Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Fick en örfil, känner mig förnedrad

En gräns är passerad, det går aldrig att göra ogjort. Jag hade lämnat och det är för att jag varit i en relation där exet slogs. Det hände inte bara en gång när det väl skett trots alla löften som jag trodde på. Ångrar att jag inte lämnade efter första gången, eller det gjorde jag men jag återvände. Aldrig mer.

• Anonym (S)
    Anonym (Ngng) skrev 2024-02-28 16:58:31 följande:
    Det lär det inte vara. Har man börjar slå så finns det där.
    Ja. Även om det inte sker igen så kommer TS att veta att det är en möjlighet att bli slagen. Det förändrar allt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Slå tillbaka) skrev 2024-02-28 16:55:53 följande:

Du skulle ha slagit tillbaka snabbare än fan själv, fast liiite hårdare och krävt en ursäkt med väldigt bestämd röst och kolsvart stadig blick. Den strategin har fungerat väldigt bra för mig i alla fall och det hela har blivit en engångsföreteelse. Om det ändå händer igen gör man slut. 

Det där är inget jag skulle rekommendera.
  • Anonym (S)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-28 22:24:46 följande:

Han kanske blev lika förvånad som du. Prata med honom.

Jag var inte där och vet inte er historia. Var det första gången på 15 års förhållande så är det nog ingen större fara. Var bara jävligt tydlig med att detta var första och sista gången. 

Vad finns det att säga menar du?

Så länge TS stannar finns det ingen given sista gång. Det kan vara sista, eller så kan det bli en till gång till eller en hel massa gånger till. Enda sättet att göra det till garanterat sista gången med den här mannen är att inte vara där så att det kan ske.
  • Anonym (S)
    TL12 skrev 2024-02-28 22:01:45 följande:

Han gjorde så klart fel 
    han skulle gått ut å hämtat jackan på gården och gått sin väg 
    du gjorde helt rätt som blev galet förbannat över en jacka på golvet , helt klart berättigat och ett bra sätt för att han ska förstå att så gör man inte 

känns som att i Sverige  får man inte bli arga på varandra utan
    här ska vi diskutera oss fram till en lösning på alla problem 

Arg får man bli men man kan aldrig ta till våld, för då finns relationen inte kvar som den var.
  • Anonym (S)
    Egon den stora skrev 2024-02-29 09:08:43 följande:
    Ts som slängde ut jackan kan ju bevisligen inte heller kontrollera sina känslor,  så två personer med dom problemen är ingen bra kombination.  
    Slänga ut en jacka är inget jag skulle gjort. Men om TS istället hade gett honom en rak höger i ansiktet för att jackan låg på golvet, det är inte jämförbart med vad man än gör med en jacka. Att ta till våld mot sina närmsta är en absolut gräns normala människor här aldrig passerar. Speciellt inte mot någon som har 1/3 av ens egen styrka, den gränsen sitter ännu hårdare. Har man inte den självkontrollen så kan rätt mkt hända och händer dagligen bakom stängda dörrar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Rättvisa existerar inte) skrev 2024-02-29 10:03:29 följande:

Ni har båda passerat gränser och ni har båda begått felaktiga handlingar.
    Men så vitt jag förstår så har det i verkligheten inte medfört några som helst följder i praktiken. Eventuella följder är enbart känslomässiga.
    Alltså inte så himla dramatiskt egentligen.

Ni behöver båda förlåta varandra och kanske framförallt behöver var och en förlåta sig själv.

Jag är man 50+ gift och har bl a erfarenheter från flera långa relationer, och en hel del livserfarenhet.
    Jag kan mycket väl känna igen er situation och flera liknande situationer.
    Flera gånger i livet har jag blivit utsatt för någon form av "fysiskt våld" från flera olika kvinnor. Men jag har själv aldrig svarat med samma mynt, även om det också i mitt fall har varit mycket mycket nära vid vissa tillfällen, så som för minst en annan man i tråden.
    Jag är en lugn och trygg person och rent fysiskt är jag välvuxen, jag är stark och har god fysik. Ett av mina livslöften till mig själv är att jag aldrig någonsin ska bruka våld mot en kvinna. 
    Dessutom har jag sedan länge bestämt mig för att jag inte ska låta mig provoceras av andra människor, särskilt inte av den jag älskar, och jag har kommit att bli en person som är mycket svår (omöjlig?) att provocera.
    Under tiden har jag fått lära mig att många människor har svårt att bemöta och hantera en annan person som inte låter sig provoceras. Min erfarenhet är att många kvinnor generellt verkar ha svårare än de flesta män att bemöta en sådan person och att hantera situationer med en sådan person.

