Inlägg från: Unfortunate Barista |Visa alla inlägg
  • Unfortunate Barista

Vad döljer min fru?

Jag tror tyvärr att er relation är över eftersom hon har slutat ta ansvar för ert samliv.

Jag vet att det är väldigt tufft att höra det här, men jag tror att det blir enklare för dig ju snabbare du accepterar situationen och börjar angripa den på rätt sätt. Risken är annars att du jagar och försöker reparera något som inte finns.

Jag tycker att du ska angripa det här på följande sätt:

Boka tid med din fru, gärna så att ni åker iväg till ett hotell eller liknande så att ni inte har några andra måsten som matlagning, disk, barn eller vad det nu är. Ordna så att någon förälder eller liknande kan vara med barnen och tala om för föräldrarna att det är viktigt att ni får möjlighet att till egen tid och inte blir störda med samtal o dyl. Berätta för din fru att det är jätteviktigt men gå inte in på vad det är ni ska prata om utan bara att du vill komma iväg med henne för att prata.

Inför det här mötet är det bra om du ha skrivit ner dina tankar och går igenom vad det är som du vill ta upp.

När ni är på plats berättar du för henne att du har tagit dit henne för att ni behöver prata om er relation. Börja med att berätta för henne att du kommer att berätta om hur du upplever er relation och att det är vitkgit att hon inte avbryter dig och låter dig prata färdigt och lyssnar in det du har att säga. Hon kan gärna ta noteringar om hon vill. Det här låter stelt, men anledningen till detta är att det inte ska bli någon defensiv försvarstal som avbryter dialogen. 

Börja samtalet med att berätta hur mycket hon/er relation betyder för dig.
    Hur du upplever att situationen har förändrats. Ta upp dina tankar och berätta vad det är som du önskar. Därefter låter du henne prata, och verkligen låter henne prata och lyssna. Ta noteringar om du behöver, men avbryt inte henne.

Det får inte bli en pingismatch av beskyllningar eller försvarstal. Det här kommer att vara er gemensamma match, ni är i samma lag, antingen lyckas ni tillsammans eller så misslyckas ni tillsammans. Man kan inte vinna över sin partner här, det är viktigt att förstå och kanske disktuera med varandra.

Men när kommunikationen mellan er dör i relationen, ökar distansen och med det dör intimiteten och närheten i relationen. Ni slutar gemenamt att ta ansvar för er relation. Det går inte att en part ensam tar ansvar för två personer,  denne kan slå knut på sig själv men det kommer inte att hjälpa.

Är det så att er dialog inte fungerar, att hon inte vill eller att det blir defensivt. Då står ni inte längre på samma sida, då är relationen över. Då bör ni istället diskutera hur vägen framåt för er kan se ut.

Jag kan också nämna att det här inte fungerade för min egen del, relationen tod slut några månder där efter. Men jag försökte lösa situationen, i efterhand önskar jag att jag hade varit snabbare med att inse situationen och inte under så lång tid jagat och försökt reperara något som inte längre var livsdugligt.

• Unfortunate Barista
    Anonym (Så) skrev 2024-02-26 15:13:23 följande:
    Hahaha! Nej. Tror inte det skapar särskilt mycket lust. Sex handlar inte om "ansvar" börja betrakta det på det laddade sättet så är det spiken i kistan. Jag förstår att det inte fungerade för dig. Ganska olustfullt. Man ska ju försöka väcka hennes lust, inte lägga ett vått täcke över den genom olika former av kravställande.

Jag tror att du missar hela poängen. 

Det handlar om att komma fram till vad det är förpoblem som ligger bakom, det går bara att göra via ärlig kommunikation. Att man har hamnat här en konsekvens av att den ärliga kommunikationen har upphört och var och gör sin grej.

• Unfortunate Barista
    Anonym (Alex) skrev 2024-02-26 16:09:04 följande:
    Ett uselt råd om hon redan tagit ett kliv bort i relationen.  Ett sånt här förslag hade i mina öron lagt sig som en blytung filt över mina axlar och känts som ett krav . Jag hade definitivt inte köpt snacket om att prata, mina varningssignaler hade tjutit högt och att prata = tjatsex. 
    Barnvakt och prata är bra förslag dock, men aldrig att jag gått med på hotell.  

Det är inte det jag säger. Antingen fortgår problem till dess att relation dör. Eller så pratar man om vad problemen är, vad som ligger bakom och om det finns intresse och villighet att göra jobbet för att råda bot på bakomliggande orsaker, så att sexet kan återvända till ett normalt stadium. Det här är en konsekvens av något annat.

• Unfortunate Barista
    Anonym (sådär) skrev 2024-02-26 17:01:45 följande:
    Fast om det inte bara är kommunikation utan även ärlighet som saknas, så blir kommunikation meningslöst för inget som sägs kommer ju vara sant. 

Vad är poängen med att försöka kommunicera ärligt med en person som inte är ärlig?
    Det låter inte som att du har varit några längre förhållanden.

Din attityd till ärlighet i en relation är väldigt främmande för mig. Om en person känner att den inte kan vara ärlig så betyder det att det saknas trygghet i relationen, då får man börja där.

Jag har hittills aldrig mött någon som inte vill ha ett fungerande äktenskap, däremot kan det vara så att arbetet som krävs för att få äktenskapet att fungera är för tungt och att man väljer att gå isär.

Under tiden man är i en relation så stöter man på olika problem, vissa löser man andra glömmer man eller slätar man över. Det byggs upp med tiden, och sakta men säkert börjar man checka ut emotionellt, lite lite i taget. För varje litet steg som man checkar ut, blir vägen tillbaka lite lite längre.

I mitt fall, så hade det här pågått under ca 20 års tid och tillslut var det för jobbigt, även om vi båda ville.
  • Unfortunate Barista
    Anonym (sådär) skrev 2024-02-29 12:31:52 följande:
    Snarare du som generaliserar och lägger allt ansvar på relationen och noll på individen vilket är ett hål i huvudet resonemang. Man kan inte skylla personliga brister hos individen på relationen. Om en person är oärlig/falsk så beror inte det på relationen, det beror på brister hos individen och det spelar ingen roll hur "trygg" du känner dig, du förväntas vara ärlig ändå. Klarar man inte av att vara ärlig även när det är svår så är man helt enkelt en feg och bekväm individ och det är inte något man kan skylla på relationen.

Att snacka om att "jag har inte mött någon som inte vill ha en fungerande relation" är även det en generalisering för vad en "fungerande relation" är avgörs inte av en utan av båda och bara för att den ene tycker att falskhet funkar finfint för just henne/honom och anser att det är "en fungerande relation" så betyder inte det att den andra håller med om det.

Ja alla relationer kan stöta på problem med tiden och det är just då som ärlighet blir enormt viktigt för om den ene inte klarar av att vara ärligt så är det ju omöjligt att lösa problemen som uppstår. Det kan ju vara lite svårt att lösa problem med någon som ljuger eller undanhåller saker.

Ja det är lätt att saker "byggs upp med tiden" när man helt saknar förmåga att att vara ärlig med vad man tänker och känner med sin partner.
    mår du bra?
Svar på tråden Vad döljer min fru?