Inlägg från: Anonym (Läsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läsa)

    Läxa på lovet?

    Anonym (Japp) skrev 2024-03-05 19:58:07 följande:

    Bägge mina barn har alltid fått läsläxa under hela låg och mellanstadiet på loven och det har varit olika skolor 

    Trist att din son inte gillar boken men det brukar ju inte vara jättelånga stunder, jag brukade låta dom läsa högt medan jag fixade med maten sen fick dom göra annat igen eller byta bok om de nu hade velat det. Jag tror att det bara är att gilla läget helt enkelt, hade det varit stora häften med massa arbeten så hade jag ifrågasatt men den här läxan är inte värd striden :)


    Jag har inte tänkt ta någon strid. Jag undrar bara om det är vanligt. Och det har jag fått svar på nu. Tack för det!
  • Anonym (Läsa)
    trollhona skrev 2024-03-05 22:23:09 följande:

    Läslov kallas det numera, man ska läsa under loven och det gäller även i lågstadiet. Enormt positivt att uppmuntra läsning hos barn tidigt. Vad är det att gnälla på?


    Återigen. Jag är helt för att uppmuntra till läsning. Vi läser mycket. Vårt barn läser extremt mycket. Jag anser dock själv att lov bör vara läxfria. Därför undrade jag om andra också hade läxa på lovet. Beskriv gärna, var är gnället?

  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-03-05 22:40:34 följande:

    Fast det är ingen läxa, det är något man behöver fortsätta att göra jämt. Barn som inte läser på sommaren får ett helvete sedan när sommarlovet är slut. Tycker du det är fel att barnen ska läsa på sommaren då? Ska man inte behöva göra jobbiga saker när man är ledig? 


    Typ duscha är inte en rolig aktivitet. Vem önskar att bajsa eller ens torka sig efteråt? Vore det inte riktigt härligt att slippa det? 


    Slippa att sova kan ju också läggas på tråkiga saker listan 


    Fast nu har jag flera gånger uttryckt att jag verkligen tycker att man ska uppmuntra till läsning. Genom att smyga in på utmaningar till exempel. Ett läsbingo, boktips, låna hem en intressant bok från skolbiblioteket, samla lässidor i klassen. Jag är verkligen inte emot läsning, jag skriver själv skönlitteratur och vi i familjen konsumerar mängder med litteratur. Det jag är emot är obligatorisk läxa under lov.

    Men, tråden handlade inte om att diskutera lovläxans vara eller icke-vara. Jag ville veta om det var brukligt att man har lovläxa. Det verkar oerhört svårt att svara på den enkla frågan, men oerhört lätt att anta en massa saker om mig. Det är ju intressant, tycker du inte det?
  • Anonym (Läsa)
    Linnie skrev 2024-03-05 23:15:15 följande:
    Bra att ditt barn är duktig på att läsa!
    Då är det nog inte speciellt jobbigt för barnet att läsa igenom en tunn bok eller några kapitel på lovet. Det går dessutom fort för ditt barn. Andra barn kan behöva traggla betydligt mer på lovet. Läsning är ju jätteviktigt, så med all rätt.

    Vad jag tycker och skulle kunna tänka mej att andra också kan tycka att "gnället" består av är att du inte tillåter en diskussion om läsläxor och läsning för lågstadiebarn i allmänhet. Det är ett diskussionsforum, så låt de som vill diskutera läsning och läxor göra det utan att bryskt säga ifrån. Om du är nöjd med svaret du fått och inte vill diskutera mer så kan du diskret lämna tråden istället för att släcka diskussionen.
    Vad jag inte tillåter är att man drar in min person i en diskussion och skapar en person som inte finns. Det antas en jädra massa saker om vad jag tycker om läsning och samma frågor och påståendet upprepats gång på gång. Folk verkar generellt ha svårt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det går utmärkt att tycka att något är fel, men ändå göra det helt utan knot. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-03-06 08:09:33 följande:

    Men detta är ju ingen läxa om det är att läsa. Om man fått välja boken själv och man inte har en skriftlig inlämningsuppgift på detta, så är det ingen läxa. Då  det mer som att man ska borsta tänderna. Något som ingår i livet. 


     


    Det mitt barn fått ÄR en läxa, med bifogad läsförståelseblad att fylla i. De har inte valt boken själva.  Återigen, jag är verkligen inte emot läsning och uppmuntran till läsning. 
  • Anonym (Läsa)
    Jemp skrev 2024-03-06 07:33:58 följande:

    Mitt barn i ettan hade också läsläxa under lovet. Dock bara det vanliga kapitlet, så den gick att göra dagarna före och efter istället. 


    Andra läxor är extremt ovanligt än så länge, även vanliga skolveckor.


