en relation till barnen man kanske levt med länge. 
    En god vän till mig är ett skräckexempel. Han träffade en tjej när hon var gravid. Pappan till barnet ville inte vara en del av barnets liv. Min vän stannade och dom levde ihop. Sen när barnet var 6-7 år så fick min vän veta att hans sambo hade en affär vid sidan av. Han gjorde därför slut och dom separerade. Det han aldrig kunnat drömma om var att hon som hämnd (trots att hon var otrogen) har hindrat all kontakt mellan honom och barnet. Han har funnits där sedan födseln och är den enda pappa barnet känner till. Jag har arbetat med hennes pappa och han berättade att alla är förtvivlade över hur hon har gjort. Både hennes föräldrar och systrar har försökt övertala henne att låta barnet träffa sin pappa, men hon bara vägrar. Barnet tror inte att pappa tycker om henne längre och min vän är totalt uppgiven och deprimerad. Så hemskt när man använder barnen som maktmedel utan tanke på vad som är bäst för det oskyldiga barnet..
    Jag var ju redan vuxen när han och min mamma skildes, så vi bestämde själva över hur vår fortsatta relation skulle se ut. Men jag har svårt att tänka mig att min mamma skulle haft något emot att vi behöll kontakt även om de skilts när jag var ett barn, eller att hon skulle använt mig som en hämnd mot honom. 

Jag tycker att om man tar i en ny person i barnets liv, tex en bonusförälder, så har man ett ansvar gentemot barnet i det avseendet. Både i att inte ta in en person som ogillar barnet och vill ha barnet ur vägen, men också att främja och bevara de relationer barnet skapar och försöka tillgodose dem även om de vuxna inte längre har samma förhållande. Förutsatt att det inte finns våld eller andra graverande skäl förstås. 
Svar på tråden Varför nedlåtande!?