Core skrev 2024-02-24 19:03:57 följande:
Så du sitter mest hemma? Jag är imponerad av er som klarar det, jag har fritt arbete hemifrån men klarar bara av att sitta hemma fredagar och lite halvdagar under en vecka. Är jag hemma mer blir jag nästan depressiv och har svårt att ta mig för med matlagning, träning etc.
Ja på nuvarande arbetsplats är det så.
Och jag är nästan förvånad själv att det fungerar så bra som det gör för på tidigare arbetsplats var jag den som var på plats 99% av tiden. Jag valde det, jag ville kunna göra skillnad på jobb och fritid och inte ha en arbetsplats i mitt hem.
Men nu är det som det är, det här jobbet har det upplägget. Och det kontor jag har tillgång till är för hela verksamheten, där finns egentligen ingen som gör samma sak som jag. Som jag skulle kunna ha ett utbyte med. Jag kan förstås få sällskap till lunch och komma åt att "prata med en riktig person" i printerrummet. Men de som sitter där hör inte till mitt team utan mina närmaste kollegor är utspridda över hela landet.
Så jag har vänt på det istället och gjort hemmet till utgångspunkt för att kunna värdesätta fördelarna. Och det är bland annat att kunna gå ifrån och "ta emot" skolbarn som kommer från skolan och få igång med läxor etc och sen gå direkt in på mitt kontor och ta nästa möte. Kan vara effektiv och hänga en tvätt mellan möten. Kan vara nere på gymmet på fem minuter. Kan springa min favoritrunda på lunchen och duscha hemma. Kan gå på utvecklingssamtal i skolan och inte missa så mkt jobb (få löneavdrag) för någon resväg.
Och jag har skapat ett riktigt hemmakontor på en plats som jag inte ser från kök, vardagsrum etc så att jag ändå kan avgränsa vad som är fritid och vad som är arbete. Jag sitter inte i tv-soffan med jobbdatorn i knät och så. Men ibland kan jag sakna att ha mina kollegor på en arbetsplats där vi alla var tillsammans flera dagar i veckan.