Normalt beteende hos 4 åring?
Är det normalt att ett 4 årigt barn får T O T A L meltdown av följande scenario:
1. Hen behövde ha på sig överdragsbyxor när hen skulle ut och leka, hen ville absolut inte det men fick ej gå ut om hen ej tog på sig dessa.
2. Hen skulle tvunget ha på sig specifika skor men hade för tjocka strumpor på sig för att få på sig dessa, hen kunde definitivt inte tänka sig andra skor eller gå och byta strumpor.
Dessa är de senaste utbrotten, av många. Med total meltdown menar jag härdsmälta i hjärnan, hen gråter, protesterar, går ej resonera med. När vi säger ?Okej då stannar vi inne/åker inte iväg? börjar barnet skrika, med skrika menar jag skrika från tårna, stå rätt upp och ner och skrika bara.
Vi försöker resonera med hen, ge olika alternativ och berätta att om vi inte hittar lösning kan vi inte göra det barnet vill/vi tänkt.
Jag är bara bonusförälder och har inga egna barn så har ej erfarenheter av barn, deras ålder och olika beteende. Men är det normalt att barn reagerar så på i vuxenvärlden, såna små saker? Jag förstår att det inte är en liten sak för ett barn där reaktionen blir så stark, hoppas på att få lite vägledning här.
Dessa utbrotten kan ske dagligen många gånger dessutom, detta var bara dom två senaste.