Flera kvinnor har verkligen försökt provocera mig i olika situationer. När de inte har lyckats har de försökt hårdare och med olika metoder.
    I vissa fall, vissa kvinnor, har inte klarat att hantera att de inte lyckas provocera mig och efter att andra metoder har tagit slut så har de i hastigt mod använt lite olika typer av fysiskt våld. T ex örfilar eller kastat saker på mig.
    Dessa kvinnor har känt mig väl, de har förmodligen känt sig trygga med att jag kommer inte svara med fysiskt våld tillbaka mot dem, ingen av dem har inbillat sig att de rent fysiskt skulle kunna "rå på" mig.
    Alla har de ångrat sig fruktansvärt efteråt.
    Det har varit mycket enklare för mig att förlåta dem än för dem att förlåta sig själva.

Jag är 100% säker på att det inte är enbart män, det är absolut inte en manlig egenskap, att bruka fysiskt våld. Om kvinnor generellt hade samma fysiska förutsättningar som män så är jag övertygad att fysiskt våld skulle vara jämt fördelad mellan könen (minst!).
    Min erfarenhet genom livet är att de flesta kvinnor generellt reagerar mer känslomässigt än de flesta män, och att många kvinnor reagerar med mer hastigt mod än många män.
    I mitt eget fall är min erfarenhet att många människor har svårt att hantera att en person (jag) är omöjlig att provocera. Min erfarenhet är dessutom att många kvinnor har särskilt svårt att hantera detta.

TS,
    du tillät dig själv bli provocerad och du tycker själv att du gick över en gräns (och det var inte första gången detta hände?).
    Och det är mycket uppenbart att din man gick över en gräns. Du provocerade honom och han tillät sig själv bli provocerad och i hastigt mod valde han att begå en mycket allvarlig handling som utan tvekan gick över en klar gräns. Det var första gången det resulterade i en örfil.
    Ni gjorde båda fel.
    Det fyller ingen funktion, det är inte konstruktivt för er, att försöka finna någon rättvisa i detta genom att diskutera vem som gjorde mest fel eller vad som var mest allvarligt.
    Det råder dock ingen tvekan om, handlingen kan aldrig försvaras, att örfilen var över gränsen.

Ni behöver försöka vara konstruktiva.
    Båda behöver reflektera över varför jag väljer att provocera och varför väljer jag att låta mig bli provocerad?
    Är jag tvingad att göra detta? Nej, jag kan alltid välja att avstå.
    Hur ska vi såväl ömsesidigt tillsammans, liksom jag själv var och en för sin egen del, bryta detta beteende?
    Följderna har ni nu sett av att ägna sig åt att provocera sin partner, och följderna av att tillåta sig själv bli provocerad.
    Ni behöver komma överens om hur göra, hur hjälpa varandra när situationen uppstår, hur se till att inte båda samtidigt faller in i detta provocerande. Och ni måste fastställa och vara överens om att ni nu har brutit detta beteende.
    "Det spelar ingen roll vad du gör så kommer jag inte tillåta mig själv bli provocerad", på detta sätt kan en liknande situation inte uppstå.

Och förlåta varandra och förlåta er själva för det som tidigare hänt, i vetskap om att det inte kommer att upprepas.

Det var mkt text men kontentan är att du har dina gränser i säkert förvar, det har inte TS man. Det är hela skillnaden. TS behöver bli bättre på konflikthantering men till syvende och sist så ska man hålla sig borta från människor som saknar självkontroll. Utan den kan vad som helst hända. Se hur många mord på kvinnor som begås varje år i vårt land av deras män/ex.
  • Anonym (S)
    Snelhäst skrev 2024-02-29 14:23:43 följande:
    Håller med. 

Är skrämmande hur han som man förvarar TS mans situation utan att ena se det allvarliga. 

Sorgligt att man inte tar kvinnohat och mord/misshandel på allvar. 
    Ja. Det är liksom beklagligt men inte värre än så, något att ta lätt på. Det kan hända i stundens hetta liksom. Nej, det kan det inte. Jag som blev slagen av den jag älskade kunde inte ens slå tillbaka i självförsvar, det var en chock för mig. Trodde att jag hade min självbevarelsedrift intakt i alla lägen men i valet mellan att skada min partner eller mig själv så valde jag mig att offra mig själv. Hade det varit ett val mellan liv och död så hade ju min kropp tagit över. Men i ett medvetet val tog det emot för mkt att skada, det var konstigt. Det tänket finns inte över huvudtaget hos dom som slår sin partner först.

Det finns gott om människor som aldrig träder över den sista gränsen till fysiskt våld. Dom som sysslar med sånt kan få spendera sin tid med sig själva istället.
  • Anonym (S)
    Anonym (Buhu) skrev 2024-03-01 08:45:13 följande:
    Det är tröttsamt att få ord lagda i munnen. Jag har inte skrivit att hon förtjänar en örfil. Bara att hennes beteenden kan vara lika illa som mannens. Det innebär inte att jag tycker att det var rätt att han slog till henne. de beter sig BÅDA LIKA ILLA!!

Att jag tror att det ligger mer bakom beror på att hon beskriver städbråk som något naturligt förekommande och för att jag tänker att man inte är en känslomässigt stabil person om man slänger ut sin partners kläder på tomten. 
    Båda lika illa...du har en sorts färgblindhet som du inte ens verkar vara medveten om. Det är intressant.
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad