Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

Vad var/är du beredd att offra för att ha råd att bo i hus?

Jag och min man vill så gärna flytta till en villa men har inte ekonomiska möjligheterna att köpa en bostad, ja inte ens en lägenhet, i den storstad vi nu bor i. Efter mycket övervägande lutar nu det mesta åt att vi kommer att flytta till ett annat län och byta storstad mot en liten by med 500 invånare, 20 mil bort från släkt och vänner.

En del tycker att vi gör rätt. Andra tror att vi kommer att tröttna och flytta tillbaka. Några undrar om det verkligen är värt det för att få leva husdrömmen?

Ja, inte vet jag. Vad var ni andra beredda att ge upp för att ha råd att flytta till hus och var det värt det? Då menar jag inte hur man kanske har bott lite billigare/mindre några år eller låtit bli att åka på semester för att kunna spara inför husköpet, utan vad man faktiskt har gett upp för att kunna köpa ett hus.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad var/är du beredd att offra för att ha råd att bo i hus?
  • Amanda84
    Anonym (Leo) skrev 2024-03-04 12:38:21 följande:

Jag tycker att det låter konstigt att enda alternativen som finns är lgh i storstad eller hus på vischan. Om ni har barn eller planerar barn hade jag absolut inte valt något av det utan istället ett hus i utkanten av en halvliten stad som har skolor, flera fritidsaktiviteter att välja mellan, möjligheten att gå/cykla till kompisar och aktiviteter. 

Ett hus utanför "vår" stad kostar 2-3 miljoner. Ett hus utanför en lite mindre stad/större ort kostar över 1-2 miljon kronor. Om vi väljer ett hus i ett annat län, i en by med 500 invånare, kan vi få en villa, utan renoveringsbehov för 600.000 kr-700.000 kr, så egentligen handlar allt om ekonomi.

Vi har barn och kanske är det där skon klämmer lite, men å andra sidan tänker vi inte bosätta oss i skogen med mil till närmsta granne, utan i en by.

Men visst, vi har inte tänkt färdigt än, och det är anledningen till den här trådstarten. 
  • Amanda84
    Amanda84 skrev 2024-03-04 13:05:43 följande:
    Ett hus utanför "vår" stad kostar 2-3 miljoner. Ett hus utanför en lite mindre stad/större ort kostar över 1-2 miljon kronor. Om vi väljer ett hus i ett annat län, i en by med 500 invånare, kan vi få en villa, utan renoveringsbehov för 600.000 kr-700.000 kr, så egentligen handlar allt om ekonomi.

Vi har barn och kanske är det där skon klämmer lite, men å andra sidan tänker vi inte bosätta oss i skogen med mil till närmsta granne, utan i en by.

Men visst, vi har inte tänkt färdigt än, och det är anledningen till den här trådstarten. 
    Tillägg: genom att flytta, kommer vi att kunna arbeta deltid, eftersom boendekostnaderna i ett billigt hus blir så pass mycket lägre om man jämför med hyreslägenheten som vi nu sitter fast i och betalar sammanlagt 11.000 kr/månad i hyra/uppvärmning för.
Svar på tråden Vad var/är du beredd att offra för att ha råd att bo i hus?