Unfortunate Barista skrev 2024-02-26 18:04:40 följande:
Det låter inte som att du har varit några längre förhållanden.
Din attityd till ärlighet i en relation är väldigt främmande för mig. Om en person känner att den inte kan vara ärlig så betyder det att det saknas trygghet i relationen, då får man börja där.
Jag har hittills aldrig mött någon som inte vill ha ett fungerande äktenskap, däremot kan det vara så att arbetet som krävs för att få äktenskapet att fungera är för tungt och att man väljer att gå isär.
Under tiden man är i en relation så stöter man på olika problem, vissa löser man andra glömmer man eller slätar man över. Det byggs upp med tiden, och sakta men säkert börjar man checka ut emotionellt, lite lite i taget. För varje litet steg som man checkar ut, blir vägen tillbaka lite lite längre.
I mitt fall, så hade det här pågått under ca 20 års tid och tillslut var det för jobbigt, även om vi båda ville.
Snarare du som generaliserar och lägger allt ansvar på relationen och noll på individen vilket är ett hål i huvudet resonemang. Man kan inte skylla personliga brister hos individen på relationen. Om en person är oärlig/falsk så beror inte det på relationen, det beror på brister hos individen och det spelar ingen roll hur "trygg" du känner dig, du förväntas vara ärlig ändå. Klarar man inte av att vara ärlig även när det är svår så är man helt enkelt en feg och bekväm individ och det är inte något man kan skylla på relationen.
Att snacka om att "jag har inte mött någon som inte vill ha en fungerande relation" är även det en generalisering för vad en "fungerande relation" är avgörs inte av en utan av båda och bara för att den ene tycker att falskhet funkar finfint för just henne/honom och anser att det är "en fungerande relation" så betyder inte det att den andra håller med om det.
Ja alla relationer kan stöta på problem med tiden och det är just då som ärlighet blir enormt viktigt för om den ene inte klarar av att vara ärligt så är det ju omöjligt att lösa problemen som uppstår. Det kan ju vara lite svårt att lösa problem med någon som ljuger eller undanhåller saker.
Ja det är lätt att saker "byggs upp med tiden" när man helt saknar förmåga att att vara ärlig med vad man tänker och känner med sin partner.