-
Kanske lite dålig rubrik, men var svårt att få fram min tanke i en mening.Har en dottern som är i tonåren. Senaste året har hon inte alls kunnat bo tillsammans med sin mamma då hon har hamnat i missbruk. Periodvis är det bättre, men hon är sällan helt drogfri. Dessförinnan har hon bott där varannan helg under längre perioder men också heltid hoa mig under flera år. Nu har det varit en längre tid hon bott varannan vecka innan mamman för ett år sedan återföll igen. Tog ett tag innan detta uppdagades och mamman har svårt att förstå att dottern inte kan bo där och dottern likaså. Mamman har ingen insikt och dottern är oförstående inför att jag inte tillåter att hon bor där. Mamman menar att hon bott där länge när hon inte varit helt nykter och det har gått bra. Men då visste jag inte att hon använde droger och detta är ju såklart något dottern måste skyddas från.Dottern är så pass stor att det är svårt att begränsa kontakten. Hon stänger in sig på rummet varje dag och pratar flera timmar med mamman i telefon. Mamman uttrycker då, gissar jag, diverse åsikter om mig och mitt beslut vilket gör att dottern blir argare och argare på mig, ifrågasätter varför hon inte kan bo där, ifrågasätter varför hon ska bo tillsammans med mig och min nya sambo som "inte ens är hennes riktiga mamma" och att det "borde vara viktigare att hon får vara med sin riktiga mamma".Dottern har haft umgänge med sin mamma tillsammans med mig. Att jag ska vara med är något socialtjänsten bestämt, trots att jag har enskild vårdnad. Detta då de anser att jag behöver kontrollera att hon är drogfri innan. Jag köper detta helt.Men. Jag börjar nu misstänka att dottern träffar henne i smyg. Mammas släkt förstår inte heller mitt beslut och dottern har nu successivt börjat vara med hos sin moster och vill åka in till stan med kompisar etc hela tiden. Jag tror att detta är två plattformar där de träffas utan min vetskap.Ska man bara köpa läget eller hur gör ni med äldre barn där den andra föräldern är olämplig? Är svårt att förbjuda henne ifrån att träffa kompisar eller ha telefonkontakt med mamman. Hon är så pass stor också att jag i te längre har hennes lösenord till telefonen och det börjar kännas för integritetskränkande att läsa hennes meddelanden med mamman, även om jag är sugen.Om hon träffar henne i smyg är det svårt för mig att säkerställa att hon är drogfri. Det är också svårt att prata med dottern om de saker mamman säger t ex att hon är drogfri eller de negativa sakerna hon säger om mig då dottern inte är öppen med det.
-
Svar på tråden Ni med äldre barn där den andra föräldern är olämplig... Hur gör ni?
-
Varför skulle jag inte kunna prata om hennes drogmissbruk med hennes släktingar? Det är väl självklart att de vuxna i barnets omgivning behöver få kännedom om att de behöver skydda barnet när de är där?Anonym (Hmm) skrev 2024-02-25 09:13:26 följande:
Svår sits. För det första kan du inte diskutera mammans drogmissbruk varken med hennes syster eller annan släkting. För det andra får du INTE INTE INTE läsa din dotters meddelanden! Förutom integritetskränkande så är det ett lagbrott, och du skulle tappa all möjlighet att nå din dotter. Hon är dessutom gammal nog att själv styra mer över umgänget med mamman, vad du än säger och vad soc än tycker. Du kan inte vägra dottern att träffa mamman om det inte finns ett tingsrättsbeslut eller liknande och det kommer inte att ske. Du kan vädja till din dotter om att våga vara öppen, säga att du inte ska skälla på henne om hon är ärlig osv. Du kan förklara för henne att även om mamman säger att hon är drogfri så är det inget som du själv vet med säkerhet och att du har en laglig skyldighet att försöka värna om din dotters bästa. Du får helt enkelt se till att erbjuda övervakat umgänge så ofta som möjligt, dvs att du följer med när dottern ska träffa mamman, försöka se på människan om hon är hög eller inte och sedan lämna dem ifred tills det är dags att hämta dottern. Längre än så är svårt att gå. Om du misstänker drogmissbruk ska du så klart ringa polisen och göra en orosanmälan till soc, men inte så din dotter vet om att du gör det.
Du sitter i lite av en rävsax men kan inte hindra deras umgänge, tyvärr, så du får göra det bästa du kan.
Som jag skrev så skulle jag inte läsa hennes meddelanden eftersom det är integritetskränkande....
Det finns tingsrättesbeslut där hon inte har umgängesrätt. Dvs hon har ingen rätt till umgänge enligt dom. Inte ens en timme per år. Det är jag, som efter drogprover och liknande, själv bedömt när umgänge varit lämpligt. Jag har enskild vårdnad och således gör inte socialtjänsten något. Kommit en drös orosanmälningar genom åren som läggs ner med motiveringen att jag är enskild vårdnadshavare och således ska skydda barnet. Jag vet inte om du vet vad det innebär att vara enskild vårdnadshavare? Jag har det juridiska ansvaret för barnet vart än hon är. Det innebär att jag behöver ha så god insikt att jag kan utöva vårdnaden även när hon är på annat ställe. Med detta innebär det också att andra vuxna i barnets närhet behöver känna till mammans missbruk. Jag har till och med fått till mig från familjerätten när jag rådfråga dem att jag bör informera de vuxna barnet har kontakt med om mammans missbruk, för att de ska kunna skydda barnet.
Att barnet själv skulle få bestämma om umgänge och boende stämmer inte. Man gör en bedömning avseende barnets mognad och förståelse för att avgöra om de kan fatta sådana beslut själv. Ser man inte varför man inte kan umgås med en person i aktivt missbruk har man inte tillräcklig mognad för att fatta ett sådant beslut. Jag hoppas verkligen inte du syftar till att barnet, om denne skulle vilja, skulle ha rätt att bo tillsammans med en missbrukande förälder? -
Vill dessutom tillägga att det finns ett undantag till regeln om dataintrång. Idet fall att det råder nöd så kan det finnas möjlighet att läsa sitt tonårsbarns sms utan samtycke. Nöd råder, enligt samma paragrafs andra stycke, när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat som typiskt sett skyddas av rättsordningen. Exempelvis mobbning eller andra övergrepp utgör definitivt grund för undantag.Anonym (Hmm) skrev 2024-02-25 09:13:26 följande:
Svår sits. För det första kan du inte diskutera mammans drogmissbruk varken med hennes syster eller annan släkting. För det andra får du INTE INTE INTE läsa din dotters meddelanden! Förutom integritetskränkande så är det ett lagbrott, och du skulle tappa all möjlighet att nå din dotter. Hon är dessutom gammal nog att själv styra mer över umgänget med mamman, vad du än säger och vad soc än tycker. Du kan inte vägra dottern att träffa mamman om det inte finns ett tingsrättsbeslut eller liknande och det kommer inte att ske. Du kan vädja till din dotter om att våga vara öppen, säga att du inte ska skälla på henne om hon är ärlig osv. Du kan förklara för henne att även om mamman säger att hon är drogfri så är det inget som du själv vet med säkerhet och att du har en laglig skyldighet att försöka värna om din dotters bästa. Du får helt enkelt se till att erbjuda övervakat umgänge så ofta som möjligt, dvs att du följer med när dottern ska träffa mamman, försöka se på människan om hon är hög eller inte och sedan lämna dem ifred tills det är dags att hämta dottern. Längre än så är svårt att gå. Om du misstänker drogmissbruk ska du så klart ringa polisen och göra en orosanmälan till soc, men inte så din dotter vet om att du gör det.
Du sitter i lite av en rävsax men kan inte hindra deras umgänge, tyvärr, så du får göra det bästa du kan.
Att bli manipulerad av en missbrukande förälder som skapar än mer psykiskt lidande är skäl nog att hävda detta undantag, för denna skull skulle jag ändå inte göra det utifrån att jag anser att det är integritetskränkande. -
Upplever du mig otrevlig för att jag ger konkret fakta som säger emot dig?Anonym (Hmm) skrev 2024-02-26 08:48:49 följande:Nej det är inte alls självklart. Om de inte känner till att hon använder droger så gör du dig skyldig till förtal. Även om de redan vet så kommer mamman inte uppskatta att du "snackar skit" som hon kommer att se det, du skapar konflikter i onödan och dessutom har de inget med detta att göra. Sköt er smutstvätt sinsemellan istället.
Du har en väldigt otrevlig ton och efter att ha läst inledningen till ditt tredje stycke kommer jag inte bemöda mig att svara mer.
Konflikter i onödan? Tycker du det är bättre att ett barn växer upp i missbruk för att det inte ska bli konflikter?
Jag tycker du borde läsa på lite mer. Att prata med anhöriga om missbruk är ett försvarligt beteende och inte lika med förtal. För att jag ska kunna utöva vårdnaden om barnet så behöver de känna till detta. Det är väl självklart att anhöriga behöver ha kännedom om mammans missbruk för att de ska kunna skydda barnet.
De vet såklart redan sedan innan att hon är i missbruk, men tycker dina argument är ganska dåliga. Om vi säger att de inte skulle veta och att mamman förnekar detta. Hur tänker du att jag skulle försvara för dem att barnen inte får vara där? Om mamman skulle ljuga och säga att jag nekar henne umgänge för att jag ör dum i huvudet, tänker du inte att det skulle leda till konflikter mellan mig och hennes släkt, stora konflikter mellan mig och barnen? Ska jag säga "Nä, men de får inte vara där för att jag känner för det." Du gör ju själv hur dumt det låter.
Självklart vet hennes släkt om detta. Även skolan har information om detta sedan barnet var mindre och hon inte fick hämta den därifrån. BUP vet om detta. Det är socialtjänsten som varit väldigt tydliga med att alla vuxna som barnet umgås med behöver ha kännedom om detta för att kunna skydda barnen. De vill även att jag ska berätta till barnets kompisars föräldrar, vilket jag valt att inte göra.
Jag förstår inte varför du försvarar att ett barn ska behöva växa upp med en förälder i missbruk? -
Barnet är närmare början av tonåren än sena tonåren. Dvs närmare 13 än 18.Anonym (Petronella) skrev 2024-02-26 18:53:58 följande:
Framgår inte exakt ålder på dottern, men ju närmare artonårsdagen desto bättre.
Har levt i samma situation fast tvärtom kan man säga, jag är mamman och pappan missbrukade.
Att ta bort en förälder är SÅ katastrofalt förödande.
Du får vara glad om din dotter ens vill se dig i ögonen efter sin artonårsdag.