Inlägg från: Anonym (Tyvärr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyvärr)

Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna

Självklart kan hon inte stanna förrän hon är myndig. Jag förstår henne och er, men ni kan ha kontakt och hon kan besöka er ändå, om nuvarande familjehem godkänner det. MEN. Ni förstör era möjligheter genom att motarbeta familjehemmet. Du ska vara den vuxna här! Prata vett med flickan! Och hem ska hon, på söndag!

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 19:24:10 följande:

Adoption är jag för. Hon med. Men hon har inte sina föräldrar i livet. Hon har soc som inte gillar mig och min familj pga att det var en tid för några åre sedan som var svajjig. Dvs... vi var inte som soc ville där och då och därför vill de inte ge oss uppdrag med flickan. Hur skulle jag kunna adoptera henne? Soc hade inte gått med på det. Jag bor i annan kommun än flickan idag.

Släpp den tanken direkt. Hon är snart myndig, det är bara att vänta ut tiden.
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 19:25:32 följande:
    Nuvarande familjehem godkänner inte umgänget. Jag har uppfostrat henne men det var ca 6 år sedan så det räknas inte enligt dem.
    Jag förstår dem till fullo! Gör inte du?! Om inte så är det inte konstigt att både hemmet och soc tycker att ni är olämpliga.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-03 10:35:40 följande:

Det är inte det som det handlar om. Det handlar om att en 17 åring vill flytta från sitt familjehem till ett tidigare familjehem som hon växt upp i och varit i längre. Kan socialtjänst stoppa henne? Kommer polisen och hämtar henne. Hon är 17 år och mår bra på alla sätt hon kan när hon är här. Jag kan inte kasta ut henne för jag vill inte. Vad i ärlighetens namn skulle det kunna bli för följd av dessa handlingar i praktiken undrar jag?

Ja soc kan naturligtvis stoppa henne och ja polisen kommer och hämtar henne. Jag förstår som sagt varför ni inte är lämpliga.

Det är inte så att ni slänger ut henne utan ni ska tala om för henne att hon ska åka tillbaka dit där hon SKA vara. När hon är myndig gör hon som hon vill, men till dess är hon socialtjänstens ansvar och DE bestämmer var hon ska vara. Ju förr ni inser det desto bättre!
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-03 12:07:25 följande:

Finns det någon som hört talas om att en 17 åring blir hämtad av polis eller av socialtjänst när det inte föreligger fara? Rätt eller fel handlar det inte om. Det handlar om det faktiska påföljden. 

Varför socialtjänst inte godkänner har vi aldrig fått veta. De uppger att de känner oro. Mitt bioligiska barn bor här och mår bra. Inga brott, inget olagligt eller på något sätt klander värt sker här. 

Detta handlar enbart om vad som faktiskt sker när en 17 åring tar sina saker och lämnar ett familjehem för att bo där hon själv valt. Att det är fel vet jag. Men gör någon något? och vad?

Klart de kommer att hämta henne med polis. Vill ni verkligen utsätta henne för det traumat? Varför inte släppa era egna känslor en stund och faktiskt hjälpa henne rätt här? Skicka hem flickan!
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (O) skrev 2024-03-03 14:53:24 följande:
    En 16- åring får göra en flyttanmälan själv utan sina föräldrars tillåtelse. Polisen får inte hämta folk hur som helst för att man vill det visst kan de dyka upp och kolla läget, ha åsikter också men de kan inte fysiskt bära henne därifrån. 
    Källa på det eller?? En omyndig person får så klart inte flytta hur de vill.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (O) skrev 2024-03-03 14:53:24 följande:
    En 16- åring får göra en flyttanmälan själv utan sina föräldrars tillåtelse. Polisen får inte hämta folk hur som helst för att man vill det visst kan de dyka upp och kolla läget, ha åsikter också men de kan inte fysiskt bära henne därifrån. 
    Nvm, hittade själv källa. En som motsäger dig, så klart.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-en-underarig-flytta-hemifran-utan-vardnadshavares-samtycke/

Detta innebär att ytterst är det vårdnadshavaren som bestämmer om barnet får flytta hemifrån, även om barnets vilja ska beaktas. Ett barn får inte flytta utan vårdnadshavarens samtycke.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (O) skrev 2024-03-03 15:21:28 följande:
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-03 15:01:27 följande:
    Nvm, hittade själv källa. En som motsäger dig, så klart.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-en-underarig-flytta-hemifran-utan-vardnadshavares-samtycke/

Detta innebär att ytterst är det vårdnadshavaren som bestämmer om barnet får flytta hemifrån, även om barnets vilja ska beaktas. Ett barn får inte flytta utan vårdnadshavarens samtycke.

Varför ogillar du mina inlägg? Det är inte jag som bestämt du får ogilla lagarna istället skjut inte budbäraren. Läste du din egen källa? De pratat om inkomster och underhållsskyldighet har barnet inte råd går det såklart inte. Ingenstans i din länk står det något om polishämtning. 

Såhär står det på Skatteverkets hemsida: 
    Ett barn som har fyllt 16 år har rätt att själv göra en flyttanmälan.
    https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/anmalaflyttforbarn.4.3810a01c150939e893f18d24.html

H
    är är källan på att polisen inte kan göra något: 
    https://lawline.se/answers/kan-polisen-hamta-hem-dottern-fran-pojkvannen

Newsflash, det är inte jag som ogillar dina inlägg!

Det SKV menar är att barn som är 16 kan göra egen flyttanmälan, det betyder bara att det inte måste göras av föräldrarna, inte att barn FÅR flytta hemifrån.

Den andra länken handlar om enstaka övernattning och inte att flytta hemifrån. Om man försöker hålla sig borta en längre tid så blir polishämtning aktuell så klart, som i ts fall.

Försök igen.
  • Anonym (Tyvärr)

Snabb fråga, hur gör hon med skolan nu när hon är hos er?

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-03 19:27:15 följande:
    Nej det jag menar är att hon är hel och ren. Hon anser att vi är hennes familj och inte familjehemmet som hon bor i nu. SoL nu ja... 
    Hon har avslutat grundskolan. Men hon vet ännu inte vad hon vill läsa eller var. 
    LVU har jag varnat henne för. Hon svarar då att hon inte kommer vara inlåst för då kan hon ju inte plugga... 

Åter igen... finns det någon som har exempel på liknande händelser? Jag vill veta vad som har hänt och inte vad som skulle kunna hända. 
    LVU betyder inte att man är inlåst.
  • Anonym (Tyvärr)
    Tom Araya skrev 2024-03-04 14:16:20 följande:
    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
    Jo, det är soc som bestämmer det eftersom det är de som är officiella "vårdnadshavare" för flickan tills hon är myndig.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-04 15:34:21 följande:
    Jo, det är soc som bestämmer det eftersom det är de som är officiella "vårdnadshavare" för flickan tills hon är myndig.
    Nåja, inte vårdnadshavare som sådana men ansvariga för henne.
Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna