Snart 8 år men inga riktiga kompisar.
Min allra första tanke var när jag började att läsa om hur språkbegåvad han är i engelska att ni kanske borde ställa honom i kö på engelska skolan☺️
Språk är jätteviktigt när det kommer till att utveckla relationer och den sociala förmågan så att byta skola borde ju vara en väg in i att kunna öka chanserna till att bygga relationer med andra barn.
Det känns även när jag läser mellan raderna att er son även kan ha en NPF variation, det tolkar jag utifrån hans specialintressen som du nämner samt hans svårigheter i det svenska språket.
Jag har mött flertalet barn som är dom du beskriver din son och ja,det ligger ofta en NPF variation bakom.
Förstår att det känns jobbigt att det inte går att hitta föreningar eller intressegrupper där han kan möta likasinnad, kanske det finns fler lite högre upp i åldern.
Min dotter har haft och ännu har en del elever i sin klass som har samma intressen som din son ( flera i klassen faktiskt) som umgås och håller på med sitt på fritiden. De går i högstadiet dock.
Min dotter säger ofta hur smarta de är och hon får ofta hjälp av dem med skoluppgifter som de är proffs på!
Jag önskar verkligen att er son hittar din plats vilket jag tror att han kommer att göra,ännu är han liten men med stigande ålder brukar dessa barn också hitta sin plats.
Om jag vore er skulle jag ta steget att kontakta engelska skolan och sätta honom i kön där.