    Det är samma upplägg här, fast med vanliga skriftövningar också. 
  • Anonym (Läsa)
    Aliona skrev 2024-03-06 08:13:44 följande:

    Intressant att höra hur olika det kan vara i Sveriges skolor. Min son går också i ettan i en kommunal skola. Han har läsläxa ett kapitell som ska läsas varje dag, 4 gånger i veckan + läsförståelsefrågor som ska skrivas, matte huvudräkning varje dag i tio minuter, hemspråksläxa varje vecka 1-2 sidor övningar och specialläxa minst en gång i veckan. Specialläxan den här veckan tex är i NO och matte där de ska föra protokoll över deras vattenanvändning i hemmet under en vecka för att sen göra tabeller och diagram i skolan. 


    Däremot har de inte läxa under lovet men däremot läsbingo. Det är frivilligt men om man lämnar in det så får man diplom eller medalj så i praktiken är det inget som går att hoppa över. 


    Det är intressant att höra hur det skiljer sig! 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-03-06 09:05:01 följande:
    Problemet vi har, och som flera jag känner har, är att barn som är vetgiriga och gillar att lära sig blir uttråkade och till sist inte vill gå till skolan. Läsläxan är en liten del av ett större problem. Men just läsläxan går att fixa, dock inte genom att som förälder köra sin grej, utan genom att samarbeta med läraren. 
    Det blir en sidodiskussion, men i vårt fall vägrar skolan andra uppgifter eller böcker. Alla läser samma bok, om än i tre nivåer (barnen som inte knäckt läskod än får dock ännu enklare böcker). Detsamma gäller alla ämnen. Skolan vägrar benhårt möta upp. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 08:35:50 följande:
    Jättesynd om er.... Men jag förstår inte vad problemet är. Ditt barn behöver väl inte läsa texten så många gånger då. Läs andra böcker istället då. Det är ju inte förbjudet att läsa annat. Skolans uppgift är att lära alla barn att läsa, de är på olika nivåer särskilt i den här åldern. Att vara delaktig och uppmuntrande är ju viktigt som förälder oavsett barnets nivå. Det finns många barn som får kämpa med läsningen också men ofta kommer de ikapp tack vare övning och träning. Men om man tycker det är så lätt och tråkigt finns ju verkligen inget som hindrar att man lånar andra böcker till sitt barn. 
    Du menar alltså att jag ska säga till mitt barn att vi struntar i att göra läxan, och gör annat istället? För du förstår säkert att barn som är bokslukare, självklart läser andra böcker än enbart den som skolan tillhandahåller. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 09:58:36 följande:
    Nej det menar jag inte. Om ditt barn läser läxan på en gång så kanske det räcker. Och så kan barnet läsa annat därutöver. Så komplicerat behöver det inte vara. Och så pratar man såklart med läraren. Du behöver ju inte tvinga ditt barn att läsa detta som hen redan kan bara för att det måste vara just 4 ggr. Men som förälder kan man välja se det som ett problem eller hitta lösningar. Just läsning är ganska lätt att uppmuntra själv som förälder om man har ett barn som läser så bra. Behöver ju inte vara individuella läxor som läraren ska fixa till alla barn. Det är kanske 25 elever på olika nivåer.
    I vårt fall har vi ett plikttroget barn. Att läsa läxan en gång och en lämna tre rutor okryssade (vi föräldrar ska nämligen skriva på att barnen läst fyra gånger), eller att ljuga och kryssa i, är inte ett alternativ för honom. Och det håller jag med om. Man ljuger inte. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (betty) skrev 2024-03-06 10:03:03 följande:
    Men om ditt barn är en sån bokslukare borde det inte ta många minuter att göra läxan? 

    Självklart kommer läxor att vara både över, under och perfekta för barnets nivå i just det ämnet. Det är nog lika bra att både du och ditt barn förstår det redan nu, för så kommer det att vara under hela skolgången. 

    All den tid du har lagt på den här tråden kunde du ha använt till att sitta med barnet och göra läxan istället så hade problemet varit ur världen. 
    Men snälla rara, vi gör läxan. Vi har läst tre av fyra gånger nu och fyllt i skrivövningar. Läs gärna tråden innan du kommer med påståenden som inte stämmer. Jag ogillar läxa på loven, därför undrade jag om det är brukligt. 

    Jag kan, även om jag ogillar saker, göra dessa ändå. Dessutom utan att knota om det. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 10:03:30 följande:
    Är väl ingen som har sagt ni ska ljuga. PRATA med läraren. Eller läs den fyra ggr då.
    Återigen, vi har pratat med läraren.
  • Anonym (Läsa)
    trollhona skrev 2024-03-06 12:08:08 följande:
    Och mitt barn lärde sig läsa vid 3år och läser litteratur ämnat för äldre... Men han har klasskamrater som fortfarande lär sig alfabetet, så jag vet att min sons kunskap är ett särfall och det är inte egentligen för honom som läsläxan är till för, utan att alla barn ska följa en läroplan och lära sig att det är viktigt läsa. Oavsett vad föräldern tycker om lovledighet eller om boken man tilldelas. Vi har skolplikt och när loven ger ynnesten att slippa vara på plats på skolan så innebär det inte automatiskt att skolplikten försvinner utan det är fullständigt logiskt att man tilldelas en eller flera uppgifter under den perioden.
    Varför ens ifrågasätta? Det låter som gnäll, att man som förälder måste umgås med sitt barn en obligatorisk kvart för läsläxan och inte får vara på afterskin i åre.
    Vilket jäkla påhopp ditt sista stycke är! Du är så fel ute att det inte finns och låter mest bitter och ogin. Är du kanske avundsjuk på andra föräldrar som kan resa med sina barn? Det låter mest så.

