• Anonym (Ros)

Vill flytta

Jag bor i en stad och studerar i en annan. Jag har inget körkort så det känns krångligt och dyrt att flytta. Har ingen som kan hjälpa mig. Men jag vill så gärna flytta till staden jag studerar i!

Allt känns så svårt. Jag har inte råd att anlita flyttfirma tror jag.
    Varför ska allt vara så svårt? Jag vill flytta men allt känns så svårt. Kanske övertänker jag, och det blir lättare när man väl bestämt sig? Jag har bra köpoäng dit jag vill flytta så det är en fördel i alla fall.

Jag övertänker så mycket! Önskar jag kunde låta min intuition styra mer..
    Hur kommer jag över min rädsla för stora förändringar?

• Svar på tråden Vill flytta
  • Anonym (--)

1. Ta reda på vad flyttfirma kostar. 
    2. Börja spara. 
    3. Skaffa lägenhet i nya staden.
    4. Börja packa, det tar alltid längre tid än vad man tror. 
    5. Flytta!

Och behöver du någon att bearbeta din rädsla för förändring med, så brukar universitetet och högskolor ha kuratorer man kan prata med. 

• Anonym (Casanova)

Har du inte råd är det ju en icke-fråga.

Men du kan ju för sakens skulle kolla vad det skulle kosta?

Hur lång flytt pratar vi om?

• OlgaElvira

Kostnaden för flytt ksn man få ner om man samflyttar. Om du kan styra datum för flytten så kan höra med flyttfirmor i båda städer. De kan då samordna din flytt med någon annans. T.ex. att ni är två som flyttar från liten lägenhet, allt ryms i samma bil eller att de flyttar ditt till ena staden och sedan har de också en flytt därifrån till din stad. Man får ner priset en hel del.

• Anonym (Q)
    Anonym (Ros) skrev 2024-03-04 14:28:39 följande:
    .

Genom att inse att även stora förändringar bara är en lista av många små och ganska lätta saker.

Andra saker att tänka på:
    Som student bor du nu i en rätt liten lägenhet och kommer att flytta till en studentlägenhet eller kanske bara ett korridorrum? Hur mycket är det egentligen du behöver ta med dig? Kanske det är billigare att sälja det du har och sedan köpa secondhand på nya stället, än att hyra flyttfirma? Kanske kan du hyra ut din nuvarande bostad i andra hand ett tag? 
  • Anonym (Malin)

Känner du ingen alls som har körkort? Inte ens någon som kan hjälpa mot betalning? En gammal kollega eller vem som helst. Ni kan hyra en skåpbil om det behövs det är billigare än en flyttfirma. 

• Räkan77

Om du inte känner någon med körkort kanske du kan lägga ut på Facebook i en lokalgrupp att du söker flytthjälp. Om det inte är alltför långt så kanske ungdomar med EPA är intresserade av ett extraknäck. 

• Anonym (Malin)
    Räkan77 skrev 2024-03-04 22:19:30 följande:

Om du inte känner någon med körkort kanske du kan lägga ut på Facebook i en lokalgrupp att du söker flytthjälp. Om det inte är alltför långt så kanske ungdomar med EPA är intresserade av ett extraknäck. 

Man kan inte flytta mer än 1-2 flyttkartonger åt gången med en EPA och möbler går inte. 
  • Anonym (--)
    Anonym (Malin) skrev 2024-03-05 12:41:23 följande:
    Man kan inte flytta mer än 1-2 flyttkartonger åt gången med en EPA och möbler går inte. 
    Plus att det går i max 30 km/h, och TS har sagt redan från början att flytten ska gå mellan två olika städer... 
  • OlgaElvira
    Anonym (Ros) skrev 2024-03-04 14:28:39 följande:
    Vill flytta

Jag bor i en stad och studerar i en annan. Jag har inget körkort så det känns krångligt och dyrt att flytta. Har ingen som kan hjälpa mig. Men jag vill så gärna flytta till staden jag studerar i!

Allt känns så svårt. Jag har inte råd att anlita flyttfirma tror jag.
    Varför ska allt vara så svårt? Jag vill flytta men allt känns så svårt. Kanske övertänker jag, och det blir lättare när man väl bestämt sig? Jag har bra köpoäng dit jag vill flytta så det är en fördel i alla fall.

Jag övertänker så mycket! Önskar jag kunde låta min intuition styra mer..

Ditt största problem verkar inte vara det praktiska runt att flytta. Du har fått flera bra förslag kring det. Men du övertänker kring allt som kan bli fel om/när du flyttar. Är det kanske så att tankarna snurrar runt kring detta och du blir nästan förlamad av det hela?
    En fungerande metod brukar vara att skriva listor, sätta ord på alla fördelar och nackdelar. Skriv len listade alla nackdelar med flytt, allt du oroar dig för. Sedan en lista med alla fördelar. 

Du kommer att upptäcka att de problem du ser finns det lösningar på. Fundera på lösningar påvarna problem, du kommer att upptäcka att flera problem kan lösas med samma åtgärd. Lycka till. Det här kommer du att klara.

Svar på tråden Vill flytta