Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?
Er unga ålder är nog tyvärr anledningen. Mycket få par som får barn i er ålder håller ihop tills barnet fyller 3. Anledningen är dels att mycket händer i ens liv. Man prova olika jobb, vill bo på nya ställen, har låg förmåga till konsekvenstänk och håller helt enkelt på att hitta sin plats i livet. Din kille förstår inte vad ett barn kräver. Det verkade säkert som en rolig idé när ni pratade om det men han kommer inte vilja göra jobbet som krävs i verkligheter. Småresor, karriär och lång pendling samtidigt som bebis är orealistiskt. Han förstpr inte att ni kommer få lägga all er tid på överlevnad och försöka få sömn.
Du har som mamma inget val, du är fast och kan inte välja bort vakennätter ( och vakennätter medans du har mjölkstockning och magsjuka samtidigt och kylen är tom?)tyvärr så är du helt utelämnad till hur mycket han vill hjälpa till.. (Själv fick jag ett urakut snitt och var helt beroende av att min make skötte mig och allt hemma en period. Nu var min make vuxen och ville vara pappa så det var redan planerat att vara hemma tillsammans första 6 månaderna)
Din pojkvän gör som många jämnåriga pojkar och tänker att livet fortsätter som vanligt för honom efter förlossninge. Tyvärr kan han också göra som majoriteten av jämnåriga pappor gör. Dvs dra och bara dyka upp för umgänge nån timme då och då.
Gör klart för honom NU att du inte kräver mindre än fullt engagemang! Varannan natt, halva föräldraledigheten. Går han inte med på detta så drar du nu. Det är bättre att lämna honom och visa vad du är värd nu än att ta fajten utan sömn och med en bebis på armen.