    MITT barn har inga problem att göra sin läsläxa, även om boken är jättetråkig. Det är en herre med stark pliktkänsla. Jag motsätter mig läxor över lov, eftersom jag anser att barnen under dessa tämligen korta lov, ska få vara helt skolfria. Då tänker jag främst på andra barn, som kanske kämpar med skolan och som tycker att det är tufft. Precis som de flesta vuxna inte arbetar under sin semester, anser jag att barnen ska få vara lediga på sina lov. Jag tycker däremot att skolan (och vi föräldrar) fortsatt också ska uppmuntra till läsning. Jag har i flera inlägg beskrivit hur och jag gissar att du är läskunnig nog för att läsa dig till detta.

    På vårt sportlov har vi en massa böcker med oss. Vi läser tillsammans dagligen, både högläsning och egen läsning. Vi sitter i vårt fritidshus och njuter av att vara lediga tillsammans.
  • Anonym (Läsa)
    trollhona skrev 2024-03-06 12:42:20 följande:
    Tack för att du bekräftade tesen. Japp, sitter här nyss hemkommen från disneyland och gråter krokodiltårar för att vi tvingades läsa Robin-boken i 15minuter. 

    När vi nu talar läsförståelse så bör du ju också förstå att loven inte är att likställa med semester för vuxna. Därför gäller skolplikten, och vad du "tycker" om det är irrelevant, den är till för att alla barn ska ha samma läroplan och läroplanen innebär att läxor ges för att upprätthålla kunskap (för alla barn, inte bara din) och att skapa ett föräldraengagemang och delaktighet i barnets utveckling. 
    Om ni nu läser så mycket så borde grundläggande samhällskunskap vara naturligt, skolan är en läroinstitution för alla barn och existerar inte bara för din familj. Du säger att du "pratat" med läraren men det verkar ju inte lett till något, då har barnet antingen inte de kunskaperna du tror att de har eller så har barnet inte bevisat dem för läraren. Ta kontakt med specialpedagogen för anpassning av läxorna.

    Vi har fört diskussioner med lärare, ja. Vi har tagit det på rektorsnivå, men rektor vägrar göra anpassningar. Inga barn får heller hoppa upp en klass i den här rektorns skolor. Via en bekant som är lärare, har vi fått veta att rektorn har ett rykte om sig att vara mycket speciell. Vi anar varför och står i kö till andra skolor.


    Nu har jag ändå ett barn som älskar skolan, så vi har inga problem med vare sig läxor eller undervisning. Han älskar helt enkelt skolmiljön så till den milda grad att han gråter när han är hemma sjuk och missar skolan. Så nej, min negativa inställning till läxor på lov, rör faktiskt inte mitt barn specifikt. 

    Vad jag tycker är absolut irrelevant. Det är egentligen irrelevant för tråden också, eftersom frågan var om det är brukligt att ge läxa också över lov. Jag kan inte för mitt liv förstå varför den frågan är så provocerande?

  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Alla lov) skrev 2024-03-06 13:30:41 följande:

    Jag har också ett barn som numera går i mellanstadiet som lärde sig läsa tidigt. 

    Det är absolut inga problem att läsa, och barnet älskar det. Slukar Warriors bland annat. Däremot är jag FÖR att man får göra läsläxor med läsförståelse. Även om det slukas böcker och man får till sig hela historier så är det ibland som det missas saker. 

    Frågor som kommer med läsförståelser är väldigt bra att reflektera över. Konsten att läsa mellan raderna behärskar inte många i den åldern oavsett om det är Max potta eller Dostojevskij de läser. Det är det som de övar på omedvetet de som redan kan läsa. 

    Så ja, läsläxan ska göras. Olika barn behöver träna på olika saker. 

    I åk 1 behövde vårt barn bara läsa läxan 2 gånger per vecka. 1 gång för sig själv och en gång högt då det är viktigt att lära sig läsa högt också. 

    Läsläxan handlar inte om att sitta tyst och läsa för sig själv som man gör med en egen vald bok. Det handlar om så mycket mer som tycks gå många förbi. Oavsett om man tragglar bokstav för bokstav eller läser böcker med många sidor och små bokstäver. 


    Jag är helt klart för både läsläxa och läsförståelseövningar, för alla barn på alla läsnivåer. Dock inte på lov, men det är tydligen brukligt att ha läxa också på loven, så jag fogar mig självklart till detta. 
Svar på tråden Läxa på lovet?