Anonym (Jag vet, men ingen annan) skrev 2024-03-13 10:23:11 följande:
Ja, jag tycker att du har rätt i det mesta, utifrån din utgångspunkt.
Men din sista mening "Men man vet iaf efteråt att man har en ärligare och starkare relation."
Har du reflekterat över de två olika alternativen, att berätta respektive att det för alltid förblir okänt?
Hur ställer du påståendet i din sista mening i relation till det alternativet att jag aldrig får veta att min partner varit otrogen?
Hur kan du veta att jag, eller någon, skulle känna efteråt att relationen skulle vara ärligare och starkare efter att ha fått veta, i relation till att slippa få veta något om det?
Jag påstår inte att det ena är rätt eller att det andra är fel.
Jag anser bara att det är viktig belysa att det finns fler än en utgångspunkt,
och belysa att många undviker att ens reflektera över det mycket vanliga alternativet att det förblir okänt och då inte medför några konsekvenser.
Mitt tidigare råd till TS att inte berätta kvarstår oförändrat.
Ingen har hittills kunnat visa, eller ens med framgång klarat argumentera för, att något skulle bli bättre av att TS berättade.
Och ingen kan med säkerhet hävda att det ena blir bättre än det andra eftersom det beror på inblandade parter.
Det handlar inte bara om att berätta, en gång när man har sex med någon annan får man skuldkänslor och/eller distans från partnern, man förändras själv. Och därmed relationen. Det är svårt för mig att föreställa mig ett scenario där relationen blir helt opåverkad, även om själva ord inte hade yttrats.
Sen är vissa relationer inte så ärliga från början heller och där får det kanske inte så stort genomslag.
Det vad jag menar är att en ärlig relation där man tillåts vara den man är gynnas av och växer av öppenhet men förgiftas av lögner.